Chaleur kirjoitti:Ostin 2-vuotiaan leogekko-tyttösen puolisen vuotta sitten tutultani. Alussa ruokahalu oli valtava, sirkat ja madot menivät parempiin suihin alta aika yksikön. Nyt on parin kuukauden ajan esiintynyt ongelmia ruokinnan kanssa: gekko ei huoli ateriakseen muita kuin jauhiksia, ja nehän eivät käsittääkseni oikein pääravinnoksi sovi.. Lisko ei ole huomaavinaankaan sirkkoja ruokakupissa, maassa tai edes pinsetein tarjoamalla. Aiemmin se aina ilmeistyi salamana ruokakupille, kun kuuli jo pelkästään pussin rapinan. Tosin eilen tyttö erehtyi yhden sirkan syömään pinseteillä annettuna, mutta huomasin, että nielemisessä oli hivenen jotain vaikeuksia, eikä se huolinut enempää. Pari kertaa aiemminkin olen huomannut sen nielleen sirkat hieman hankalan näköisesti, mutta olen ajatellut sen vain nielaisseen ötökän pahassa suunnassa tai jotain.. En ole syöttänyt liian suuria sirkkojakaan, ja ennen kyseiset hyönteiset vieläpä olivat leoskini herkkua. Mistä moinen muutos voisi johtua ja mikä neuvoksi..? :/
Tuossa onkin sinulle jo vastattu. Mutta vielä lisäisin että gekotkin kyllästyvät välillä johonkin ruokalajiin. Joskus maistuvat vain sirkat, joskus jauhikset, joskus jättikset jne. Eli ei mielestäni ole mitään syytä huoleen jos edes jokin ruoka maittaa.
Ja näin keväisin saattaa muutenkin tulla vaihtelevan pituisia paastoaikoja jolloin ei oikein mikään maistu.
Minulla yksi naaras ei syönyt pitkään aikaan sirkkoja. Se inhosi niiden tuntosarvia jotka niitä niellessä kutittivat nassua ja silmiä. Vasta viime aikoina on taas sirkatkin kelvanneet.
Kyllä jauhomadotkin ovat kohtalaisen hyvää ruokaa kunhan ne ruokkii monipuolisesti ennen gekoille antamista.