Newbie-kysymyksiä viljakäärmeistä. (1 katselee) (1) vieras
-
tahti-
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Ensimmäinen nahan luonti onnistui moitteettomasti vaikka vain suihkuttelin terraa. Seuraavalle luonnille olin hankkinut wetboxin ja suihkuttelin terraa, tällä kertaa nahka lähti muutamana palana. Boxin olen pitänyt terrassa kun herra näyttää nauttivan siellä möyrimisestä, joka yö näyttää siellä pyörineen =) Eli enemmänkin vain peuhamis ja piilopaikkana toimii.
|
7.12 Pantherophis guttatus
|
-
Essit
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Haluaisin kans tuoda hieman esille aloittelijan tyhmyyttäni..
Ensi viikolla viljakäärme Essi muuttaa meille.
Eilen kävin akvaarioliikkeessä sanomassa, että tekevät tarjouksen terrasta ja muista tarvikkeista.
Sain sitten tarjouksen, joka sisälsi mm. lämpömaton ja valaisimen, ja lisäksi myyjä sanoi, että ostaa spottilamppu.
Onkohan nämä kaikki tarpeellisia yhdessä..?
Sen, mitä olen tiedonjanoisena saanut kaiveltua tietoja, olen saanut käsityksen, että käärmeellee riittää joko lämpömatto TAI spotti lämmittämään.
Ei siis molempia yhtäaikaa?
Ja valaisin siis olisi ihan turha, koska sen tehtävä ei luultavastikaan olisi lämmittää terraa, vaan valaista, eikä ylimääräistä valaistusta tarvi..?
Jos olen ihan väärässä niin korjatkaa tämä tieto.
|
|
|
-
Sauli_Särkkä
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Juu, voit käyttää joko spottia, lämpömattoa taikka molempia hoitamaan lämmityksen. Spottilampulla saat terran näyttämään paremmalta ja oikein asennettuna se hoitelee lämmityksenkin nätisti. Itse suosin spotteja, kun jäävät kokonaan terran ulkopuolelle. Muista kuitenkin laittaa spottimallinen hehkulamppu siihen lampuksi, eikä mitään peruspalloa, sillä spottimallinen kampe suuntaa sekä valon, että lämmön sinne minne pitääkin, eikä säteile sitä joka suuntaan.
Yksi pakkohankinta on kellokytkin, mutta se lämpömatto ei ole ihan pakollinen.
-Sale
|
|
|
-
aurora
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Niih, mää taas sanoisin, että se spotti ei ole ihan pakollinen. Makuasia ehkä, mutta viljakäärme ei paljoa itse valosta perusta, joten lämpömatto riittää, kunhan se lämmittää lämmittelypaikkaa riittävästi. Sinuna hankkisin ensin sen lämpömaton ja asentelisin terran valmiiksi, mittaisin lämpötilat niin näkisi, että tarvitaanko vielä toinenkin lämmönlähde.
|
|
|
-
Plussa-pallero
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Meillä on pelkkä spotti. Tuo lisävalaistus on kyllä mun mielestä aivan turhaa rahanhaaskausta ja vähän samaa mieltä oon lämpömatosta. Yhdellä spotilla kun hoidat nuo molemmat, niin on johtojakin huomattavasti vähemmän!! ;)
|
(Lemmikki)hiirikasvatusta ja lokakuusta -06 alkaen myös kärmyjä lisääntyvä määrä.. ;)
|
-
Suxu
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Minulla lämmityksen ja valaistuksen hoitaa myös pelkkä spotti.
Spotti on siis terran ulkopuolella, lämmittää yläoksiston lämmittelypaikaksi ja valaisee sopivasti joten mitään muuta valoa en ole käyttänyt.
Kyllähän ne kovasti eläinkaupoista sitä tavaraa myyvät. Minullekkin tarjottiin loisteputkea valaistukseen, lämpömattoa lämmitykseen ja uv:kin olisi muka pitänyt hommata.
Sen loisteputken ja maton hyväuskoisena ostinkin, mutta ovat täysin tarpeettomana tuolla vintillä.
Lämpömatto nosti lämmittelypaikan lämmön n.40 asteeseen eli ihan turha ostos.
|
Nehän näyttää ihan käärmeiltä! Eiks ne ookkaa sellasia toukkia?
|
-
Essit
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
kiitokset vastauksista! Voisin kyllä ottaa koko paketin mitä minulle tarjottiin. Jos joskus laitan oikein ison terran niin saan sinne laitettua kaksi lämmittelypaikkaa ja hieman valaistusta.
|
|
|
-
aurora
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
No niin. Tai sitten sulla on varalla lämpölaitteet jo sitä seuraavaa käärmettä varten ;)
|
|
|
-
Essit
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
No niin. Tai sitten sulla on varalla lämpölaitteet jo sitä seuraavaa käärmettä varten ;)
Voinpa melkein sanoa, että toivottavasti ihan pian ainakaan ei ole enempää käärmeitä tulossa, kun muutenki tuntuu melkoinen eläintarha tuo meidän talo olevan. :)
Perjantaina tulee Essi kotiin. En käy ostamassa spottia, kokeilen ensin, mitkä olosuhteet lämpömatto saa aikaiseksi.
Essi on tuolla liikkeessä vai karkkirasiassa, joten kotiin tultuaan se varmaan selviää faunaboksissa (?) sen aikaa, että saan terran järjestyskseen ja sopivan lämpöiseksi?
Meillä kun siellä makuuhuoneessa tämmöisillä keleillä varsinkin on ihan oivat olosuhteet pienelle matoselle..
|
|
|
-
aurora
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Niin miten pieni se siis on? Ja miten iso on se terra, jonka olet sille laittamassa? Meinaan vaan, että oikein pieni käärme mahtuu tosi pienistä raoista, joten kannattaa kyllä olla tarkkana kaikkien yli 3 milliä leveiden rakojen kanssa, jos on ihan tämän kesän poikanen kysymyksessä. Mulla on kaksi pientä C. helenusta täällä ja asuvat kyllä faunassa, mutta varmuuden vuoksi virittelin faunan kannen alle seulaverkon, etteivät vaan karkaa.
|
|
|
-
Essit
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
PIENIhän se on, reilun kuukauden ikäinen (olisiko puolitoista kuukautta). Ja terra on 120 litrainen.
Terrassa on liukuovet edessä, joten niiden välinne rako taitaa olla hieman liian karkaamisvaara-altis, jonka vuoksi ajattelinkin, että Essi luultavasti voi siinä faunaboksissa elostella siihen asti, että saa hieman kokoa itselleen.
Faunaan varmaan saa riittävästi lämpöä pelkällä loisteputkella, kun se tulee meidän makuuhuoneeseen, joka on muutenkin aikalailla substrooppista ilmastoa muistuttavaa leveyspiiriä. :)
Pitäisiköhän minunkin käydä tuota seulaverkkoa katselemassa kaiken varalta.. Saisin varmuuden vuoksi tilkittyä faunastakin kannen.
|
|
|
-
aurora
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Jos näitä helteitä jatkuu, niin ei kannata pitää sitä loisteputkeakaan päällä, ettei tule liika kuuma. Kyllä se nyt menee ainakin viileämpien ilmojen tuloon saakka ihan ilman lämmityksiä. Ja sitten täytyisi lämmityksessä koittaa saada siihen pikkufaunaankin lämpöeroja, että sen lämpömaton kulmaa laittaisin pikkuisen jonkun nurkan alle, niin että tulee lämmittelypaikka, mutta on mahdollisuus päästä viileämpäänkin kohtaan.
|
|
|
-
Plussa-pallero
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Mun mielipiteeni tähän hommaan.. ;)
Sun kannattaa nyt hetimiten pistää se fauna sisustaen ja sitten sumplimaan sitä lämpöä. Kaiken pitäisi olla kunnossa, tarkistettu ja toiminut jo hetken aikaa, ennenkuin käärme kotiutuu ja lykätään sinne boksiin. Ettei tule ikäviä ylläreitä. Mittarit boksiin kumpaankin päähän (lämmin & viileä) ja tarkkailemaan niitä lämpötiloja ahkerasti. Isommasta terrasta se todennäköisesti karkaa vielä muutaman kuukauden helposti, joten fauna voi olla sen kotina alkuun hyvin. Mutta tosiaan, olosuhteita ei enää säädellä, kun käärme on jo siellä asumassa. Että vähän kiirutta pitää?! ;)
|
(Lemmikki)hiirikasvatusta ja lokakuusta -06 alkaen myös kärmyjä lisääntyvä määrä.. ;)
|
-
aurora
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Niitä on vaan hei näin kuumalla vaikea saada niitä lämpöjä miksikään. Jos kerrot, miten se tehdään kun ulkonakin on melkein 30 astetta kuuma ja sisällä mahdollisesti kuumempi, jos on kuuma kämppä.
|
|
|
-
Essit
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Kyllä ne lämpötilat kerkeää kohdalleen saamaan. Makuuhuoneessa on takuuvarmasti sopiva "ilmasto" matoselle, ja jos liian kuuma pääsee tulemaan, niin saan siirrettyä seuraavaan, hieman viileämpään huoneeseen (jos tällä säällä mitään voi sanoa viileäksi).
Se vaan voi vielä tällä kelillä olla ongelma, että miten saa sen "viileämmän puolen" matoselle järjestettyä.. Mutta taitaa olla mahdottomuus.
No, kunhan kelit alkaa viiletä. Sitä odotellessa.
|
|
|
|