missyl kirjoitti:Ite suosin kanssa erillistä ruokintalootaa, ihan vaan silläkin että kaveri ei nappaa käsille aina kun tunkee kätensä madon kämppään. Tää käsille pomppiminen johtuu aika pitkälle siitä että luulee ruokaa olevan tulossa..
Mä olen kuullut tästäkin kahta teoriaa. Mulle sanottu että käämettä ei pidä ikinä ruokkia suoraan terraan koska oppii siitä että terrassa heiluva käsi on sitten aina ruokaa. Toiset taas sanoo että ei mitään väliä, ruokkiiko terraan, kyllä käärme erottaa käden ja ruuan toisistaan. Minä uskon tuohon jälkimmäseen. Toki monet yksilöt (omatkin) tulevat näpeille, jos tunkee hiireltä haisevan käden terraan mutta eivät ole kertaakaan tulleet pastyille käsille. Meillä kun viljat asustaa terraansa kaksistaan joten luonnollisesti aina toinen tulee syömään boksiin ja toiselle nakkaan evään terraan. Mitään selvää järjestystä meillä ei ole, kumpi aina tulisi juuri boksiin syömään vaan nappaan sen matosen terrasta kiinni, kumman saan näppeihini ja se menee syömään sitten boksiin.
Olisi mukava saada ihan faktatietoa tuohon että oppiiko käärme "terraruokinnalla" että terrassa oleva käsi tarkoittaa aina ruokaa vai oppivatko erottamaan ruuan ja käden toisistaan?