Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Kuningaspythonin terraario

Kuningaspythonin terraario 05.02.2003 18:56 #18514

luin jostakin että kunkkupythoni ei tykkää kirkkaasta valosta , miten olette ratkaisseet asian???? mulla on jo uv-valo.......??

entäs sitte ku olisin rakentamassa uutta terraariota ja otan käärmeen vasta kun se on valmis , miten saan siitä mahdollisimman viihtyisän???

Olisi kiva jos joku jolla on kunkkupython vastaisi niin olisi sitten fakta tietoa!!!
On meinaan ärsyttävää kun toinen sanoo sitä ja toinen tätä...
esimerkiksi kun kysyin paikallisista eläin kaupoista että kuika pitkäksi kunkkupythoni kasvaa niin toinen sonoi että vajaa metri ja toinen kaksimetriä
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Kuningaspythonin terraario 05.02.2003 19:36 #18520

• Niina
  • Niina hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kuningaspytonhan ei tarvitse UV-valoa, mutta jos haluat sitä käyttää, niin ei siitä suuresti haittaakaan ole. Ellei sitten pyton koe valoa tosiaan liian kirkkaaksi ja stressaantuu siitä. Mutta voit hyvin pitää sen lampun päällä päivisin, hämäräaktiivisena käärmeenä pyton lähtee joka tapauksessa liikkeelle vasta iltasella. Lämmityksen voisit hoitaa terran alle laitettavalla lämpömatolla tai kaapelilla, niin ei tule spotista enää lisävaloa. Tarkista muuten mattoa laittaessasi, ettei pohja kuumene liikaa maton päältä. Joskus voi käydä niin, jos lämpömatto on puristuksissa kahden eristävän materiaalin välissä. Laita terraan oikein paljon piilopaikkoja sekä lämpimälle että viileälle alueelle. Kiipeilyoksat ja vaikka tekokasvit lisäävät käärmeen viihtyvyyttä ja terrakin näyttää kivemmalta. Yhdestä piilosta voisit tehdä kostean turvelaatikon, niin käärmeellä on mahdollisuus valita sopiva kosteus. Jos hankit ihan pienen poikasen, niin voisi olla paikallaan pitää sitä aluksi esim. 15-20-litraisessa laatikossa (jossa asianmukaiset olosuhteet tietty). Pienet pytonit voivat stressaantua isossa terrassa, jolloin ruoka ei maistukaan ihan heti.

Vs:Kuningaspythonin terraario 06.02.2003 14:26 #18645

• aja
  • aja hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse en käytä minkäänlaista valoa pythoneiden terrassa. Liian kirkas valo stressaa turhaan ja silloin pythonit vain piilottelevat.

Kuten Niina sanoi kannattaa aluksi pitää pythonia pienessä laatikossa.

Mielestäni varsinainen terraario kannattaa rakentaa vaikka vesivanerista, se antaa suojaisen olon ja pythonit ovat paljon aktiivisempia kuin esim. lasiterrassa.

-Arto

Kunkkupytonin terra? 04.05.2003 16:45 #33115

• Igor
  • Igor hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itsekin tossa just mietiskelin tota samaa, eli kuningaspytonin terran valaistusta..
Kun jotkut sanovat, että ei saisi olla liikaa valoa, ja sitten taas toisten mielestä pitäisi olla kunnon valaistus? Niin riittääkö, jos valona on pelkkä lämpölamppu, ts. spotti, eikä mitään muuta "yleisvalaistusta"? Kai sekin luo tarpeeksi hyvän vuorokausirytmin?
Ja sitten toinen juttu, pitääkö/saako terrassa olla wetboxi koko ajan, vai pelkästään nahanluonnin aikana? Jos terrassa on wetboxi ja suht iso vesiastia, niin nouseeko ilmankosteus liikaa?
Viisaammat vois taas valaista... :wink: :roll:

Vs:Kuningaspythonin terraario 05.05.2003 00:41 #33228

• Niina
  • Niina hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Spotti riittää valaistukseksi ihan hyvin. Itse en laittaisi kuningaspytonin terraan mitään kovin kirkkaita valoja. Wetbox saa olla terrassa koko ajan, mutta anna sen välillä kuivahtaa ja pidä turve vain kevyesti kosteana -ei koskaan litimärkänä. Jos käärme makaa jatkuvasti kosteassa, niin se voi saada tulehduksen vatsan suomuihin. Ilmankosteus tuskin nousee liikaa, jos vaan terrassasi on riittävästi tuuletuspintaa. Kuningaspytonille hyvä ilmankosteus on välillä 40-70 %. Olen itse huomannut omissa pytoneissani, että alle n. 35%:ssa alkaa tulemaan nahanluontiongelmia. 45-50%:ssa taas nahanluonnit onnistuvat jopa ilman lisäsumutusta tai wetboxia.

Vs:Kuningaspythonin terraario 05.05.2003 17:50 #33305

• Igor
  • Igor hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kiitos!!

Joo, nyt ei terrassa ole mitään muuta valaistusta kuin spotti. Ja pyton näyttää tykkäävän, kun on vähän hämärämpää.
Kosteudenkin pitäis olla ihan ok, nyt sit vaan innolla odotellaan nahanluontia.. :D

Kuningaspythonin terraario, minkälaisia teillä on? 04.07.2003 16:33 #41414

Ajattelin kysyä että minkäköhän kokoisia terraarioita teillä muilla on kuningaspythoneillanne? Omani on 142l ja se näyttää niin pieneltä... Luin jostain että liian iso terraario voi stressata käärmettä, eli hankkiako suurempi jos olosuhteet kärmyllä on oikeat? :roll:

Vs:Kuningaspythonin terraario 04.07.2003 16:34 #41415

• tanja
  • tanja hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Mulla on 80x40x50 ja sen pitäisi riittää, vaikka tuo näyttää niin kovin pieneltä kun omani on kovin rohkea ja liikkuvainen yksilö.

edit: kyseessä parivuotias herra, joka siis kasvaa vielä.
Viimeksi muokattu: 05.07.2003 00:52 Kirjoitti: tanja.

Vs:Kuningaspythonin terraario 04.07.2003 16:57 #41416

• pertsa
  • pertsa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
mulla 100x45x40

Vs:Kuningaspythonin terraario 04.07.2003 18:15 #41418

• Niina
  • Niina hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Stressaantuminen on yleisintä silloin ihan alkuvaiheessa, kun käärme vasta totuttelee uuteen ympäristöön. Totutteluvaiheessa pienemmästä terrasta on hyötyä. Myöhemmin aikuisen yksilön voi hyvin siirtää isompaan terraan. Terraarion litramäärästä ei oikeastaan voi vielä sanoa, onko se pytonille sopiva. Mitat ratkaisevat. Kuningaspytonilla pitää olla riittävästi pohjapinta-alaa ja korkeus ei ole niin tärkeä. Minulla on tällä hetkellä aikuinen pariskunta 70x60x50cm (PxSxK) kokoisessa terrassa. Myöhemmin siirrän ne 100x50x50 terraan.

Vs:Kuningaspythonin terraario 04.07.2003 23:09 #41437

• Donut
  • Donut hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Miulla on noin kolmevuotias pariskunta 100x50x50 cm (pxsxk) terrassa, ihmeen paljon liikkuvat ja tuntuu, että kun käteni työnnän hoitohommissa terraan, niin pieneksi jää ;). Pitäisi vissiin siirtää ne tuohon 130x50x60 - toosaan, josko piisaisi meille kaikille jo sitten. Reilu vuotias reiska asuttaa yksinään 120x30x40, vallan mainiosti tilaa. Ja hyvä malli noin pienelle vielä, kun saa kunnolla lämpötilaeroja.
-Hanne

Vs:Kuningaspythonin terraario 04.07.2003 23:19 #41438

• sannal
  • sannal hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tällä hetkellä pariskunta asuttaa 115x55x60 (pxsxk) koppia..nämä on myös aika veijareita liikuskelemaan, joten ei liian iso ainakaan ole. Voisi jopa olla suurempi tälle pariskunnalle, mutta suht hyvin he mahtuvat riehumaan tuossakin.

Vs:Kuningaspythonin terraario 04.07.2003 23:58 #41440

• Suscu
  • Suscu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä on 100x100x50. (p/k/l) Tilaa siis 500l. Albertille olen väsäillyt kaikenlaisia piiloja, ettei stressaantuisi, vaikka se tuntuu olevan aika rohkea. Eikä ole mikään yöeläjäkään, yleensä se alkaa jo aamupäivällä kuikistelemaan kotikolostaan.
Koska kunnioitan kaikkea elämää ja
elollista.....en ikinä laula.

Vs:Kuningaspythonin terraario 09.07.2003 16:44 #41895

• aja
  • aja hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mun python terra on semmotteet 130x50x70 (p/s/k) jossa asustelee kolme kuningaspythonia, iältään reilun vuoden.

Vs:Kuningaspythonin terraario 09.07.2003 21:46 #41930

• Igor
  • Igor hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mun pytoni muutti just äskettäin 100x50x50 -terraan, ja kyllä näyttää olevan ihan tyytyväinen :D
Kauheesti se vipeltää iltaisin.
Sivu luotiin ajassa: 0.581 sekuntia

Yhteistyössä