Mietin ihan yleisesti käärmekasvattajan vastuuta - siinä missä muidenkin eläinlajien kasvattajien.
Sukupuolen määritys poppaamalla ei koskaan ole 100% varma, ja mielestäni myyjän on syytä tehdä tämä ostajalle selväksi. Tässä asiassa en ole vielä kertaakaan ongelmaa havainnut.
Sen sijaan ainakin viljakäärmeiden kohdalla värivariaatiot ja genetiikan koukerot tuottavat useille enemmän tai vähemmän päänvaivaa, ja paljon myydään käärmeitä väärillä "nimillä". Itse olen esimerkiksi ostanut Pastel Motleyn, mutta sain Anery Motleyn. Ikävää on myös huomata, että viljakäärmeitä kaupataan väärällä "sisällysluettelolla". Seuraava esimerkki on keksitty, mutta ehkä joku löytää siitä jotain tuttua:
Eli esimerkiksi kun kasvattajalla on poikaset yhdistelmästä Lavender het. amela, bloodred ja Amela het. lavender bloodred, on poikuekirjo laskuopillisesti seuraavanlainen:
NORMAALI HET. AMELA, LAVENDER
NORMAALI HET. AMELA, LAVENDER, BLOODRED (BLOODRED ISÄLTÄ)
NORMAALI HET. AMELA, LAVENDER, BLOODRED (BLOODRED EMÄLTÄ)
AMELA HET. LAVENDER
AMELA HET. LAVENDER, BLOODRED (ISÄLTÄ)
AMELA HET. LAVENDER, BLOODRED (EMÄLTÄ)
LAVENDER HET. AMELA
LAVENDER HET. AMELA, BLOODRED (ISÄLTÄ)
LAVENDER HET. AMELA, BLOODRED (EMÄLTÄ)
BLOODRED HET. AMELA, LAVENDER
PLASMA (LAVENDER BLOODRED) HET. AMELA
FIRE (AMELA BLOODRED) HET. LAVENDER
OPAL (AMELA LAVENDER)
OPAL HET. BLOODRED (ISÄLTÄ)
OPAL HET. BLOODRED (EMÄLTÄ)
OPAL BLOODRED
Geneettisesti poikueeseen voi siis syntyä kaikkiaan 16 genotyypiltään erilaista poikasta, ja todennäköisyys jokaiselle näistä on 6,25%. Fenotyypiltään eli ulkoasultaan 18,75% on normaaleja, 18,75% on ameloita, 18,75% on lavendereja, ja 18,75% on opaleja.
Mutta kun katsotaan tarkemmin kutakin näistä 18,75% ryhmästä, näemme että siellä on genotyypiltään kolme erilaista esim. lavenderia:
1 lavender het. amela (ei kanna bloodrediä)
2 lavender het. bloodrediä (toinen perinyt bloodred-tekijän emältä, toinen isältä)
Koska päällepäin ei voi nähdä, mitkä poikaset kantavat bloodrediä ja mitkä eivät, ja todennäköisyys sille on 1:2, tarkoittaa se sitä, että koeastutukseen ja asian todistamiseen asti kaikki lavenderpoikaset ovat
LAVENDER HET. AMELA 66,6% POSS. HET. BLOODRED
Vastaavanlaisessa tilanteessa olen nähnyt kasvattajan myyvän KAIKKIA kyseisen poikueen poikasia HET. BLOODREDEINÄ, vaikka kaikki eivät sitä oikeasti olekaan. Onko syynä tietämättömyys genetiikan suhteen vai tieto siitä, että het. bloodredeinä poikaset ovat halutumpia? Korostan vielä, että esimerkissäni värimuunnokset on muutettu.
Onko se ostajan velvollisuus tuntea genetiikan koukerot ja kysellä vanhempien värimuunnokset ja laskea, että
HET. BLOODRED + HET. BLOODRED = 66,6% POSS. HET. BLOODRED
Vai olisiko myyjän ja KASVATTAJAN tehtävä tietää perusasiat genetiikasta ja myydä eläimet oikeilla heteillä?
Tarkoitukseni ei ole tallata varpaille eikä osoittaa sormella.
Haluan vain puhua sen puolesta, että kukin saa mitä tilaa. Itse olin aikoinaan ostamassa "lavender het. amela bloodrediä" "opal bloodredin" jalostusta varten, mutten ottanut riskiä, kun laskin kasvattajan väitteistä huolimatta, että 33,3% todennäköisyydellä ostamani eläin olisi täysin hyödytön "opal bloodredin" jalostuksessa. Nyt tiedän toisia, jotka eivät tätä laskuoppia ole tehneet, ja nähtäväksi jää onko heillä käynyt hyvä vai huono tuuri POSS. HETtiensä kanssa.
Harmittaa heidän puolestaan.