Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: liian pieniä (pakaste) hiiriä

Vs:Ruoka 10.07.2010 05:04 #315009

• monna83
  • monna83 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Destiny kirjoitti:
Tämä onhiukan tyhmä kysymys ehkä... mutta itsellä ei ole kokemusta. Elikkä miten isoja nuo kananpojat ovat? Minkä kokoiselle madolle niitä uskaltaisi tarjoilla? Meillä on syöty hiirtä ja rotan pinkkejä hyvällä halulla, mutta tekisi mieli kokeilla jotain uuttakin välillä.
Aikuisen hiiren kokoluokkaa nuo tiput ovat. Mä olen antanut pytonille. Menee vielä "hetki" ennekuin voi tarjota noille viime kesän viljoille. :)
2.1 pantherophis guttatus
2.1 python regius
1.0 dipsosaurus dorsalis
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Viljakäärmeen ruokinta 23.08.2010 15:39 #320399

• ^Natina
  • ^Natina hahmo
  • PAIKALLA
  • Kasvattajajäsen
  • Se vei koko käden
Oletteko tipua tarjonneet? Mikälaisella menekillä? Onko se hyvää ravintoa vai pitäydynkö pelkästään jyrsiöissä ? :)

Aiukiusen viljakäärmeen ruokailuolot 25.08.2010 13:09 #320638

Tiedän että ruokintaboksi on ehdoton ettei pohjamatskua joudu käärmeen suolistoon, mutta
monesti olen nähnyt aikuista ruokittavan ihan omassa terrassa, jossa on pohjana mörttiä/turvetta.

Onko aikuinen siis sen verran "aikuinen" ettei niele muuta kuin ravinnoksi tarkoitetun
otuksen eikä laita suuhunsa muuta? Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä :)

Vs:Aiukiusen viljakäärmeen ruokailuolot 25.08.2010 14:43 #320647

• tahti-
  • tahti- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ei kyse ole siitä, että käärme söisi erikseen mörttiä, vaan siitä että märkään hiireen jää mörttiä kiinni. Ja kun käärme syö mörtissä olevan hiiren kulkeutuu hiiren mukana mörttiäkin suolistoon. Eli ei siinä ikä vaikuta mitenkään, yhtälailla se poikanen tai aikuinen voi vedellä hiiren mukana mörttiä sisäänsä.
Ne, jotka haluavat ruokkia käärmeitään suoraan terraan ja käyttävät materiaalia, joka voi aiheuttaa suolistotukoksia niin ottavat tässä riskin. Itse en halua tätä riskiä ottaa, ei se nyt niin suuri vaiva ole siirtää käärmettä ruokintalaatikkoon ja ruokkia se siellä.
6.15 Pantherophis guttatus

Vs:Aiukiusen viljakäärmeen ruokailuolot 25.08.2010 14:52 #320649

• missyl
  • missyl hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
Meillä oli tuo rescue-mato ruokittu suoraan terraan mutta ilmiesesti suht "onnistuneesti". Ite suosin kanssa erillistä ruokintalootaa, ihan vaan silläkin että kaveri ei nappaa käsille aina kun tunkee kätensä madon kämppään. Tää käsille pomppiminen johtuu aika pitkälle siitä että luulee ruokaa olevan tulossa..
Yksinkertaisuuden kuningatar.

Vs:Aiukiusen viljakäärmeen ruokailuolot 25.08.2010 15:35 #320655

Näin vähän arvelinkin. Kiitos paljon vastauksista! :)

Perjantaina tulee pikkunen uuteen kotiin! <3

Vs:Aiukiusen viljakäärmeen ruokailuolot 27.08.2010 00:08 #320869

• monna83
  • monna83 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
missyl kirjoitti:
Ite suosin kanssa erillistä ruokintalootaa, ihan vaan silläkin että kaveri ei nappaa käsille aina kun tunkee kätensä madon kämppään. Tää käsille pomppiminen johtuu aika pitkälle siitä että luulee ruokaa olevan tulossa..
Mä olen kuullut tästäkin kahta teoriaa. Mulle sanottu että käämettä ei pidä ikinä ruokkia suoraan terraan koska oppii siitä että terrassa heiluva käsi on sitten aina ruokaa. Toiset taas sanoo että ei mitään väliä, ruokkiiko terraan, kyllä käärme erottaa käden ja ruuan toisistaan. Minä uskon tuohon jälkimmäseen. Toki monet yksilöt (omatkin) tulevat näpeille, jos tunkee hiireltä haisevan käden terraan mutta eivät ole kertaakaan tulleet pastyille käsille. Meillä kun viljat asustaa terraansa kaksistaan joten luonnollisesti aina toinen tulee syömään boksiin ja toiselle nakkaan evään terraan. Mitään selvää järjestystä meillä ei ole, kumpi aina tulisi juuri boksiin syömään vaan nappaan sen matosen terrasta kiinni, kumman saan näppeihini ja se menee syömään sitten boksiin.

Olisi mukava saada ihan faktatietoa tuohon että oppiiko käärme "terraruokinnalla" että terrassa oleva käsi tarkoittaa aina ruokaa vai oppivatko erottamaan ruuan ja käden toisistaan?
2.1 pantherophis guttatus
2.1 python regius
1.0 dipsosaurus dorsalis

Viljakäärmeen ruokinta 28.08.2010 20:46 #321083

elikkä viittiikö\kanattaako noin 3kk ikäselle viljalle antaa 1 viikon ikästä hiirtä.oon tähän mennessä tarjonnu pinkkiä mut nyt niitä täytyy antaa 2-3.onko järkevämpää antaa vielä pinkkiä vai siirtyä seuraavaan.ostin ainakin kokeeks 1-viikon ikäsen hiiren.vilja on noin 40 cm pitkä painoa en tiiä.

Viljakäärmeen ruokinta 29.08.2010 05:10 #321140

riippuu ihan käärmeen paksuudesta.
Myöskin hiiren koosta onko ns.kotihiiri, natalhiiri, labrahiiri ovat kaikki erikokoisia.
Jos tuntuu siltä että pinkit menee heittämällä sisään, niin kokeilisin hieman isompaa, jos liian iso voi jumittua kiinni kurkkuun, mutta jos ei ole liian iso hiiri niin auttamalla saa sapuskan alas eli yleensä jumittaa jaloista yms, ja niistä ku vähän rutistaa pihdeillä niin käärmeen on helpompi niellä.
Ruuan tulee olla käärmeen paksuimman kohdan kokoista!
4.4 pantherophis guttatus 3.1 python regius 1.1 Felis catus 0.2 Canis lupus familiaris

Vs:Aiukiusen viljakäärmeen ruokailuolot 31.08.2010 00:59 #321355

• neon8
  • neon8 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itselläni on terrassa tälläinen no tuo on tuollainen kolmion mallinen muovinen verkko mikä on imukupeilla kiinni. Sen päälle olen aina hiirulaisen laittanut kun ruokin, tuossa välttyy sekin ettei pääse pohja purua hiireen.

Käteen ei ole käynyt ainakaan toistaiseksi kiinni kun kättään terraan tunnkenut ja matosta sieltä käsiin ottanut tai siivoillut ym..

Vs:Aiukiusen viljakäärmeen ruokailuolot 31.08.2010 15:27 #321409

• Morrow
  • Morrow hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä (tosin vielä keskenkasvuinen) poika on aina pyritty nostamaan erilliseen, kannelliseen ruokintalaatikkoon, mutta viimeksi ennen nahanluontia se ei sietänyt yhtään nostelua tai muutenkaan koskettelua, vaan rupesi heti potkimaan ja kaivautumaan kun yrittikin ottaa pois terrasta. Annoin sen sitten rauhoittua ja laitoin terran pohjalle, pohjakarikkeen päälle siis, pari palaa talouspaperia, joiden päälle pojan houkuttelin ruokailemaan. Ruokailu onnistui todella siististi, ja kun poika oli kylläinen, se mateli takaisin koloonsa, ja sain ongittua paperit pois.

Itse suosittelisin ensisijaisesti kaikkien kuulemieni kokemusten perusteella erillistä laatikkoa, mutta jos tosiaan voi jollain tapaa estää sen pohjamatskun pääsyn ruokaan, vaikuttaa sekin ihan hyvältä konstilta? (Eläinkaupassa tämä poika ruokittiin kämmeneltä tai sitten hiiri tungettiin säälimättä sinne pohjalle, mikä vähän karmi...)

Vs:Aiukiusen viljakäärmeen ruokailuolot 01.09.2010 21:49 #321540

Suosittelen erillistä ruokintalaatikkoa aina kun terran pohjalla on jotain muuta kuin talous- tai sanomalehtipaperia, kun siitä ei kerran mitään haittaakaan ole ja jos ei ole pätevää syytä miksi käärmettä EI voisi erillisessä laatikossa ruokkia. Näin välttää pohjamateriaalin joutumisen suolistoon ja mahdolliset suolistotukokset (käärmeen kuoleman), ja samalla tulee säännöllisesti käsiteltyä käärmettä ja tarkistettua sen kunto.

Itse olen joutunut ruokkimaan yhtä parivuotiasta urosta suoraan terraan, sillä se stressiherkkyyden vuoksi ei sietänyt käsittelyä ruokinnan yhteydessä ja tästä syystä tuppasi oksentamaan ruokansa. Ei mennyt kauaakaan, kun se oppi tulemaan vauhdilla vastaan aina kun terran avasi. Kyllä käärmekin voi siis ehdollistua tiettyihin rutiineihin. Osasin olla varovainen, enkä saanut kertaakaan hampaista, mutta never say never. Käärme VOI olla optimisti ja hyökätä ennen kuin haistaa. Kyllä se sitten käteen napattuaan huomaa, ettei se olekaan hiiri, mutta vahinko on siinä vaiheessa jo sattunut.
http://www.freewebs.com/finserpent - FinSerpent - viljakäärmesivuni

Viljakäärmeen ruokinta 03.09.2010 16:16 #321825

Mulla ois kans tohon liittyen kysymys: Mun viljis Elli on nyt 6vk eli 1,5kk vanha, nii riittääkö sille 1 pinkki vai kannattaako antaa enemmän? :o

Viljakäärmeen ruokinta 03.09.2010 17:31 #321847

kyllä riittää ihan yks pinkki jos tuntuu siltä että menee heittämällä alas niin valkkaa "kaupasta" vähän suurempia pinkkejä.
4.4 pantherophis guttatus 3.1 python regius 1.1 Felis catus 0.2 Canis lupus familiaris
Seuraavat käyttäjät sanoivat Kiitos: Sir Coma

Vs: Aiukiusen viljakäärmeen ruokailuolot 07.09.2010 19:09 #322352

Tervehdys, kaikki!

Taloon on pian saapumassa viljakäärmeen poikanen, ja vaikka ketjussa kysyttiinkin nimenomaan aikuisista, uskoisin että neuvot pätisivät myös poikaseen.

Elikkä: itselleni on ollut alusta asti selvää, että turvallisinta olisi ruokkia käärme erillisessä ruokintaboksissa. Älysin vain juuri, ettei missään ole koskaan liiemmin puhuttu siitä, missä vaiheessa käärme nakataan takaisin terraarioonsa. Käärmeitähän ei saisi muutamaan päivään ruokkimisen jälkeen kopeloida, eli kuinka kauan ruokarauhaa pitäisi luikerolle suoda?
Avicularia sp. "Peru Purple" 0.0.1 [Ingeborg] - Brachypelma smithi 0.0.1 [Hildegard] - Chromatopelma cyaneopubescens 0.0.1 - Elaphe guttata/Panterophis guttatus 0.0.1 - Euathlus sp. "Red" 0.0.1 [Irmentrud] - Eublepharis macularius 0.0.1 [Shahzadeh] - Grammostola rosea 0.1.0 [Sieglinde] - Lasiodora striatipes 0.0.1
Sivu luotiin ajassa: 0.343 sekuntia

Yhteistyössä