Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille

Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille 02.02.2005 03:37 #120900

Koska viljakäärmeistä on jatkuvasti tullut enemmän ja enemmän kysymyksiä, suosittelen selaamaan nämä linkit lävitse ennen kysymyksiä. Jos et löytänyt tarvitsemaasi tietoa näistä linkeistä, kysy foorumin asiantuntijoilta.

Tietoa:
Hienot ja kattavat suomenkieliset ohjeet viljakäärmeen hoitoon .
www.matelijat.info

Marika Rökmanin tietosivut.
Viljakäärme

Google on hyvä keksintö. Tämän linkin kautta löydät viljakäärme-sanalla hakukoneen löytämät tulokset suomeksi.
Ja samaisen hakukoneen löydökset englannin kielellä cornsnake-sanalla.

Kuvat:
Kuvia englanniksi ja suomeksi.

Moderaattori on lisännyt seuraavat linkit tähän viestiin, jotta ne näkyisivät heti viestiketjun alussa. Seuraavien linkkien alta löytyy viljisaiheisia keskusteluja täältä foorumista. Jos niistä ei löydä tarvitsemaansa tietoa viljakäärmeistä, niin ei sitten muuta kuin kysymään! HUOM! Laitathan kysymyksesi ko. aihetta käsittelevään viestiketjuun, sillä samasta aiheesta ei foorumin sääntöjen mukaan saa avata uutta viestiketjua.

Viljakäärmeen terraario
Viljisterran pohjamateriaali
Viljakäärmeet samaan terraan / Viljikselle kaveri
Viljakäärmeen ruokinta
Viljakäärmeen syömättömyys ja pakkoruokinta
Viljakäärmeen lisääntyminen ja muninta
Viljakäärmeen sukupuolenmääritys
Hedelmöittymättömät viljakäärmeen munat
Viljakäärmeen talvilepo / horros
Viljakäärmeen käsittely
Viljakäärmeen genetiikka (värimuodot) (aihe poistettu)
Viljakäärmeen nahanluonti / ongelmat
Viljiksen kotiutuminen
Viljakäärmeen uittaminen / kylvyt
Viljakäärmeen kaivautuminen
Vilkakäärmeen koko/ikä/paino/pituus
Mistä erottaa viljiksen ja rottiksen?
Viljakäärmeen oksentaminen
Viljakäärmeen uloste
Viljakäärmeen outo käytös
Viljakäärmeen hinta / saatavuus
Newbie-kysymyksiä viljakäärmeistä

Linkit lisäsi moderaattori Asta A.
*Update 27.6.07*
Birds came from dinosaurs!? What sort of evolution goes RRAAARRGGHH > GRRrrr > grumble > tweet?
-Rob Grant (Facebook-comment 20.8.2009)
Viimeksi muokattu: 24.08.2005 22:07 Kirjoitti: Demondes.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille 24.02.2005 20:32 #122032

Anteeksi tietämättömyyteni mutta en löytänyt tätä juttua mistään.
Olen vasta hommaamassa viljistä mutta ovatko ne myrkyllisiä kuten kyyt tai ampiaiset.

Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille 24.02.2005 20:40 #122033

• Bronson
  • Bronson hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Eivät ole myrkyllisiä.
"Das Geistige kommt hier zu kurz."

Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille 24.02.2005 23:56 #122065

• Kiemura
  • Kiemura hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Viljakäärme, Pantherophis guttatus (entinen Elaphe guttata), kuuluu kuristajakäärmeisiin, eikä sillä ole myrkkyhampaita.
Viljakäärme on kuristajakäärme, eli sillä ei ole myrkkyhampaita.

jep jep... eipä löydy tuotakaan tietoa sitten niin mistään...

Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille 25.02.2005 00:53 #122073

Suosittelen lukemaan nuo linkit hyvin lävitse, ENNEN käärmeen hankintaa. Molemmat ovat erittäin asiapitoisia ja asiantuntijoiden kirjoittamia.
Birds came from dinosaurs!? What sort of evolution goes RRAAARRGGHH > GRRrrr > grumble > tweet?

Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille 25.02.2005 02:01 #122086

Viljakäärme, Pantherophis guttatus (entinen Elaphe guttata), kuuluu kuristajakäärmeisiin, eikä sillä ole myrkkyhampaita.
Viljakäärme on kuristajakäärme, eli sillä ei ole myrkkyhampaita.

jep jep... eipä löydy tuotakaan tietoa sitten niin mistään...

Minusta ei tuollaista asennetta heti tarvitse ottaa. Minultakin menee välillä asiat silmien edestä ohi vaikka lukisin kymmenen kertaa tekstin. Minusta on sitten parempi kysyä jos ei mielestään löydä tietoa kuin elää epävarmuudessa.

Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille 10.03.2005 15:13 #123599

Anteeksi tietämättömyyteni mutta en löytänyt tätä juttua mistään.
Olen vasta hommaamassa viljistä mutta ovatko ne myrkyllisiä kuten kyyt tai ampiaiset.

Tuon on pakko olla läppää :p

Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille 12.03.2005 03:19 #123788

• anne86
  • anne86 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kuinkakohan paksu viljakäärme on aikuisena? Noin niin kun normaalisti. Kävin tänään eläinkaupassa ja aika hurjia mittoja näytettiin, epäilyttää hieman myyjän tietous. Itse olen käsittänyt että viljikset ovat melko kaposia pituuteensa nähden.

Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille 12.03.2005 08:01 #123796

viljakäärmeet ovat käsittääkseni aikuisena yleensä aikuisen ihmisen ranteen paksuisia (sivusta katsottuna rannetta siis). Meillä siis 9 kk ikäinen, paino 97gr ja paksuimmalta kohdaltaan noin 2,5cm paksu. Liekkö kasvaa ranteeni paksuiseksi...

Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille 12.03.2005 19:25 #123837

• atseri
  • atseri hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kauan viljiksen poikasella kestää suunnilleen kotiutua uuteen kotiin?

Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille 13.03.2005 01:08 #123870

Ohjeistuksena annettiin ainakin mulle että antaa olla rauhassa viikon verran. Ruokinnat tietenkin normaalisti, mutta koska käsittely melkein poikkeuksetta stressaa matelijoita, niin se tulisi jättää pois tuoksi ajaksi.

Itse kuitenkin suosittelen seuraamaan tilannetta ja jos vielä viikonkin jälkeen viljakäärme käyttäytyy arastelevasti, niin jatkaa rauhassaoloa. Viljakäärmeet ovat uteliaita otuksia (ainakin oma herrani on), joten saattaa olla että käärme saattaa loikoilla näkysällä jo samana päivänä eikä piilottele.

.. 15.04.2005 18:54 #128357

• jennese
  • jennese hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Viljikseni on ollu mulla kaksi kuukautta (noin yksi vuotias viljakäärme) ja ekan kerran se loi nahkansa heti parin päivän päästä tullessaan meille.. Nyt olisi sitten taas nahanluonti alkamassa koska viljikseni silmät muutuivat eilen sameiksi. Tänään olisi sen ruokinta-päivä joten kannattaako mun siirtää sitä ruokintaa vasta nahanluonnin jälkeisille päiville? Jotenkin on vain sellainen olo et se kuolee tonne vaikka tiedän et aika kauan ne elossa pysyy ilman ruokaakin, mut... pientä rohkaisua vain tarviisiin et uskaltaisin jättää ton ruokinnan sit nahanluonnin jälkeisille päiville... :)
Rakkaudesta hämähäkkeihin <3

Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille 15.04.2005 19:20 #128361

Itse olen jättänyt suosiolla ruokinnan pois kun simmut on sameat. ruokin sitten seuraavan kerran nahanluonnin jälkeisenä päivänä.
jotkut tosin jatkavat syöttämistä nahanluonnin aikanakin eikä se ole haitannut. Mutta jotkut käärmeet eivät edes suostu syömään ennen nahanluontia.
ei se käärmy kuole siihen että joutuu paastoamaan vähän aikaa :)

.. 15.04.2005 21:57 #128375

• jennese
  • jennese hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
kiva kuulla :) Heh.. minä jätän sitten nyt ruokinnan väliin ja ruokin sit kun nahka on luotu. ainakin sitten se suostuu syömään.. ei ainakaan ruoan vitamiiniarvot häviä jos turhaan joutuisin sen sulattamaan ja sit pistämään taas pakkaseen kun käärme ei syö.. kiitoksia :)
Rakkaudesta hämähäkkeihin <3

Vs:Viljakäärme tietoa tiedonjanoisille 16.04.2005 13:36 #128439

• ElisaK
  • ElisaK hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Kuinkakohan paksu viljakäärme on aikuisena? Noin niin kun normaalisti. Kävin tänään eläinkaupassa ja aika hurjia mittoja näytettiin, epäilyttää hieman myyjän tietous. Itse olen käsittänyt että viljikset ovat melko kaposia pituuteensa nähden.

Meiltä löytyy tällähetkellä kohta parivuotias neitonen, jonka elopaino ylittää nyt reippaat 200 grammaa ja paksuimmasta kohtaa alkaa olla n. 3 senttinen (noin arvioitu läpimitta :D). Mikään pitkä tuosta ei uskoakseni enää tule, pituuskasvu alkoi hidastua tuossa puolentoista vuoden iässä, nyt neito kasvaa n. sentin aina nahanluontien välillä, riippuen tietysti miten usein luo. Pituutta tällähetkellä siis reilu metri. Ruokaa tarjoan n. 9 päivän välein, tuota 15-20 grammasta kaksin kappalein. Pian pitäisi siirtyä jo aikuiseen hiireen, eli n. 20-30 grammaiseen. Joten taitaa olla aika yksilöllistä, miten iso käärmeestä tulee, kuin myös ruokinnalla on suuri osasyy käärmeen kasvuun. Itse pyrin vaihtamaan hiiren koon juuri sitä mukaa, mitä käärmekkin kasvaa, eli n. 2-3 kk välein suurenee myös ruoka.
4.3. Python regius, 1.0. Gongylophis colubrinus loveridgei, 1.1. Eublepharis macularius 0.1. Chamaeleo calyptratus
: : www.elisanet.fi/anteli/eli : :
Sivu luotiin ajassa: 0.441 sekuntia

Yhteistyössä