Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Viljakäärmeen terraarion pohjamateriaalit

Vs:Viljakäärmeen terraarion pohjamateriaalit 04.08.2010 15:19 #318359

Miten on, pöllyääkö luonnonturve teillä? Kun meillä se tuppaa pöllyämään, ja vielä aika paljonkin. Varsinkin lämpömaton päällä. Terraariossa on Kekkilän lannoittamatonta luonnonturvetta.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Terraarion pohjamateriaali 31.08.2010 17:39 #321418

• Wikkis
  • Wikkis hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Moi.

Mietin, että mikä pohjamatksu olis viljikselle se kaikkein paras vaihtoehto. Ite käytän nyt purua, mut oon miettiny, et jos sen vaihtais siihen sellaseen multaan tai mitä se nyt onkaan. :)
Vai kannattaako sitä pohjamateriaalia vaihtaa ku käärme nyt vuoden luikerrellu purussa? Meneekö se aivan sekasin siitä sitte.
Sit kannattaako ihan pikkasta poikasta laittaa sellaseen multaturpeeseen?
Onko teille kokemuksia eri pohjamateriaalista, minkä ootte kokenu parhaaksi?

Vs:Terraarion pohjamateriaali 31.08.2010 18:09 #321422

• Luna*
  • Luna* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Moi.

Meillä on koettu kaikinpuolin hyväksi kuivahake. Tosin yhtään viljistä ei ole, mutta rottakäärmeitä löytyy pari kappaletta :) Tällä hetkellä, uusimmalla rottiksella on purua faunaboxin pohjalla.
Ajattelin kuitenkin tuolle pienellekkin vaihtaa kuivahakkeeseen, kun tuosta kasvaa.
Boa Constrictor 2.0
Elaphe Climacophora 0.0.1
Pantherophis Obsoletus 0.1
Viimeksi muokattu: 31.08.2010 18:10 Kirjoitti: Luna*.

Vs:Terraarion pohjamateriaali 01.09.2010 14:00 #321496

meillä on ollut aina forest barkkia repti parkkia snake floor beddingiä, ulkonäöltään kauniita eikä koskaan oo ollu ongelmia.
Turpeesta sen verran että moni sitä käyttää mutta itse en edes uskalla kokeilla sitä koska olen jutellut siitä ja siihen on viljoja kuollut/tukehtunut.
4.4 pantherophis guttatus 3.1 python regius 1.1 Felis catus 0.2 Canis lupus familiaris

Vs:Terraarion pohjamateriaali 01.09.2010 21:40 #321539

Eipä ole missään mun silmiin tai korviin kantautunut, että viljoja olisi turpeeseen kuollut... Kerrotko minullekin mistä moinen tieto on peräisin?

Meillä asustaa tällä hetkellä 12 viljaa terroissa, joissa pohjalla on lannoittamaton luonnonturve - ja sitä se on ollut alusta lähtien (mitä nyt poikasilla on talouspaperi). Ei ongelmia eikä tukehtumisia.
Käytetyn turpeen tulee siis ehdottomasti olla lannoittamatonta luonnonturvetta, ja se pitää säilöä niin, ettei vedä homeeseen.
http://www.freewebs.com/finserpent - FinSerpent - viljakäärmesivuni

Vs:Terraarion pohjamateriaali 01.09.2010 23:50 #321564

• nanno
  • nanno hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori/kasvattaja
Mie kans haluaisin tietää mihin tuo tieto perustuu, että turpeeseen on käärme tukehtunut? Jos esim. verrataan turvetta ja vaikka mörttiröpöä, niin kyllähän turve on paljon turvallisempaa, koska se on hienojakoista eikä näin ollen suolistoon päästessään tuki sitä yhtä helposti kuin paljon käytetty puuhake.

Mulla on kaikilla käärmeillä (hiekkaboia lukuunottamatta) pohjana turve ja voin sitä lämpimästi suositella kaikille. Korkeampaa ilmankosteutta vaativilla käärmeillä se sitoo kosteutta, ja muillekin kuten juuri viljakäärmeille, se sopii hyvin, koska turve kuitenkin kuivaa nopeasti terraariossa jossa ilmanvaihto on kunnossa.

Suosin luonnonturvetta, koska se:
a) on halpaa (4e/65 litraa)
b) on kauniin näköistä
c) on helppo vaihtaa (ei ole painavaa)
d) imee hyvin käärmeen ulosteet

Lisäksi meillä ainakin käärmeet tykkäävät kaivautua turpeeseen varsinkin kun se on juuri vaihdettu ja hieman kosteaa.

Joskus sitä kyllä ihmettelee miten ihmeessä viljakäärmeet oikein selviää luonnossa ilman tukehtumista pohjamateriaaliin ja sekunnin tarkkoja ruokailuaikoja... (ei v:ilua hihhulille vaan yleistä pohdiskelua ;) )
Viljakäärmefoorumi - Asiapitoinen foorumi harrastajille
Viimeksi muokattu: 01.09.2010 23:57 Kirjoitti: nanno.

Vs:Terraarion pohjamateriaali 02.09.2010 03:35 #321582

Silloin kun itse mietin että mitäs laittaisin niin sain yv:llä moneltakin taholta että on ollu täpäriä tilanteita.

Eikä tästä oo pitkäkään aika kun kävin ampparin ostamassa eräältä henkilöltä jolta sitten kysäsin siltä että onkos sillä vielä se yks vilja niin vastaus oli että tukehtui wetboksin turpeeseen.
Mörttiä en myöskään ikinä käyttäisi, tai mitään vastaavaa esim. jyrsijä puruja mitä eräs henkilö tälläkin foorumillä käyttää.

Kuka oikeesti todistaa sen ettei luonnossa elukat kuole johonkin luonnon ainekseen, multaan yms.?

Tiedän kyllä nanno että teillä on anrin kanssa turpee alustana kaikilla, sitähän anrilta kerran kysäsinkin.

Ja laitoinhan edelliseen viestiini että moni sitä käyttää mutta itse en sitä käyttäisi.

Ihan sama sanomalehden kanssa en todellakaan laita sitä yhdellekkaan elukalleni, jos saan siitä musteesta jo ite ihottumaa niin mitäköhän elukat voi siitä saada?

Nää on oikeesti ihan mielipidekysymyksiä että mitä käyttää, kannattaa kokeilla ja todeta joku itselleen sopivaksi.
4.4 pantherophis guttatus 3.1 python regius 1.1 Felis catus 0.2 Canis lupus familiaris

Vs:Terraarion pohjamateriaali 02.09.2010 09:53 #321591

• viljami
  • viljami hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Selvä, ja tässä yksi mielipide/hyvä kokemus jostain tuotteesta;
Mie olen viljakäärmeilläni käyttänyt pohjamateriaalina mörttiröpöä aina. Toimii hyvin, on vaaraton, toimiva ratkaisu meidän terraarioissa.
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan

Vs:Terraarion pohjamateriaali 02.09.2010 14:17 #321604

• nanno
  • nanno hahmo
  • POISSA
^ Myös mulla oli ennen turpeeseen vaihtamista mörttiröpöä alusena eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Mutta kun mörttiä on pohjamateriaalina, ei kannata käärmeitä syöttää terraarioon. Märkään hiireen tarttuu älyttömän hyvin haketta, joka ei sula suolistossa -> voi aiheuttaa tukkiuman.

Kaikissahan noissa alusissa tuntuu olevan huonot puolensa, esim. itse taas en koskaan ostaisi eläinkaupasta ReptiParkkeja tms, koska tiedän niistä tulleen punkkeja terraarioon. Plus samaa tavaraa saa huomattavasti halvemmalla kun käy ostamassa automarketista 65 litran kuorikatesäkin, joka sekin on myrkytön ja täysin käypä pohjamateriaali. Mutta jokainen laittaa omat rahansa minne tykkää, yllä näkee syyt miksi itse käytän luonnonturvetta. :)
Kuka oikeesti todistaa sen ettei luonnossa elukat kuole johonkin luonnon ainekseen, multaan yms.?
Luonto on muokannu viljakäärmeen elämään tietyillä alueilla ja tietyissä olosuhteissa, joten tuskin sentään käärmeet joukottain kuolevat tukehtumalla pohjamateriaaliin, jossa ovat eläneet ja kehittyneet tuhansia vuosia..?

Yksittäistapauksia voi olla olemassa, mutta ne ovat vain huonoa tuuria eikä sen vuoksi tarvitse alkaa pelkäämään, että taivas putoaa. Jos mietitään miten pohjamateriaali ylipäätänsä voi käärmeen tukehduttaa, niin vaihtoehtojahan on periaatteessa vain yksi; suuhun pääsee niin paljon turvetta/puuhaketta/kuorikatetta, että se tukkii hengitystiet. Ja terve käärmehän ei aukoile suutaan muuta kuin syödessään ja haukotellessaan/oikoessaan leukojaan, joten kun ei käärmeitä syötä terraarioihin, voi ihan huoletta käyttää pohjamateriaalina turvetta, kuorikatetta, mörttiröpöä, ReptiParkkia tai vaikka sitä talouspaperia.

Ps. mitä hihhuli jos onkin käynyt niin, että tuttavasi viljakäärme on kuollut hengitystieinfektioon oleiltuaan wetboxissa liian paljon? Silloinhan se haukkoo henkeään ja niiskuttelee ja lima sierainten ympärillä myös kerää itseensä kiinni esim. turvetta -> joku voi katsoa oireet tukehtumiseksi..?
Viimeksi muokattu: 02.09.2010 14:26 Kirjoitti: nanno.

Vs:Terraarion pohjamateriaali 02.09.2010 16:01 #321614

on kyllä sen verta asiantunteva henkilö kyseessä että tunnistaa kyllä jos hengitystieinfektio oisi ollut kysessä.

Mulla on edelleen se mielipide että elukoitten kanssa ei saa olla rahasta kyse.

Mä käytän aina noi hakkeet saunan puolella, ennen pakastin mutta nyt on niin pien pakastin ettei mahu, samoin tekisin kaikkien pohjamateriaalien kanssa.

Vs:Terraarion pohjamateriaali 02.09.2010 19:32 #321668

• nanno
  • nanno hahmo
  • POISSA
Jos haluaa maksaa samasta tavarasta korkeamman hinnan sen takia, että se on pakattu ulkomailla pienempään pussiin ja annettu hieno nimi, niin mikäs siinä. Mutta ei se tee kenestäkään huonompaa eläimen omistajaa jos ostaa sen ReptiBarkin (26e/22 litraa) sijasta kotimaista kuorikatetta (7e/50 litraa) sen takia, että jälkimmäinen on selvästi edullisempaa.

Tuosta käärmeen tukehtumisesta vielä. Voitko kysyä tuttavaltasi miten tämä tukehtuminen oli ilmennyt? Eli miten hän oli päätellyt, että käärme oli tosiaan tukehtunut? Oliko turvetta ollut suussa vai? Lähetettiinkö se Eviraan avattavaksi? Tämä oikeasti kiinnostaa hyvinkin paljon, sillä itse en koskaan ole kuullut turpeesta tai mistään muustakaan pohjamateriaalista, että käärme olisi siihen tukehtunut ihan tuosta vaan.

Vs:Terraarion pohjamateriaali 02.09.2010 21:44 #321687

Enpä minäkään ihan purematta suostu nielemään väittämää, että käärme olisi turpeeseen tukehtunut - ellei ole esim isoa turvepaakkua niellyt ruoan mukana ja siten siihen kuollut. Nehän luonnossakin kaivavat pesäkolot multamaahan. Siihen luonto on ne luonut ja evoluutio kehittänyt. Viljakäärme osaa myös pidättää hengitystä sukelluksissa veden alla ja tulla pintaan hengittämään, eikä huku esim. juomakuppiin tai luonnossa lammikkoon.

Sekin sinänsä jännä, että tuolla ulkomaisilla foorumeilla on kymmenittäin viljakäärmekasvattajia, jotka kasvattavat useita kymmeniä poikueita eli useita satoja poikasia vuosittain. Ja ovat kasvattaneet matelijoita kymmeniä vuosia, kirjoittaneet niistä jopa kirjoja. Ja he käyttävät käärmeillään pohjamateriaaleina esim. juuri turvetta, kutterinpurua ja mörttiröpön kaltaista haketta. Ja kirjoissaan ohjeistavat käyttämään näitä materiaaleja. On se kumma, että noilla käärmemäärillä ja kokemusvuosilla ei ole kohdalle sattunut kuolemantapauksia. Johan siinä olisi melkoiset todennäköisyyskertoimet, mikäli riski tukehtumiskuolemiin oikeasti on olemassa.

Miten matelijat ovat niin tyhmiä elukoita, että tukehtuvat niiden luonnollisessa elinympäristössä, mutta jyrsijät eivät...? Vai pitäisikö mennä äkkiä tuonne hiirulaan putsaamaan hiiriltä turve-purusekoitus pois, ennen kuin tukehtuvat siihen...?

Onko joku löytänyt multaan tukehtuneen kyyn? Tai rantahiekkaan tukehtuneen rantakäärmeen? Tai hukkuneen kalan? Olisi kiva tietää jos on. :)

Ottakee hyvät ihmiset tuo kirjoitus puoliksi huumorilla. Ei tässä mitään hernettä kellään nenässä ole.
Minä en vain usko noin hassua asiaa ennen kuin sen itse näen tai Eviran avaustuloksen näen. :)

Vs:Terraarion pohjamateriaali 02.09.2010 22:03 #321692

kuuluupi myös sinun kaveripiiriisi tämä henkilö marinelli....
Miks ei saa oikeesti kertoo asioihin mielipiteitään ilman et vittuillaan?
No onhan kaneillekkin heinä ihan perusjuttu, mites meiltä löyty heinäallerginen kani?, edellinen maininta kertoo sen että miten vain voi käydä!

Vs:Terraarion pohjamateriaali 02.09.2010 22:06 #321693

näyttää muuten nannolle toi vastaus ainakin FB:ssä kirjotettu että muistelkaas vaan...

Vs:Terraarion pohjamateriaali 02.09.2010 22:22 #321696

hihhuli6 kirjoitti:
kuuluupi myös sinun kaveripiiriisi tämä henkilö marinelli....

Höm...mulle ei ole kyllä kukaan missään koskaan kertonut, että käärme olisi turpeeseen kuollut. Jos kyseinen henkilö todella kuuluu käärmekavereihini, niin.... Noh. Enpä sano muuta kuin että jos tämä henkilö todella olisi kaverini, varmasti olisi minullekin asiasta kertonut. Olisi kiva, jos tämä mun kaveri mulle nyt asiasta kertoisi ja tosiaan selittäisi MISTÄ näin päättelee, että käärme olisi turpeeseen kuollut.

Mä en todellakaan tarkoita vittuilla sulle. Sinähän olet tässä vain sanansaattaja, eikä sanansaattajia ole reilua ampua vanhan sanonnan mukaan. Epäilen vain suuresti tässä kohtaa tämän asiantuntijan arvion menneen pahasti vipuun kuolemansyytä selvitellessään - ellei siitä tosiaan ole Eviran avaustulosta todisteena.

LISÄYS: Niin kauan kun asiasta ei todisteita kuulopuheita enempää ole, en myöskään haluaisi, että täällä aloittelijoita pelotellaan sattumilla, joihin todennäköisyys on mikropromillen luokkaa. Eli todisteita kiitos henkilöltä, jolla tämä kuolemantapaus on sattunut.
Viimeksi muokattu: 02.09.2010 22:24 Kirjoitti: marinneli.
Sivu luotiin ajassa: 0.411 sekuntia

Yhteistyössä