Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 02.03.2008 19:58 #234933

Täällä olis n. 9kk viljakäärme, jolla on pituutta n. 54cm. Painosta en osaa sanoa (vaaka rikki), mutta omaan silmääni näyttäisi ihan hyvän kokoiselta (Ei luikku eikä kovin paksukaan). Ruokaa tuo saa 4-5 päivän välein, yhden rotan pinkin kerrallaan. Ruoka on hieman paksumpaa kuin käärmeen paksuin kohta. Olisiko tässä parantamisen varaa kuinka paljon? Olisi kovin mukava saada neuvoja kokeneemmilta :)

Sitten vielä sellaista kummastelisin, että kuinka nopeasti nuo madot oikein kasvavat? Tämä on ollut meillä suunnilleen 2kk ja luonut nahkansa kerran (ja luo tässä ihan lähiaikoina uudestaan) täällä ollessaan. Kokoa on kuitenkin tullut huomattavasti lisää. Herra alkaa jo näyttääihan käärmeeltä! Eilen laitoin sen ruokintaboksiin ja tulin siihen tulokseen, että laatikko, jossa se on asunut kasvattajalla n.7kk, näyttää kutistuneen ihan pikkuruiseksi :o
(äidin pieni kasvaa isoksi *sydän*)
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 02.03.2008 20:18 #234941

Ja edittiä edelliseen sen verran, että pituutta on n.64cm eikä 56cm

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 02.03.2008 21:04 #234952

• Sonya
  • Sonya hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Vaihda rotan pinkit sopivan kokoiseen hiireen. Se on aika hyvä, että se ruoka on käärmeen paksuimman kohdan kokoinen tai jopa vähän isompi (noin 1,5 kertaa se). Kuvauksen perusteella on ehkä ainakin pituutensa puolesta suunnilleen saman kokoinen (ainakin saman ikäinen) kuin oma viljislapsi, joka vetää jo reilusti karvallista hiirenpoikasta. Pinkit ovat aika laihaa ruokaa, vaikka ovatkin rotan. Ruokintavälikin ok. Jos rupeat siirtä syöttämään niin voit pitää ihan vaikka 7 päivän välin aina.

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 02.03.2008 22:50 #234964

Juu hiirtä alan syöttämään jatkossa. Nyt vaan on ollut jonkin aikaa rotan pinkkejä, kun ei ollut hiiriä saatavilla silloin kun kävin nuo hankkimassa. Hiiriä kuitenkin on tarkoitus jatkossa hankkia :)
kiitos vastauksesta!

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 08.03.2008 03:13 #235565

• Tyyne
  • Tyyne hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä toi isompi viljis amelanistinen 0.1 on n. vuoden vanha, pituutta on n.90cm ja painoa 300g. Ruokitaan yhdellä 15g hiirellä kerran viikossa.
Pienempi lavender 0.1 ei painosta ole tietoa, kun puntari ei näytä alle 20g painoisia, tällä on ikää puolisen vuotta.Ja sille syötellään pieniä pinkkejä n.4 päivän välein.

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 10.03.2008 15:35 #235953

Meillä toi isompi viljis amelanistinen 0.1 on n. vuoden vanha, pituutta on n.90cm ja painoa 300g. Ruokitaan yhdellä 15g hiirellä kerran viikossa.
Pienempi lavender 0.1 ei painosta ole tietoa, kun puntari ei näytä alle 20g painoisia, tällä on ikää puolisen vuotta.Ja sille syötellään pieniä pinkkejä n.4 päivän välein.
Mä voisin suositella kummallekin vähän pidempää väliä ja tarjota kerralla tuhdimmin murkinaa.. :)

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 10.03.2008 19:26 #235981

• Tyyne
  • Tyyne hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Nuo hiiret mitä nyt syötetään on juurikin sen ainakin sen 1,5 kertaa käärmeen paksusia, et sit jos tarttis viel isompaa syöttää niin menis 2-3 kertaa madon paksuus. En nyt täysin varma noista hiirien painoista oo, oliskohan vanhimmat jotain kuukauden ikäisiä mitä ollaan syötetty.

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 10.03.2008 19:32 #235982

Voihan niitä syöttää useamman kerralla.
I am going to live forever... or die trying!
RogueStar kotisivu :: RogueStar YouTube

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 10.03.2008 19:55 #235989

• Tyyne
  • Tyyne hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Voihan niitä syöttää useamman kerralla.
Tuossa puhut ihan totta. Juurikin itseasiassa tuossa hetki sitten nostimme hiiren kokoa vanhemmalle käärmeelle aika paljonkin ja pidensimme ruokinta väliä. Toki aina nahanluonnin yhteydessä pidämme sen paaston.

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 11.03.2008 15:02 #236076

Jotenkin toi pieni pinkki puolivuotiaalle kuullostaa kyllä pieneltä. Meillä vähän yli puolivuotias matonen syö about 10 grammasta, jolla on jo siis ihan kunnon karvat päällä ja silmätkin melkein auki. Ja viikon välein pistelee siis 1-2.
eli siis itse olen ainakin ymmärtänyt että mielummin isompaa ja harvoin kuin pientä ja usein.

Tuo ei pidä aivan paikkaansa; luonnossa viljakäärme on sopeutunut syömään melko pientä ruokaa ja yleensä useamman kerrallaan. Syömisväli myös vaihtelee paljon enemmän kuin terraario-oloissa, sillä välillä saalista voi tulla lähes peräkkäisinä päivinä ja toisinaan voi mennä jopa viikkoja ilman ruokaa.

Terraariossa suositus syöttää isompaa ja harvemmin tulee lähinnä siitä, että a) se on helpompaa omistajalle, b) se tulee paljon halvemmaksi. Toki muitakin syitä on, kuten se, että usein syöttämällä käärmeelle tulee annettua helposti liikaa ruokaa, josta taas voi seurata ongelmia. Toisaalta sama ongelma tulee vastaan, jos ruoka on turhan kookasta.
Mä oon nyt tätä pohtinut myös noiden isompien kärmyjen kohdalla, että pitääkö paikkansa myös niiden kanssa? Että miksi vaahdotaan siitä, että esim. brassin pitää saada yksi iso rotta muutaman hiiren sijaan.. Eihän se tosiaan luonnossakaan varmaan pelkkiä isoja rottia syö..
Vai onko tuohon tämän lajin kohdalla joku muu selitys, kuin nuo luetellut?

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 12.03.2008 01:42 #236146

• Tyyne
  • Tyyne hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä tuo pienempi käärme on todella pieni ja juurikin matias suositteli itse sitä pinkkiä, kun tuo haettiin kuukaus sitten. Paksuudeltaan n.1cm. Oli kuoriutunut tosi pienestä munasta ja pikkuinen vauveli, eli se käärmeen kokohan sen ratkaisee minkä kokosta hiirtä sille syötetään. Hiirien ravintoarvothan ovat erilaiset eri ikäisinä, olisiko sillä sitten jotain virkaa tuossa koko jutussa.

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 12.03.2008 01:55 #236152

• Matias
  • Matias hahmo
  • POISSA
  • Ylläpitäjä
Tyyne: noudata vain minun ohjeitani, sillä käärme on vielä liian pieni syömään isompaa.

Toisekseen, kasvattajana olen syöttänyt poikasia noin kerran viikossa pienemmällä ruoalla pitääkseni niiden kasvun kurissa, sillä minulta vapautuvat isommat poikaspöntöt vasta muutaman viikon päästä, kunhan saan edellisen vuoden käärmeet siirrettyä pois alta. Poikasten tehoruokinnan olen aloittanut vasta aikuisten lopetettua talvileponsa, eli ne ovat yhä melko pieniä -- etenkin syksyllä kuoriutuneet.
Matias @ Matelijat.info

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 28.03.2008 13:51 #237978

• kaiu
  • kaiu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Onko viljikseni saanut liian harvoin ja liian pientä ruokaa? Kun tutkailin mukaan saamaani ruokintapäiväkirjaa, huomasin että 19.9.2007 syntynyt pikkuviljikseni on saanut yhden pinkin 10 päivän välein.
(ihan niitä pieninpiä)

Kuitenkin myyjä sanoi, että ruokinta kannattaa suorittaa 4-5 päivän välein. Onko minulla nyt säästöbudjettikäärme? :D

Te osaavammat: Miten jatkan ruokintaa ja milloin kasvatan ruokakokoa?

Annoin eilen yhden pinkin, mutta varmaan olisi saattanut toisenkin vetäistä. Minun silmääni neiti on melko pienikokoinen. (en ole kerinnyt punnita/mitata vielä, mutta varmaan noin 40 -45 cm)

Vs:Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus 28.03.2008 16:12 #237987

Monet kasvattajat ruokkivat poikasia hyvinkin maltillisesti esim. säästääkseen ruokakuluissa. Kannattaa tosiaan pyrkiä ruokkimaan hieman useammin kuin kasvattaja.

Mato syö ilmeisesti vielä pinkkiä? Kannattaa varmaan pyrkiä kasvattamaan ruoan kokoa, mutta ei kertarysäyksellä. Anna vaikka pari pinkkiä kerralla, jos mato syö, tai tihennä ruokintakertoja tuosta 10 päivästä hieman, esim. viikkoon. Sitten kun isompi ruoka mahtuu niin sitten isompaa.
I am going to live forever... or die trying!
RogueStar kotisivu :: RogueStar YouTube

viljis 6 kk 28.03.2008 16:25 #237991

• Dona
  • Dona hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Selailin vanhaa kirjanpitoani ja minun tyttöni painoi tuon ikäisenä 79 grammaa ja oli noin 65 senttiä pitkä, ja söi 4-6 grammaista "fuzzyä" noin 5-7 päivän välein. Lokakuussa 2007 2v 2kk ikäisenä painoi 368g pituus metrin hujakoilla (ehkä hieman yli)
Sivu luotiin ajassa: 0.358 sekuntia

Yhteistyössä