Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: Kaksi P. Regiusta samaan terraan

Kaksi P. Regiusta samaan terraan 30.06.2009 10:54 #278288

• saxxy
  • saxxy hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hei!
Eli olisi ajattus osta toine käärme, nykyinen on yli puoli vuotta asunut 100x50x50 terrassa, ja laitta karanteenin jälkeen käärmet samaan terraan. Käärmet olisi sama kokoisia. Onko kenelle minkälaisia kokemuksia aiheesta?
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 30.06.2009 11:48 #278289

• ande78
  • ande78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ne kuulemma tulee hyvin toimeen keskenään vaikka olisi samaa sukupuolta, mutta itsellä ei asiasta omakohtaista kokemusta.
Mutta varmaan yleisohjeet päätee kunkkuihinkin, eli jos toinen jahtaa toista , erotetaan.
Ja hirveetä kokoeroahan ei suositella.
Mutta mä en ehkä laittas tuon kokoiseen terraan kahta aikusta pytikkaa, koska mulla on isommassa yksi aikuinen ja joskus tuntuu että sekin on sille pieni.

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 03.07.2009 13:34 #278503

• Kingi
  • Kingi hahmo
  • POISSA
  • Kasvattajajäsen
saxxy kirjoitti:
Hei!
Eli olisi ajattus osta toine käärme, nykyinen on yli puoli vuotta asunut 100x50x50 terrassa, ja laitta karanteenin jälkeen käärmet samaan terraan. Käärmet olisi sama kokoisia. Onko kenelle minkälaisia kokemuksia aiheesta?

Pelkästään huonoja kokemuksia. Mitään muuta positiivista siinä ei ole, kuin tilan säästö. Kuningaspytonit ovat yksineläjiä, ne eivät tarvitse tai kaipaa lajitoverin seuraa. Omakohtainen kokemus on, jos toinen sairastuu, sairastuu myös toinen.
Dominointia esiintyy myös muussakin muodossa, kuin toisiaan jahtaamalla, oli terraario kuinka iso tahansa.

Lisää aiheesta täältä:
http://www.ball-pythons.net/forums/showthread.php?t=92951

http://www.ball-pythons.net/forums/showthread.php?t=94578
Kun savolainen puhuu, vastuu siirtyy kuulijalle...

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 04.07.2009 12:57 #278532

• Helperi
  • Helperi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä ei ole ollu minkäänlaista ongelmaa.
kolme pytikkaa asuu samassa terrassa...
Ruoka maistuu ja muutenkin yhteiselo on rauhallista.
Piiloja on oltava reilusti!

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 04.07.2009 23:08 #278570

• Wiola
  • Wiola hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Punainen talo ja konnamaa
Laitoin tässä talvella CB'07 pytikat( =koiras ja naaras) samaan lootaan...kumpikin heittätyi syömättömäksi. Ukolla painoa 700g ja eukolla 800+..Noniin ovat aika likellä sukukypsyyttä. Erotin ja laitoin kummankin omaan lootaan: eukko syö 100-grammasta rottaa viikon välein ( painaa nyt 1050 g ja ukko paastoaa: hälle maistuu satunnaisesti hiiret...

Pytikoiden sukukypsyysvaiheessa niitä ei kandee pitää yhdessä. Liian pieni naaras voi tulla kantavaksi ja sitten onkin munintaongelmat...Yleensä stressaavat sukukypsinä olemalla syömättä.
Pentujen: alle 500 grammasten pito yhdessä voi onnistua mutta ei ole kovin suositeltavaa sekään...

Mikäli hankkii pytikoita, niin kandee varautua siihen että aineskin naaraille ja koiraille omat lootat...parasta olisi varautua: että jokaiselle aikuiselle elukalle oma laari...
Testudo hermanni boettgeri-kasvatusta
2.3.1.Testudo hermanni boettgeri
Viimeksi muokattu: 04.07.2009 23:26 Kirjoitti: Wiola.

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 05.07.2009 00:53 #278575

tämmöinen nopea galluppi:

mikä on naaras kunkun sukukypsyys?

itse en alle 1500g edes harkitsisi lisäännyttää

liian monessa paikassa näkee "lisääntymis vinkkejä" ja niissä puhutaan n.1000g painosta? mitä mieltä olette?

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 05.07.2009 01:26 #278580

• Kingi
  • Kingi hahmo
  • POISSA
  • Kasvattajajäsen
Itse pitäisin ehdottomana miniminä 1200g, tosin itse en lähtisi koettelemaan onneani vielä senkään kokoisella.
Parempi olisi, että naaras painaisi 2000-3000g.

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 05.07.2009 01:31 #278581

• Wiola
  • Wiola hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Punainen talo ja konnamaa
Tossa joku oli lisäännyttänyt 1300-grammasta eukkoa ja 4 munaa joista 2 kuoriutui...että vissiin aika minimi. Oon sitämieltä että ne on noi kiloisina lisääntymisikäsiä ja silloin täytyy koiraat ehdottomasti pitää eri lootassa...Kuten mulla tuo Alma painaa sen 1050g..ja saa asua aineskin vuodenpäivät itekseen...
Testudo hermanni boettgeri-kasvatusta
2.3.1.Testudo hermanni boettgeri

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 05.07.2009 02:16 #278586

turvallinen koko on n.1700g mutta 1500g pitäisin ehdottomana miniminä! jos kilon painoisella pyyttonilla onnistuu tekemään poikasia ja naaras ei kuole tai saa mitään oireita niin sitä voisi pitää ihmeenä!

"Females are usually ready to be bred their 3rd winter and over 1500 grams in weight. Some will go their 2nd winter but they still MUST be 1500 grams or more."

-markus jayne,brian barczyk, dan & colette sutherland. ralph davis jne....

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 05.07.2009 15:23 #278609

• ElisaK
  • ElisaK hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Muninta onnistui hienosti ja naaras on alkanut syödä ja saada takaisin painoaan. Jos naaras olisi ollut alle kiloinen yhdistettäessä, en olisi sitä urokselle näyttänyt.

Mielestäni kilo on minimi, mutta naaras yleensä itse tietää koska on kannattavaa munia. Käsittääkseni liian pienikokoinen ei ala munia kehittää.

En tiedä voiko siltikään sukukypsyyttä määrittää painon perusteella, vaan sehän taitaa olla se ikä - 3-6 vuotta. Näin olen itse aina oppinut ja siksi meillä lisääntyy vain yli 3 vuotiaat naaraat, jos ne ovat saaneet tarpeeksi painoa siihen mennessä :).

Sen verran piti vielä lisätä, että tätä naarastahan en urokselle nyt laita kaveriksi ennen, kun se on saavuttanut taas tarpeeksi painoa ja pyrin välttämään yhdistämistä myös siihen asti, että varsinainen pariutumiskausi on ohi. Tänäsyksynä meillä lisääntyy sitten eri pariskunta ja tämä nyt muninut naaras saa palautua rauhassa syksylle 2010 :)

Naaraita saatan pitää yhdessä, urokset saavat asua erikseen. Pyrkisin kuitenkin siihen, että jokainen saa asua omassa rauhassaan.
4.3. Python regius, 1.0. Gongylophis colubrinus loveridgei, 1.1. Eublepharis macularius 0.1. Chamaeleo calyptratus
: : www.elisanet.fi/anteli/eli : :
Viimeksi muokattu: 05.07.2009 15:27 Kirjoitti: ElisaK.

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 05.07.2009 15:46 #278613

"En tiedä voiko siltikään sukukypsyyttä määrittää painon perusteella, vaan sehän taitaa olla se ikä - 3-6 vuotta. Näin olen itse aina oppinut"

kuningas pythonin sukukypsyys määritellään juuri painosta!! se on tietenkin oma asianne mitä käärmeillänne teette mutta täytyy ajatella naaraan parasta!! ei voi olla niin ahne ja malttamaton että ei jaksa odottaa painon tuloa! tai rupea pakkosyöttämään!

"Mielestäni kilo on minimi, mutta naaras yleensä itse tietää koska on kannattavaa munia. Käsittääkseni liian pienikokoinen ei ala munia kehittää."

ja haluatko todella ottaa sen riskin että naaras voi jopa kuolla? poikasten tekemisessä pitää ehdottomasti ajatella naaraan parasta!! ja kyllä ne niitä rupeaa kehittää....

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 05.07.2009 18:29 #278624

• ElisaK
  • ElisaK hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tämähän on ihan yleinen tieto, että kuningaspythonit ovat sukukypsiä 3-6 vuoden ikäisinä, mikä tarkoittaa sitä, että esim. kolmevuotiaaksi mennessä, niiden on ehtinyt kerätä tarpeeksi painoa lisääntymiseen. Tokihan sitä on lisäännytetty puolitoistavuotiaitakin naaraita, mutta silloin voi toki miettiä, ehtiikö naaras tällöin kasvaa normaalisti niihin mittoihin, mitä muninta vaatii.. Lihottaminen (ja liian nopea sellainen), ei ole käärmeelle koskaan hyväksi (munintaan tai esim. talvikaudelle tehtävä lihottaminen on eri asia, mutta tällöinkään käärmettä ei ylilihoteta).

Tämän vuoksi käytän vain yli 3 vuotiaita naaraita lisääntymiseen. Tällöin naaras ehtii kasvaa normaalisti, sen enempää varsinaisesti lihottamatta. Ruuan määrää/kokoa voi toki lisätä, mutta jos paino kasvaa hyvää tahtia ja naaras on terve ja pirteä, en näe syytä, miksei 1200-1300 grammaista voi munittaa? Kuten sanoin, jos käärme olisi ALLE kiloinen, sitä en lisäännyttäisi missään nimessä. Kiloista naarasta en ole munittanut, enkä munita, koska naaraamme ovat kasvaneet normaalilla ruokailurytmillä yli kiloisiksi.

Eikä ole tapana leikkiä eläinten terveydellä, enkä ole niin tekemässä jatkossakaan. Syytökset, tietämättä paremmin itse tilanteesta, voidaan jättää jo alkumetreillä pois koko keskustelusta.
4.3. Python regius, 1.0. Gongylophis colubrinus loveridgei, 1.1. Eublepharis macularius 0.1. Chamaeleo calyptratus
Viimeksi muokattu: 05.07.2009 18:30 Kirjoitti: ElisaK.

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 05.07.2009 19:15 #278628

• Kingi
  • Kingi hahmo
  • POISSA
  • Kasvattajajäsen
ElisaK kirjoitti:
Mielestäni kilo on minimi, mutta naaras yleensä itse tietää koska on kannattavaa munia. Käsittääkseni liian pienikokoinen ei ala munia kehittää.

Myös keskenkasvuiset/pienet naaraat (esim. 600g) kehittävät follikkelit, joten on aivan mahdollista vahingossa tai tarkoituksella munittaa alle kiloinenkin naaras.
Käärme itse ei 'tiedä', milloin on kannattavaa munia, vaan se toimii niin kuin toimii. Tuloksena liian pienen naaraan kohdalla voi olla läjä hedelmöittymättömiä munia -> duds/slugs tai jotain vielä vakavampaa.

Järkevä ja turvallinen lisääntymisikä (naaraat n. 18kk->) määritellään sekä painon että iän perusteella, paino näyttelee näistä kahdesta suurempaa osaa.

Mikä sitten on ylilihotusta, pakkosyöttöä tai Hra Suomalaista lainatakseni 'pistetään puhelimeen niin paljon, kuin sinne menee' tai miksi sitä halutaankin kutsua? :)
Koiraiden kohdalla onkin syytä kiinnittää huomiota ylipainoon, koska lihava koiras on usein laiska parittelija.
Itse pyrin siihen, että suurin eukko on loka-marraskuussa lähempänä kolmea kiloa, eikä haittaa, vaikka olisi vähän ylikin :)

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 05.07.2009 20:58 #278637

en halua ketään alkaa syyttämään ne ovat jokaisen omia käärmeitä ja saavat tehdä niillä mitä haluaa. mutta eläimen ehdoilla tässä harrastuksessa mennään.

Vs:Kaksi P. Regiusta samaan terraan 05.07.2009 21:13 #278639

• ElisaK
  • ElisaK hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kingi, tämänpä takia en lähdekkään yhdistämään alla kiloista naarasta uroksen kanssa, ETTEI käy vahinkoa :) Eihän näistä elukoista koskaan voi tietää varmaksi, kun saattavat alkaa munia ilman urostakin. Näin olen kuitenkin kuullut, ettei munia tehtäisi turhaan, mutta mielipiteitä ja kokemuksia on yhtä paljon kuin harrastajia - paras kokemus saadaan kokeilemalla ja luottamalla omaan vaistoonsa.

Mä määrittelisin ylilihotuksen sillä, että käärmeeseen ahdetaan juurikin niin paljon ruokaa, mitä se ehtii syödä.. eikä siis pysytä järkevissä rajoissa ja anneta käärmeen kasvaa tasaisesti. Kyllähän toki munintaakin ajatellen on fiksu tarjota ruokaa tiheämmin, mutta jos käärme on "luonnostaan" sopivan kokoinen, mikäs siinä.

Lainatakseni vielä tuosta ylilihottamisesta;

"Don't get your snakes too fat! In my experience and through discussions with other, females that are too fat either don't produce or they slug out! Bigger is not always necessarily better! Power feeding is NOT the way to go! A nice consistent growth is much better and healthier. This is NOT a race!"
- Markus Jayne, Ball Pythons (http://www.ballpython.ca/gallery/breeding.html)

Mutta kuten sanoin, jokainen taplaa tyylillään ja varmasti jokainen kuitenkin haluaa pitää käärmeensä hyväkuntoisena ja terveenä! Se on tottakai perusedellytys minkä tahansa eläimen kanssa ja itsestäänselvyys, kun aletaan eläimiä lisäännyttää.

Saanterille, kyllä tiedän ihan tarkalleen mitä eläimieni kanssa teen ja niiden omilla ehdoilla, sitä on turha pelätä! :) Naaras on ollu reipas 1300 grammainen alkaessaan munia, muninut onnistuneesti ja saanut maailmaan kaksi aivan valloittavaa pienokaista :).
  • Sivu:
  • 1
  • 2
Sivu luotiin ajassa: 0.371 sekuntia

Yhteistyössä