Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Täällä voit esitellä selkärangattomasi.

AIHE: Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima

Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 26.04.2010 20:53 #306311

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
Ensin vähän taustaa ja esittelyä:). Kesällä 2008 haaveilin jättiläistuhatjalkaisesta, mutta koska jotkin asiat sen hoitoon liittyen jäivät vähän epäselviksi, päädyinkin ottamaan akaattikotiloita. Sinänsä luonnollinen valinta, kun lapsesta asti olen ihastellut lähitienoon lehtokotiloita:). Mulle piti tulla 2 kotiloa, mutta lopulta niitä olikin 4 ja vajaan vuoden päästä piti jo hankkia isompi terraario. Sitten iski taas kotilokuume ja keväällä 2009 akaattien vanhaan terraan muutti 5 sagriinikotiloa:). Alkuvuodesta bongasin niiden terrasta 5 yllätyspoikasta, jotka jäi mulle, ja maaliskuun alussa yksi aikuisista kuoli, joten nykyään mulla siis on 9 sagriinia. Sagriinikotiloilla ei ainakaan toistaiseksi ole nimiä, mutta tässä lyhyet esittelyt akaateista.
Alli:s.05/08, tuli mulle 07/08. Pituutta tällä hetkellä 13cm.
Neo:s.05/08, tuli mulle 08/08. Pituutta tällä hetkellä 16cm.
Sulo:"Viralliselta" nimeltään Zorromi´s Ugly Duckling, s.07/08, mulle tuli 09/08. Pituutta tällä hetkellä 12-13cm.
Hilla:s.05/08, tuli mulle 12/08. Pituutta tällä hetkellä 8cm. Hilla on Allin sisarus samasta poikueesta, mutta tosiaan tuli mulle vasta 5kk myöhemmin. Siinä ajassa noille oli ehtinyt jo tulla huima kokoero ja Alli oli tuplasti Hillan pituinen. Hilla myös söi omaa kuortaan (kuoren reuna oli epätasainen ja kerran näin Hillan haukkaavan siitä palan). Sittemmin on onneksi päässyt siitä "tavasta".
Ja sagriineista vanhemmat on syntyneet 03/09 ja nuoremmat oletettavasti 12/09.

Sitten kuvia, tosin vain osasta, pitäisi saada aikaiseksi ottaa uusia kuvia...:)

Näissä kuvissa on Neo.

Akaattien terraario nykyisellä sisutuksella.

Sagriinit, yksi on ehtinyt mönkimään kuvasta pois:). Nyt poikaset on jo aikuisen mitoissa.

Ja sagriinien terraario.
1.3.1 Testudo horsfieldii, 1.0.0 Testudo hermanni boettgeri, 6x Achatina fulica, 4x Achatina fulica f. white jade, 5x Helix aspersa maxima,
1x Helix pomatia, 1.6.0 Felis silvestris catus
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs: Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 26.04.2010 23:48 #306342

:) Sulosia, varsinkin poikaset! ;)
chinese fire-bellied newts <3

Vs:Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 27.04.2010 03:29 #306383

• ^Mindi^
  • ^Mindi^ hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Onpas toisilla hienot terrat =)
1.2 Pantherophis guttatus, 0.1 Epicrates cenchria cenchria, 1.0 Rhacodactylus ciliatus, 0.0.1 Grammostola Rosea

Vs:Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 27.04.2010 08:49 #306390

• -hanna-
  • -hanna- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • ent. Kallenmamma
Ihana toi kuva missä Neo on ikään kuin "jahas ja poseerataans kameraan päin välillä" :) Kivat terrat.
ReptileStories
agamagecko.nettisivu.org

Vs:Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 27.04.2010 23:00 #306455

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
:) Samaa mieltä. Musta kotilot on ihan ylisöpöjä, kun ne tollain "kaula pitkällä" kurkottelee joka ilmansuuntaan...:) Itsekin olen lopulta tyytyväinen terrojen ulkonäköön, nyt ne on ihan kivat sisustuselementit. Välillä olleet paljon surkeamman näköiset. Uudet taustakuvat ja kasvit teki paljon.
1.3.1 Testudo horsfieldii, 1.0.0 Testudo hermanni boettgeri, 6x Achatina fulica, 4x Achatina fulica f. white jade, 5x Helix aspersa maxima,

Vs:Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 03.05.2010 23:28 #307306

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
Tässä kaikki 9 sagriinia. Kuoreltaan värikkäämmät on poikasia/nuoria kotiloita. Vaihdoin noille uudet turpeet tänään ja tarkoitus oli laittaa otukset smarttiin siksi aikaa. Olinkin joskus täyttänyt sen smartin kotiloiden tavaroilla enkä jaksanut tyhjentää sitä, joten sagriinit päätyivät sitten smartin kannelle. Vaeltamaan lähteneet pyydystin pieneen faunaboksiin:). Mutta pitääpä siis ostaa yksi smartti lisää...

Tämä on mielestäni sagriineistani kaunein. Ikää vasta n.5kk, mutta vähän aikaa sitten mitatessani se oli jo 5-senttinen! Huh.

Vs:Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 04.05.2010 14:52 #307414

• _-_-heidi
  • _-_-heidi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Tällänen reipas ja kotiloita rakastava likka :)
Hei!! Ovatko kotilosi myynnissä? :))
Allekirjoituksesi on liian pitkä. -Tr1n1ty

Vs:Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 04.05.2010 23:08 #307510

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
Eivät kyllä ole, muuten vaan esittelin:).

Vs:Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 05.05.2010 19:30 #307622

Heei, kuinka kauan sulla kesti noiden sagrupoikasten kasvu noihin aikuisten mittoihin? Ja onko noi sun Maximoita vai ihan tavallisia? :)
0.0.6 A. Fulicha 1.2 Bombina Orientalis 0.0.1 Pantherophis Guttatus ♥

Vs:Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 06.05.2010 01:25 #307675

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
Maximoita ovat. Olen tätä ihmetellyt, kun noi poikaset on kasvaneet aikuisten kokoisiksi 4 kuukaudessa...!!! Elikkäs tammikuun alkupuolella bongasin ne terrasta ja silloin olivat ihan pikkuisia. Luulen kuitenkin, että olivat saattaneet kuoriutua jo n.kuukautta aiemmin, koska silloin hävitin munia, jotka oli olleet jo aika kauan... Ja sen jälkeen en löytänyt muita munia, ainoastaan noi 5 poikasta. Mutta kuitenkin löytöhetkellä olivat ihan pieniä, eli kaikki kasvu on tapahtunut neljässä kuukaudessa. Mulla ei vielä kauheesti ole kokemusta sagriineista, mutta joka tapauksessa tuntuu ihan mielettömän hurjalta kasvuvauhdilta. Vanhemmat kotiloni eivät kyllä noin nopeasti kasvaneet... En tiedä sitten voisiko johtua ihan vaan kosteudesta, kun näiden poikasten boksissa pysyi kosteus vähän liiankin hyvin ja sitten terrankin olen pitänyt kosteampana kuin ennen. Kuoretkin on poikasilla kauniimmat kuin aikuisilla, ja jokin siihen oltava syynä...:) Ravinto on ihan samaa kuin ennenkin, eli pääosin tuoreita kasviksia. Hmm...

Vs:Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 06.05.2010 01:51 #307677

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Kotiloiden kasvu on hyvin yksilöllistä. Toiset kasvaa nopeammin kuin toiset. Kasvaminenkin on ennemmin hetkittäistä ja tapahtuu pyrähdyksin. Jos olot on aina ihanteelliset mikäs siinä on kasvaessa. Poikasten kanssa pitää aina olla hyvin tarkkana olla kosteudesta, kun herkemmin siitä itseensä ottavat kuin aikuiset.

Kotilot on siitä jänniä, ku ei voi koskaan tietää minkä kokoisia niistä tulee. Poikeuksia aina löytyy. :)
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *

Vs:Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 06.05.2010 19:25 #307737

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
Näköjään. Mittasin juuri toisen suurimmista aikuisista sagriineista ja se on ehkäs 4,7cm, kuitenkin siis alle 5cm. "Poikasista" suurin on 5cm. Heh. Sille on tullut jo huulikin ja lemmennuolen paikka on alkanut näkyä, mutta vielä ei ole kunnolla pullistellut, lemmennuoli siis. Mutta sukukypsäksikin siis jo tulossa. Toivoin, että tuosta poikasesta tulisi 6-senttinen, mutta ei näköjään tule, kun sille on tosiaan jo tullut huuli ja kuulemma nämä ovat silloin täysikasvuisia. Toiset poikaset vielä kasvaa, että jospa niistä joku kasvaisi max.mittoihin:D.

Vs:Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 25.05.2010 00:02 #309790

Aijjaa, mulla kun toi oisko kakskuukautta ollu Horatio ei oo kasvanu kahesta sentistä mihinkään, ja ikääkin tällä on 8kk.... :o!
0.0.6 A. Fulicha 1.2 Bombina Orientalis 0.0.1 Pantherophis Guttatus ♥

Vs:Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 13.07.2010 02:16 #315320

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
Mittasin ja punnitsin tänään Neo-akaatin. 16,5cm ja 375g. Melko massiivinen otus. Toivottavasti kasvaa vielä:). On sillä jatkuvasti kapea uuden kuoren kaistale näkyvissä, mutta onhan tuo kasvu nykyään jo hidasta... Tämän vuoden puolella tullut 1,5cm lisää pituutta, painoa sen sijaan 100g. Ikää tolla on tosiaan 2 vuotta.

Vs:Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima 20.08.2010 01:20 #320052

• *Marika*
  • *Marika* hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Cogito, ergo sum
Yli vuoden pohdinnan jälkeen päätin lopulta hankkia viidennen akaatin. Voi, miten se on pieni ja söpö aikuisten rinnalla...:)

Tässä on Helmi, ikää vajaat 2kk.
Sivu luotiin ajassa: 0.384 sekuntia

Yhteistyössä