Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Leopardigekon ruokinta

Leopardigekon ruokinta 26.11.2002 13:26 #10293

Eli, mun leopardigekko on n.2,5 kk vanha, eli kasvuvaiheessa poika vasta...Mutta se syö ihan hirveesti. Yleensä illalla syö vähintään 15 jauhomatoa. 8O Tiedän että ne syö enemmän kasvuvaiheessa ja nahanluontivaiheessa eivät syö juuri mitään, mutta voiko gekot ns. syödä itsensä ähkyyn? Olen nyt antanut pojalle matoja niin paljon kun se syö, onhan se kasvuvaiheessa ja nahanluontikin lähestyy...

S@nna
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Leopardigekon ruokinta 26.11.2002 18:04 #10338

• eve
  • eve hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ei sitä tarvitse enempää ruokkia vaikka nahanluonti lähestyy. Jos poitsulla on vararavintoa hännässä( keskeltä paksumpi kuin juuresta) niin silloin tietää ettei enempää tarvitse antaa. Tietysti kasvuiässä olevalle poikaselle tekee mieli antaa niin paljon kun syö, mutta etenkin jauhomadot ovat hyvin rasvaisia suhteessa muihin "ainesosiinsa" jolloin esim. sirkat olisi parempaa ravintoa. Annatko sille myös kalkki/vitamiinilisiä?
Toisaalta liian nopea kasvukin voi olla haitaksi... Mutta joo, älä siitä huolehdi. Tuo on ihan sopiva määrä minkä nyt saa (kunhan ei jokapäivä).

Vs:Leopardigekon ruokinta 26.11.2002 19:43 #10347

Joo, "dippaan" jauhomatoja TetraReptoCal-nimiseen kalkki/vitamiinijauheeseen (enemmän kalkkipainotteinen), ja hyvin menee alas. Kun taas kaverilla on kaksi leogekkoo, ne on nyt ollu viikon verran uudessa kodissa ja ei syö lainkaan. Toinen on syönyt hiukan mutta tuntuu että toinen ei syö lainkaan. Kauhee vaan kattellakkin sitä kun se on kauhee ruipelo. Täytyy nyt kattoo miten sen käy... :cry: Mut mun poitsu sit syö senki edestä näköjään...Koitan vähän rajoittaa sen ruokintaa... :? Pojan kesytys on vielä vaan kovasti alullaan...

Vs:Leopardigekon ruokinta 26.11.2002 20:51 #10356

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minun mielestäni voi kasvavalle gekolle antaa niin paljon kun syö. Aikuisena sitten voi hieman toppuutella jos tuntuu painoa ja pulleutta liikaa tulevan.
Tosin omani syövät vielä aikuisenakin joskus tuonkin verran matosia tai kuusi seitsemän sirkkaa pari kertaa viikossa tai hieman harvemmin.
Kasvavia voi ruokkia joka päivä. On jopa suotavaakin.
Onhan sinulla kalkkikuppi terrassa että saa kalkkia aina kun haluaa?
Sille kaverisi gekolle olisi hyvä yrittää tarjota vahakoisan toukkia.Ne yleensä kelpaavat vaikka muuta ei huolisikaan.
Mitenkäs kaverisi gekkojen lämpötila? Jos on liian viileää myöskin ruokahalu häviää.

-geggo-
-geggo-

Vs:Leopardigekon ruokinta 27.11.2002 13:08 #10398

Joo, kalkkikippa löytyy. No mä vähän ajattelinkin että eikös se ole vaan ihan hyvä että kasvuvaiheessa söis niin paljon ku jaksaa...Muutenkin se on ihan erilainen mitä ne kaverini kax gekkoo. Mun gekko on muutenkin eloisampi (mitä nyt ruoka-aikanakin hyökkii sormeen jos ei ole vielä saanut ruokaa... :? ). Kyllä kaverin gekoilla on lämpötila ihan ok, ainakin mittarin mukaan. Niillä on lämpökoppi, mutta ei mattoa...Itselläni on kotona pojalla matto, ja tuntuu että se matto olis kyllä parempi...Täytyypi yrittää jos se vaihtais sen kopin mattoon...Kyllähän se toinen syö, mitä mä eilen näin. Mutta se toinen on niin kamalan laiha että oikeen pahaa tekee... :(

Vs:Leopardigekon ruokinta 27.11.2002 18:11 #10430

• tanja
  • tanja hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Niillä on lämpökoppi, mutta ei mattoa...

ööö..tyhmänä kysyn:Mikä on lämpökoppi???

Vs:Leopardigekon ruokinta 27.11.2002 21:07 #10451

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Joo, minunkin mielestäni lämpömatto on parempi. Se ei tietenkään saa olla liian iso.Olikos se nyt noin kolmasosa terran pohjasta.
Toinen puoli kun pitää olla se viileämpi osa.
Omat gekkoni rakastavat tuota lämpömattoa.Siinä päällä köllitään aina ruokailun jälkeen.
Jos se lämpökoppi on sellainen lämmittävä "kiviluola" niin luulen että siinä voi tulla jopa liian kuuma.Tosin ei ole kokemusta moisesta.
Minua aikanaan peloiteltiin noista lämpökivistäkin.Kuulemma saattavat lämmitä liikaa ja lisko voi polttaa itsensä siinä.
Lämpömaton ja gekon välissä on sentään aina jotakin muutakin materiaalia.
Kokeilkaapa niitä vahakoisan toukkia sille laiheliinille. Ja saattaa syödä myös jos saa silloin olla yksinään , ettei isompi gekko stressaa.
-geggo-
-geggo-

Vs:Leopardigekon ruokinta 27.11.2002 21:17 #10455

• eve
  • eve hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mä vaan mietin setä kun puhutaan esim. kilppaeista niin kauheesti kun ne kasvaa liian nopeasti (syötetään liikaa). Eikös voisi saman olettaa pätevän leogekkoihinkin? Tosin kasvuongelmat ei ehkä näykään niin helposti leoissa kun on kuiteskin sen verran pieniä...
Noh, edelleen sitä mieltä, että jos sitä rasvaa siellä hännässä on niin ei ruoasta kannata stressata. (voipi olla että mulla on tällänen kammo lihavuutta kohtaan kun muilla on yleensä laihuutta kohtaan... :D )

Vs:Leopardigekon ruokinta 28.11.2002 00:42 #10494

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Voi tuota noinkin katsoa. Eihän niitä gekkoja liikaa saa lihottaa.Kai se ajanmittaan rassaa niiden maksaa.Tulee vaikka rasvamaksa :cry:
Kuitenkin poikasia voisi syöttää niin paljon kun nyt syövät .Eiköhän se tasaannu aikuistuttua (luulen) ainakin minulle on käynyt niin (siis gekoilleni :? ).
Kai minulla on tuo laiheliini kammo. Harvoin pullea gekko kuolee käsiin.
Kai se tapahtuu sitten hitaasti.
Siis tolkku kaikessa.Valitaan se kultainen keskitie. Kai. . . . :?:
-geggo-
-geggo-

Leopardigekkojen ravinnosta 20.01.2003 17:52 #15744

• Mirka
  • Mirka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olen kilpikonnaihminen, mutta pitkään ihastellut leopardigekkoja ja sellaista joskus hankkimassakin.. ehkä:

Ongelma on näet ylitsepääsemätön toukka/mato-kammoni! :oops: Muut hyönteiset kyllä menettelee, mutta toukista kirjahyllyllä näen vain painajaisia.

Kysynkin nyt teiltä liskoihmisiltä, että mahtaakohan olla mitään muuta vaihtoehtoa kuin toukat (jauhomadot siis) ravita leopardigekkoa, sen elämänlaadun kuitenkaan kärsimättä?! :? Vai luovunko suosiolla koko ajatuksesta gekon omistajana!

Vs:Leopardigekon ruokinta 20.01.2003 18:04 #15748

• tanja
  • tanja hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Sirkat(ja vahakoinperhoset)!Niin mainioita ruokia...mutta sitäkin ärsyttävämpiä sirittäjiä :roll:

Vs:Leopardigekon ruokinta 20.01.2003 18:07 #15749

• Hilkka
  • Hilkka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
:wink: Sirkat (ja argentiinantorakat) ovat ihan hyviä leon ruokia ja jos itse kasvatat monipuolisella sapuskalla, niin myös erittäin terveellisiä. Monet leothan eivät välttämättä suostu edes jauhomatoja syömään.
Terveisin Hilkka

Vs:Leopardigekon ruokinta 20.01.2003 18:24 #15752

• Krisu
  • Krisu hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Yöperhoset on kesäisin parasta mitä luonosta saa koska ne on pehmeitä ja ravinne rikkaita. Huono puoli on niiden saaminen.
Minulla on dysleksia, pahoittelen kirjoitusvirheitä sun muita.

Vs:Leopardigekon ruokinta 20.01.2003 20:36 #15778

• Ramyne
  • Ramyne hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
en ole tullut mieleenkään nuo yöperhoset, mutta onhan ensi kesä liskoillenikin ensimmäinen, että täytyypä pyydystellä...
Mitä muita hyönteisiä olette luonnosta pyydystäneet?? Meiän liskot on anoliksia, et niille ei voi kovin isoja öttiäisiä syöttää.. Isä-raukka joutui talvella kovaan hommaan, kaiveli meiän liskoille puolijäisestä kompostista kastematoja, eikä ne sitten ees kelvannu.. Taisivat olla liian isoja ja pelottavia..
Mutta tulipa mieleen, et eikö niitä yöperhosia silleen saa helposti(?) pyydystettyä, että levitetään valkonen lakana puiden väliin, ja taakse sellanen joku lamppu...??? Eikös silleen ne perhosten kerääjät niitä pyydystele?? :?:
Mutta Mirkalle: minäkin kärsin hyönteikammosta, mutta kyllä se kovasti on helpottanu, kun noita liskoi ruokkii..Eli olen siis "parantunut"!! :o Ja kaikista mieluiten käsittelen matosia ja toukkia, niitä kun voi nostella pinseteillä!! Sirkat ne vasta inhottavia ovat, onneksi(?) meiän pikkuset ei oo niitä suostunu (vielä) syömään (taitavat pelätä niitä yhtäpaljon kuin minä.. :lol: ) Vaikka kyllä meiän pitää kohta opetella niitäkin sietämään..
Täytyy kyl myöntää, et kyl noist kärpäsentoukist aika inha kuhina kuuluu, mut onneks ne kotiloituu nopeesti! :wink:
.."elämä on sellaista, siis rauhoittukaamme, kuka meitä voi estää juhlimasta!"

Vs:Leopardigekon ruokinta 20.01.2003 21:27 #15790

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minä kasvatan sirkkoja,jauhomatoja ja vahakoisia. Kun aloitin herppiharrastuksen inhosin myöskin noita ruokaelukoita. Erityisesti sirkkoja. Ei tullut mieleenkään niihin käsin koskea. nyt ei tunnu missään vaikka kaveri kädellä kävelee. Oikeastaan ovat ihan mukavia elukoita.
Kyllä niihin tottuu.
Ulkoa voi kesällä liskoille kerätä esim. hämähäkkejä. Ovat ainakin leopardigekkojen herkkua. Paikka pitää vaan olla sellainen ettei varmasti ole mitään hyönteismyrkkyjä lähistöllä käytetty.Ei myöskään autoteiden läheltä.
-geggo-
-geggo-
Sivu luotiin ajassa: 0.404 sekuntia

Yhteistyössä