Sinikieliskinkki 
 | | |
|
Aihe: Sinikieliskinkki
|
|
Sinikieliskinkki 8 vuotta, 2 kuukautta sitten
|
|
|
Moi!
Haluaisin sinikieliskinkkinaaraan, ja onko jotain helppoja tai selviä tuntomerkkejä liskon sukupuolesta? Olen lukenut Ainon sivuilta ne :wink: mutta onko lisää?
T:Rosa :roll:
|
|
|
|
Jos rakastaa, ei voi unohtaa. Jos unohtaa, ei voi rakastaa. Jos unohtaa ja rakastaa, voi unohtaa mitä rakastaa. Jos rakastaa ja unohtaa, voi rakastaa mitä unohtaa.
:D
|
|
|
Vs:Sinikieliskinkki 8 vuotta, 2 kuukautta sitten
|
|
|
Ei :wink:
Sinikieliskinkkinaaras on naaras varmasti vasta sen jälkeen kun se on synnyttänyt poikasia. Muuten voi sitten aina arvailla.
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Sinikieliskinkki 8 vuotta, 2 kuukautta sitten
|
|
Poikasten sukupuolenmääritys on ainakin aivan toivotonta. Periaatteessahan sukupuolta voi arvata mittailemalla yksilöiden pään pituutta ja leveyttä sekä vertailemalla niitä toisiin samanikäisiin. Yritäpä siinä arvailla, onko millin ero mittaustuloksessa virhe, kokoerosta johtuva piirre vaiko sukupuoliero.
Toinen huonoksi havaittu keino on vahdata poikasia siltä varalta, että ne pissaisivat ja nostaa yksilö ylös heti, kun lirinä alkaa kuulua. Tuolla keinolla pitäisi saada suljetua pois urokset, sillä hemipeniksen näkeminen varmistaa sukupuolen. Mutta kymmenien yritysten jälkeen sitä olisi melkein toivonut videokameraa..
Eli kuuden pikkuskinkin sukupuolet jäivät tuntemattomiksi parin kuukauden epäonnistuneiden yritysten jälkeen.
Vanhemmilla (sukukypsillä) yksilöillä sukupuolenmääritys ei ole yhtä toivotonta, mutta ei se helppoakaan ole. Ainakin Tiliqua gigas gigaksella voit vertailla eri yksilöiden hännän tyveä; uroksella näkyy usein selvät pullistumat, joiden sisällä hemipenikset ovat. Myös profiili voi olla selvästi erilainen. Uros on yleensä rakenteeltaan kapea ja korkea, kun taas naaraan ruumiinrakenne on littana ja leveä. Myös pään rakenteessa ja silmien värissä on eroja, mutta niiden tunnistaminen vaatii jo vähän enemmän kokemusta.
Muiden lajien/alalajien kohdalla sukupuolen tunnistaminen voi olla paljon vaikeampaa, sillä sukupuolierot eivät ole aina yhtä suuret.
Alla olevassa kuvassa on yläpuolella naaras, alapuolella uros. Katso erityisesti selkää; tässä tapauksessa eron kyllä huomaa.
|
|
|
|
|
|
|
Liskot 8 vuotta, 2 kuukautta sitten
|
|
|
Voi kökkö :?
|
|
|
|
Jos rakastaa, ei voi unohtaa. Jos unohtaa, ei voi rakastaa. Jos unohtaa ja rakastaa, voi unohtaa mitä rakastaa. Jos rakastaa ja unohtaa, voi rakastaa mitä unohtaa.
:D
|
|
|
sinikieliskinkeistä kiinnostunut... 8 vuotta sitten
|
|
|
Olisin kiinnostunut ehkä hankkimaan sinikieliskinkin tai oikeastaan olen ajatellut, että ottaisin kaksi: uroksen ja naaraan. Mitä mieltä olette, että kannattaisiko ottaa yksi ensin ja myöhemmin sille vasta kaveri vai molemmat samaan aikaan?
Entä löytyykö kasvattajia mistä päin?
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Sinikieliskinkki 8 vuotta sitten
|
|
|
Sinikieliskinkkejä on paras pitää vain yksi lisko per terra, sillä myös pariskunta voi tapella niin paljon, että yhteisasumisesta ei tule pitemmän päälle mitään. Tosin ilmeisesti tämä "sosiaalisuus" vaihtelee vähän eri sinikielilajeilla. Tiliqua scincoides -lajin skinkit ovat usein äkäpusseja toisilleen, mutta T. gigas -laji on ainakin minun kokemukseni mukaan aika sosiaalinen, eli urosta ja naarasta on mahdollista pitää samassa suuressa terrassa. Kuitenkin on hyvä varautua siihen, että eläimet joutuu joskus erottamaan omiin tilaviin terraarioihinsa. Mielestäni ei ole väliä, hankkiiko parin heti poikasena vai kaverin skinkille vasta myöhemmin. Paitsi että sinikielistä on melkeinpä mahdotonta määrittää sukupuolta poikasina. Suomessa minä taidan olla toistaiseksi ainut kavattaja, mutta kunhan Aino saa hommattua omille skinkeilleen kaverit, niin sitten meitä on jo kaksi :D Ruotsissa ja Euroopassa kasvattajia kyllä löytyy... Lajeista ainakin T.scincoides ssp. Irian Jaya, T. s. chimaerea ja T. gigas ovat tällä suunnalla aika yleisiä. Minun gigaseista löytyy kuvia ja juttua kotisivuiltani (linkki alla).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sinikieliskinkkejä on paras pitää vain yksi lisko per terra
Olen samaa mieltä. Tämä tulee ottaa lähtökohdaksi. Jos halua löytyy, niin voi yrittää asuttaa niitä yhdessä mutta todella varautua siihen, ettei se ole mahdollista.
Niinkuin Niina tuossa sanoikin erityisesti scincoides-alalajit näyttävät olevan niitä äkäpusseja. Oma tanimbari sattui näkemään toisen sinikielen lasin läpi ja kyllä jysähti kun apposen auki oleva kita iskeytyi lasiin nanosekuntia myöhemmin.
Suomessa minä taidan olla toistaiseksi ainut kavattaja, mutta kunhan Aino saa hommattua omille skinkeilleen kaverit, niin sitten meitä on jo kaksi :D
Juu, Saksaan ollaan lähdössä tanimbarin kuva kiiluen silmissä. Toivottavasti tulee valittua oikeaa sukupuolta oleva poikanen. Muuten pitää lähteä ensi vuonna uudestaan. :wink: [/quote]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taidan sitten päätyä tuohon Tiligua gigasiin. :D
Entä onko nämä T.g.evanescens ja T.g.keyensis yhtä "sosiaalisia" kuin T.g.gigas? Ja onko niillä samat hoitovaatimukset?
Jos yrittäisin asuttaa kahta ensin samaan ja jolleivat tule toimeen keskenään niin laitan omiin terraarioihin. Kuinkahan suuren terraarion kaksi aikuista skinkkiä vaatisi? Tietysti mahdollisimman ison, mutta mikä on minimikoko? Mulla on nyt kaksi tyhjää terraariota, toinen taitaa tosin olla liian pieni edes yhdelle, mutta toinen voisi ehkä käydä? Sen mitat on muistaakseni: 80*60*50 (leveys, korkeus, syvyys).
Sinne on kylläkin rakennettu sellainen kallio tyroksista ja päällä on urenaania ja sen päällä kittiä, sen jälkeen se on maalattu. Se vie noin kolmasosan lattian pohjasta. Ainakin siihen voisi liimata karkeaa hiekkaa tms. päälle, jotta se ei olisi niin liukas. Kiipeilevätkö skinkit vai pitäisiköhän se repiä pois? 8O
No mutta, ilmoitattehan jos poikasia vaikka vahingossa tulisi jommalle kummalle teistä. Tai jos saatte tietoonne jonkun muun mahdollisen kasvattajan. Tai sitten en malta odottaa ja käyn hakemassa eläinkaupasta, vaikken kyllä mielellään kävisi :(
- Henna
( www.matelijat.xrs.net)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taidan sitten päätyä tuohon Tiligua gigasiin. :D
No joo... ihan yhtä raivokkaista gigas-yksilöistä olen kuullut, niinkuin olen myös kuullut *muutamasta* onnistuneesta yhteismajoitetusta. Eipä kannata liikoja toivoa gigas:istakaan. On se onnistuminen siltikin aika epätodennäköistä..
Lisäänpä nyt vielä sen, että en missään nimessä suosittele yhdistämistä. Tappeluja saattaa aina syntyä ja onnettomuuksia käydä. Stressin havaitseminen on vaikeaa jopa erittäin kokeneelta harrastajalta ja erittäin tunnettu fakta on se, etteivät sinikielet tarvitse/halua seuraa. Milipiteeni: turha riski. :?
Entä onko nämä T.g.evanescens ja T.g.keyensis yhtä "sosiaalisia" kuin T.g.gigas? Ja onko niillä samat hoitovaatimukset?
Keiensista et saa mistään ja evanescenskin on aika harvinaisuus Euroopassa. On kuulemma yleisesti ottaen T. gigas gigas:ia rauhallisempi.
Jos yrittäisin asuttaa kahta ensin samaan ja jolleivat tule toimeen keskenään niin laitan omiin terraarioihin. Kuinkahan suuren terraarion kaksi aikuista skinkkiä vaatisi? Tietysti mahdollisimman ison, mutta mikä on minimikoko?
Rakenna vaikka kaksi 100*75*60 terrra, jotka voit yhdistää ja erottaa halutessasi.
Mulla on nyt kaksi tyhjää terraariota, toinen taitaa tosin olla liian pieni edes yhdelle, mutta toinen voisi ehkä käydä? Sen mitat on muistaakseni: 80*60*50 (leveys, korkeus, syvyys).
No on siinä ja siinä. Ehkä korkeintaan Tanimbarille sopiva, jos oikein yrittää.
Sinne on kylläkin rakennettu sellainen kallio tyroksista ja päällä on urenaania ja sen päällä kittiä, sen jälkeen se on maalattu. Se vie noin kolmasosan lattian pohjasta. Ainakin siihen voisi liimata karkeaa hiekkaa tms. päälle, jotta se ei olisi niin liukas. Kiipeilevätkö skinkit vai pitäisiköhän se repiä pois? 8O
No enemmän ne on siellä pohjalle. Riippuu yksilöstä. Ei ne ainakaan hyviä kiipeilijöitä ole. Jos jätät sen kallion sinne, tilasta kyllä tulla pulaa.
No mutta, ilmoitattehan jos poikasia vaikka vahingossa tulisi jommalle kummalle teistä. Tai jos saatte tietoonne jonkun muun mahdollisen kasvattajan. Tai sitten en malta odottaa ja käyn hakemassa eläinkaupasta, vaikken kyllä mielellään kävisi :(
Eläinkaupoissa olen nähnyt vain luonnosta pyydettyjä indosinikieliä. Jos haluat, olen menossa Saksaan ja tuon sieltä itselleni ehkä muutaman tambskun. Jos tilaa riittää ja skinkkejä löytyy voin ehkä tuoda sullekkin. Mailaa jos tahdot.
Tai sitten vielä parempi vaihtoehto ja hommaat Niinalta seuraavasta poikueesta indosinikielen. :lol:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jooh, voisin kai jäädä odottelemaan sitä Niinan seuraavaa poikuetta, jos siitä vaikka riittäisi mullekkin yksi :)
Täytyy vielä miettiä vähän sen toisen ottoa, kun kaksi terraariota vie sitten jo aikalailla tilaa...Mutta jos nyt päättäisin ottaa parin, niin se toinen täytyy sitten hommata jostain muualta, eikö?
Mutta millaista terraariota tarkemmin tarkoitit, kun sanoit että sellainen jonka voi erottaa ja yhdistää? Millainen väliseinä siinä olisi jne?
Paljonko ne indosinikielet muuten suunnilleen maksavat eläinkaupoissa ja entä Niinalla?
Ainiin ja kiitos kaikista vastauksista :)
- Henna
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
No mulla on ihan tavallinen seinä, jossa on iso aukko, jonka voi peittää levyllä.
Toinen kannattaa ilman muuta hommata muualta, mikäli aijot lisäännyttää liskojasi. Suomen eläinkaupassa olen nähnyt indosinikieliä noin 300 Eskon hintaan. Ne olivat luonnosta pyydettyjä, joten varmaan kannattaa poiketa Ruotsiin ja yrittää paikantaa kasvattaja (siellä poikasen saa yleensä satasella). Luonnosta pyydetyt kun eivät ole enää välttämättä niin helppohoitoisia... :cry:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Henna: sukupuolenmääritys on muuten melko mahdotonta alle aikuisikäisille sinikielille, joten suosittelen hankkimaan ensin poikasen ja katsomaan noin vuoden kuluttua, että mikä siitä tuli. Sukupuolenmäärityksen jälkeen voi hieman vanhempaa eläintä etsiä vaikkapa Ruotsista, sillä siellä on enemmän tarjontaa sinikielistä ja suurempi todennäköisyys saada vanhempi yksilö kuin täältä kotomaasta.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voi voi... nytten taaskaan enää tiedä minkä ottaisin 8O
Sinikieliskinkki olisi kyllä kiva ja jos sellaisin ottaisin niin mieluumin haluaisin parin, jotta voisi yrittää poikasia... :D
Mutta en kyllä usko että voisin/pääsisin Ruotsista saakka kaveria toiselle hakemaan.
*jää miettimään asiaa*
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nooh, ei se parin hommaaminen varmaan ongelma ole. Varmasti löytyy joku, joka voi skinkin sinulle hakea Ruotsin tai Saksan herppimessuilta (minä tai Aino esim.). Tietysti tällaisen henkilön pitäisi pystyä esittämään edes jotain arvioita sinikielen sukupuolesta... Otapa yhteyttä minuun henk.koht, niin jutellaan lisää:
niina.hallikainen@saunalahti.fi
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Sinikieliskinkki 7 vuotta, 11 kuukautta sitten
|
|
|
Katselin tässä pitkästä aikaa ihmisten ilmoituksia ja tässä ajattelin vain tokaista, että Niinan skinkkivauvoista nykyään Jyväskylässä asusteleva Vincent :D, tunnistetiin jo 5kuisena varmaksi urokseksi. Toki jo aikaisemmin oli epäilyjä sukupuolesta...
|
|
|
|
|
|
|
 | | | Sinikieliskinkki 
|