Jotenkin toi pieni pinkki puolivuotiaalle kuullostaa kyllä pieneltä. Meillä vähän yli puolivuotias matonen syö about 10 grammasta, jolla on jo siis ihan kunnon karvat päällä ja silmätkin melkein auki. Ja viikon välein pistelee siis 1-2.
eli siis itse olen ainakin ymmärtänyt että mielummin isompaa ja harvoin kuin pientä ja usein.
Tuo ei pidä aivan paikkaansa; luonnossa viljakäärme on sopeutunut syömään melko pientä ruokaa ja yleensä useamman kerrallaan. Syömisväli myös vaihtelee paljon enemmän kuin terraario-oloissa, sillä välillä saalista voi tulla lähes peräkkäisinä päivinä ja toisinaan voi mennä jopa viikkoja ilman ruokaa.
Terraariossa suositus syöttää isompaa ja harvemmin tulee lähinnä siitä, että a) se on helpompaa omistajalle, b) se tulee paljon halvemmaksi. Toki muitakin syitä on, kuten se, että usein syöttämällä käärmeelle tulee annettua helposti liikaa ruokaa, josta taas voi seurata ongelmia. Toisaalta sama ongelma tulee vastaan, jos ruoka on turhan kookasta.
Mä oon nyt tätä pohtinut myös noiden isompien kärmyjen kohdalla, että pitääkö paikkansa myös niiden kanssa? Että miksi vaahdotaan siitä, että esim. brassin pitää saada yksi iso rotta muutaman hiiren sijaan.. Eihän se tosiaan luonnossakaan varmaan pelkkiä isoja rottia syö..
Vai onko tuohon tämän lajin kohdalla joku muu selitys, kuin nuo luetellut?