Herppi.net

Keskustelua terraarioeläimistä

Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus Salasana: Muista minut

Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille
(1 katselee) (1) vieras

AIHE: Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille

07.10.2008 02:17 Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille #255855

Mites noiden kuningasboein saatavuus Suomessa? Onko kasvattajia miten ja mihin vuoden aikaan on poikasia saatavana?

Boat on aivan upeita.

Itse tykkää siis kaikenlaista matelijoista, joten viljiskään ei olisi mikään harjoittelukappale, tosi kaunis , kuten kaikki käärmeet. Jos olisi mahdollista mulle tulisi useampi käärme. Jostain syystä ne viehättää. Myös liskot kiinnostaa.

Kuinka korkean aluskaapiston tuollainen käärmeterra vaatii/on paras?
Aihe on lukittu.

07.10.2008 03:24 Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille #255858

Viestin muokkaus ei jostain syystä onnistunut, joten kirjoitan uuteen viestii.

Eikös kuningasboa ole sen verran isoksi kasvava, että terra käy jossain vaiheessa ilian pieneksi? mikä on kasvuvauhti?
Aihe on lukittu.

11.12.2008 11:50 melko aktiivinen viljakäärme #263023

hei,

minulla on 4 vuotias viljakäärme uros.myös naaras, mutta eri terraariossa. tottunut käsittelyyn, mutta silti todella nopea ja aktiivinen.kyselen vaan muilta harrastajilta, että onko se normaalia käytöstä. kun en ole aiemmin kyselly.terraariossa tietysti rauhallinen

eerikainen
käärmematti
Aihe on lukittu.

11.12.2008 12:09 Vs:melko aktiivinen viljakäärme #263024

• ado
  • POISSA
  • Jäsen
on normaalia.
Aihe on lukittu.

11.12.2008 19:57 Vs:melko aktiivinen viljakäärme #263057

• Nitturu
  • POISSA
  • Jäsen
Eikä ne yleensä ole aika nopeina kun ovat käsillä. Tosin toinen omistani on semmoista tyyppiä jonka saisi vaikka solmuun vetää (tosin en olisi kyllä sitä heti tekemässä :D) Toinen pienempi on taas vikkelämpi tapaus.
Allekirjoituksesi on liian pitkä. -Tr1n1ty
Viimeksi muokattu: 11.12.2008 20:04 Kirjoitti: Nitturu.
Aihe on lukittu.

20.02.2009 14:19 Vs:melko aktiivinen viljakäärme #267989

kiitos vastauksista kaikille
käärmematti
Aihe on lukittu.

21.02.2009 16:06 Vs:melko aktiivinen viljakäärme #268084

Mulla on 3 w vilis ja tosi vilkas. Se on ihan normaalia :)
Aihe on lukittu.

24.02.2009 21:59 Vs:melko aktiivinen viljakäärme #268367

• Corvus
  • POISSA
  • Jäsen
vilkkaita matoja...
Aihe on lukittu.

25.02.2009 15:00 Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille #268437

Oon tässä lukenut tietoa viljakäärmeestä ja koko ketjun läpi.
Tuli kyllä paljon uutta ja hyvää tietoa täältä jo :)
Oon jo kauan haaveillut omasta käärmeestä. Ja nyt olen alkanut vakavasti pohtia sellaisen hankkimista :)
Punnitsen tässä kaikkea hyviä ja huonoja puolia.
Osaako/uskaltaako joku rehellisesti kertoa onko jotain huonoa puolta käärmeen omistamisesta... ??
Ite en keksinyt oikeastaan mitään,mut käytännön kokemus multa vielä puuttuu..
Ja ymmärsinkö oikeen ettei ole oikeastaan mitään väliä hommaako ekaksi käärmeeksi poikasen tai aikuisen??
Ja tää talvilepo ei ole pakollinen asia vai??
Hmm mitäs vielä..

Tosta ruuasta.. mitä hiiret maksaa noin??
Tiedän ainakin täältä yhden eläinkaupan joka myy noita hiiriä ja muita...

Ja joo mies halusi tietää haiseeko käärme/terraaria :D ??
Kun monesti eläimistä lähtee se oma hajunsa..

Kiitos teille vastauksista..
Aihe on lukittu.

06.03.2009 13:44 Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille #269121

• Asha
  • POISSA
  • Jäsen
maruska84 kirjoitti:
Osaako/uskaltaako joku rehellisesti kertoa onko jotain huonoa puolta käärmeen omistamisesta... ??

Ja joo mies halusi tietää haiseeko käärme/terraaria :D ??
Kun monesti eläimistä lähtee se oma hajunsa..

Kiitos teille vastauksista..

Mulla on nyt ollut viljakäärme neljä ja puoli vuotta, eikä oikeastaan mitään huonoa oo tullut vastaan, paitsi sähläykset eläinkaupan kanssa ja alun punkkiongelma. Tähän voin vaan suositella, että ostat käärmeesi ihmisiltä, jotka tietää mitä tekee, eli suoraan kasvattajalta. Ei tossa mitään huonoja puolia ole, nytkin oon lähdössä viikon reissuun, eikä tarvi hoitajan käydä kuin pari kertaa vesikuppi vaihtamassa. Käyhän tuo alkuinnostuksen jälkeen pikkasen tylsäksi elukaksi.

Terra ei mulla ainekaan haise kuin vaan heti käärmeen ulostamisen jälkeen, mutta sen kun heti siivoaa, niin ei mitään ongelmaa.
Aihe on lukittu.

26.03.2009 11:00 Neuvoja ensimmäistä käärmettä hankkivalle! #270852

• Hiiviö
  • POISSA
  • Jäsen
Hei!

Ensimmäistä (vilja)käärmettään hankkiva kaipaisi apua muutamiin asioihin jotka jäänyt vielä epäselväksi...

Eli kauan käärmeelle riittää faunaboksi asunnoksi? Kokoa boksilla on 37*22*24,5.

Mihin siitä on hyvä siirtyä? Suoraan terraarioon? Olen lukenut että monet käyttäneet Smartstore laatikoita, itse mietin että miten ilmanvaihto noissa toimii? Ja se että aika arvokkaita ovat jos meinaa muutamaakin eri kokoa käyttää.

Entäs käärmeen käsittely nahanluonnin/ruokailun jälkeen? Kun pitäisi sitä laatikkoa siivota (ainakin nettiohjeiden mukaan) 1-2 päivän välein. Ja ei vissiin kuitenkaan ihan hirveästi saisi käärmettä nostella ja häiritä mutta varsinkin pienemmässä boksissa on aika mahdoton vaihtaa pohja siirtelemättä käärmettä. Jätetäänkö siivoaminen silloin vähemmälle ja vaihdetaan vaan vedet?

Olisin tosi iloinen jos joku osaa neuvoa näissä :)

Käärmyli tosiaan ensi viikolla muuttaa uuteen kotiin joten tyhmiä kysymyksiä vol.2 saattaa seurata piankin :D
Viimeksi muokattu: 26.03.2009 11:01 Kirjoitti: Hiiviö.
Aihe on lukittu.

26.03.2009 11:11 Vs:Neuvoja ensimmäistä käärmettä hankkivalle! #270853

• fuschia
  • POISSA
  • Jäsen
Hiiviö kirjoitti:
Olen lukenut että monet käyttäneet Smartstore laatikoita, itse mietin että miten ilmanvaihto noissa toimii? Ja se että aika arvokkaita ovat jos meinaa muutamaakin eri kokoa käyttää.

Noihin smartstoreihin on hyvä porata tai kolvata reikiä ilmanvaihtoa varten. Tai jos on ahkera, niin ihan tehdä isompia reikiä ja laittaa kuumaliimalla ulkopuolelle verkkoa reiän päälle.

Entäs käärmeen käsittely nahanluonnin/ruokailun jälkeen? Kun pitäisi sitä laatikkoa siivota (ainakin nettiohjeiden mukaan) 1-2 päivän välein. Ja ei vissiin kuitenkaan ihan hirveästi saisi käärmettä nostella ja häiritä mutta varsinkin pienemmässä boksissa on aika mahdoton vaihtaa pohja siirtelemättä käärmettä. Jätetäänkö siivoaminen silloin vähemmälle ja vaihdetaan vaan vedet?

Nahanluonnin jälkeen voi "käsitellä" seuraavana päivänä jos on tarvetta, esim ruokintaboksiin jos siirtää. Myös ruokailun jälkeen käärmeeseen voi kyllä sen verran koskea, että siirtää ruokintaboksista terraarioon. (mikäli siis erillistä boksia käyttää)

Pohjamateriaalia ei tarvitse vaihtaa noin usein. On hyvä kerätä ulosteet pois heti kun niitä huomaa, pohjamateriaalin voi sitten uusia esim. kerran kuussa.

Vesi on hyvä vaihtaa päivittäin, varsinkin jos käärmeellä on tapana uida siellä.

Käärmyli tosiaan ensi viikolla muuttaa uuteen kotiin joten tyhmiä kysymyksiä vol.2 saattaa seurata piankin :D

Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä :)
0.1.0 Pantherophis guttatus, 1.0.0 Python Regius, 0.1.0 G. Aureostriata, 0.0.1 G. Rosea, 0.0.1 L. Klugi
Aihe on lukittu.

26.03.2009 13:28 Vs:Neuvoja ensimmäistä käärmettä hankkivalle! #270862

• ande78
  • POISSA
  • Jäsen
Mulla on tuosta sun mainitsemasta faunasta hiukan isompi terra(ex-akva) käytössä 08 syntyneellä viljalla, kokoa tällä madolla on noin 60cm.
Vielä mahtuu hyvin pyörimään terrassaan joten vaihto suurempaan aikaisintaan vuoden päästä, luulisin..
07 naaras asustaa isommassa terrassa ja tuntuu olevan tilaa yllin kyllin..
Mä tein mokan siinä kun ostin ekan matoseni etten juurikaan käsitellyt sitä joten se on hyppivä ja näppivä kun käsittelee, muiden käärmyjen kohdalla olen tehnyt ihan päinvastoin, paljon käsittelyä ja usein.
Muutamia minuutteja päivittäin ja yksi matosistani on lähes sairas jos sitä ei käpälöi päivittäin, hyppii terran lasia vasten ja rauhoittuu vasta kädessä, mutta tää on muutenkin ihan "pimee" yksilö...
Nahanluonnin aikoihin toiset tykkää olla omissa oloissaan, toisilla ei mjuurikaan vaikuta käsittely negatiivisesti.
Sama syönnin jälkeen, muutama päivä olis hyvä "rauhoittaa" ruuan sulattamiselle.
Terran siivoksesta, mä siivoon noi pienet faunat/smartit/ yms. noin kerran kuussa, pesen ja desinfioin lootan ja kasvit ja piilot, veden vaihdan lähes päivittäin, ja ulosteet otan heti pois kun ne näkee/haistaa.
Samoin syömättömät sapuskat viimeistään aamulla pois jos madon oon ruokkinu illalla.
Ja noihin tyhmiin kysymyksiin, arvaa paljon mä oon kysyny tyhmiä??
ja kysyvä oppii..
Aihe on lukittu.

26.03.2009 20:28 Vs:Neuvoja ensimmäistä käärmettä hankkivalle! #270894

• Heltsu2
  • POISSA
  • Jäsen
Hiiviö kirjoitti:
Hei!

Ensimmäistä (vilja)käärmettään hankkiva kaipaisi apua muutamiin asioihin jotka jäänyt vielä epäselväksi...

Eli kauan käärmeelle riittää faunaboksi asunnoksi? Kokoa boksilla on 37*22*24,5.

Mihin siitä on hyvä siirtyä? Suoraan terraarioon? Olen lukenut että monet käyttäneet Smartstore laatikoita, itse mietin että miten ilmanvaihto noissa toimii? Ja se että aika arvokkaita ovat jos meinaa muutamaakin eri kokoa käyttää.

Fauna riittää niin kauan kunnes käärme on 2 kertaa pisimmän sivun pituinen. Itse varmaan vaihdan madon hieman aiemmin 60 litraseen akvaarioon. siitä sitten isoon terraan. Voi myös siirtää suoraan isoon jos tahtoo.
Noista smarteista on ollut täällä jonkun verran puhetta. Olisiko ollut kolvi millä saa sulatettua semmoisia pieniä ilmanotto aukkoja. Myös joku pora kävisi minun mielestäni. Tarpeeksi pieniä reikiä vaan, niin ilman pitäisi vaihtua.

Sitten tuo käsittely ja siivous. Itse käsittelen n. vrk:n kuluttua nahan vaihdosta. Tarkastan että kaikki on lähtenyt, ja takasin kotiinsa. Ennen takin vaihtoa olen koskematta koko harmaan ajan. Jolloin käärme on kumminkin jemmassa, ja äkäinen. Alustan vaihto ei minustä tällöin ole missään nimessä tarpeen. Mörtistä saa nätisti lusikalla jos on kakat tullut. Vedetkin saa kyllä vahdettua käärmeeseen koskematta. Eri juttu on tietty paperi alusta. Meillä ei ole ollut käytössä. Mutta jos on kakat tullut ja paperi kaipaa vaihtoa, tuskin käärmeelle hirveästi haittaa on jos sen siirtää siksi aikaa vaikka karkki boksiin. Tosin jos sulla on esim. pakasterasiasta tehty wetbox, niin käärme aika varmasti viettää harmaan aikansa siellä. Se onkin helppo nostaa pois terrasta, käärme sisällä.
Ruokinnan jälkeen en käsittele pariin päivään ollenkaan. Vaihdan vedet ja kerään kakat, mutta se siitä. Eläimeen en koske. Mutta tosiaan jos on paperi alustana, niin varmaan on ok nostaa käärme varovasti esim. karkkiboxiin.

Kannattaa käydä selailemassa nuo matelija.info sivut ja tuo viljakäärme tietoa tiedonjanoisille osio on myös tosi hyvä! nimimerkillä luettu usein. =D
Onnea uuden perheen jäsenen johdosta!
Vaikea olla lihava, kun on niin pirun köyhä! =)
Aihe on lukittu.

08.04.2009 11:32 Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille #271828

• Andu
  • POISSA
  • Jäsen
Moro, olen nyt hankkimassa kauan haaveiltua viljakäärmettä, mutta joitakin asioita on jäänyt epäselväksi.

1. Terraario tulisi pieneen n. 18 neliön huoneeseen. Huoneen ovi on kiinni melko paljon jonka takia huone haisee ikävältä jonka takia joudun tuulettamaan sitä melko usein. Viileneekö terraario paljon tämän johdosta, eli keksinkö jonkun muun vaihtoehdon terraarion paikalle?

2. Wetbox. Laitanko sen samantien terraarioon varmuuden vuoksi niin viljis pääsee jonnekkin kosteaan paikkaa nahanluonnin tullessa kohdalle. Tämä sen takia, koska aikaisempaa kokemusta käärmeistä ei ole, enkä ole varmastikkaan täysin varma onko juuri jollakin tietyllä hetjkellä nahanluonti alkamassa.

3. Osto, Kannattaako ostaa eläin ihmiseltä joka on kyllästynyt käärmeen hoitoon ja pitoon, asia kalvaa, koska pari vuotta vanha käärme on n. 90 cm pitkä ja hirvittävän ohut, tämä siis se jota olen katsonut. Asuu tässä ihan lähellä ja olen käynyt katsomassa sitä jo. Omistaja on syöttänyt pinkkejä 1-2kpl 10pvä välein. Kommentoitavaa, ja miten tästä tilanteessa pitäisi ruokintaa jatkaa, kasvaako eläin vielä täyteen kokoonsa, jos on jäänyt huonolle pidolle/ruokinnalle?

Lisää kysymyksiä vielä on tulossa, niin paljon mietittävää ja suunniteltavaa vielä, enkä tahdo hätiköidä eläimen ostossa. Aikasempaa kokemusta lähinnä vain salamantereista ja akvaarioista.
Aihe on lukittu.
Sivu luotiin ajassa: 0.53 sekuntia