Joo niin kauanhan se on M. viridis kunnes joku taksonomi keksii, että Aru- saaren M. viridis onkin oma lajinsa esim. Morelia aru. Niin mitäs sitten olisivat nuo aru x mainland? Morelia sp?
Olet kyllä oikeassa. Näinhän on käynyt monien muiden lajien kohdalla - alalajeista on tullutkin omia lajejaan, jolloin entisten alalajien jälkeläiset ovatkin yht'äkkiä hybridejä. Mutta Aru-saaren viridikset lasketaan ainakin tällä hetkellä samaan lajiin muiden saarien ja IJ:n "mantereen" yksilöiden kanssa. Ne eivät ole edes omia alalajeja.
Ja vieläkin korostaisin että lokaliteetti=paikallisuus ei ole mikään muoto, vaan provinssi=lääni josta elukat on alunperin kotoisin.
Niinhän se menee. Mutta käytäntö voi olla aivan toinen. Jotta voitaisiin rehellisesti puhua puhtaasti tietyn lokaliteetin elämistä, niin käärmeet saisi mennä itse keräämään vitaikosta tai ainakin jonkun pätevän tyypin on joskus täytynyt kerätä yksilöt itse. M. viridiksien kantavanhemmista vaan suurin osa on tuotu Eurooppaan ja Amerikkaan matelijadiilereiden toimesta, jolloin kukuaan ei voi tietää, mistä mikäkin yksilö on kerätty - huolimatta siitä mitä papereissa lukee. Olen hiukan lueskellut noita chondro-foorumeita, ja yleinen mielipiden tuntuu olevan, että suurin osa myytävänä olevista poikasista ei ole puhaita lokaliteettikäärmeitä. Ostajat kysyvät poikasten lokaliteettia, ja kasvattajat ovat ikään kuin pakotettuja sanomaan jotain lokaliteetiksi, jotta saisivat poikaset myytyä. Lokaliteettien arvostaminen on siten kääntynyt itseään vastaan.
Se, että onko kahden eri lokaliteetin "risteyttäminen" itse eläimen kannalta hyväksi vaiko pahaksi, lienee arvoitus. Mutta onko ihmisen tarpeellista puuttua tähän luonnon omaan kehitykseen? Ja tuottaa taas uusi chihuahua tai shar-pei, tämä mitään eläintä sen kummemmin mollaamatta tai sen elämää väheksymättä.
Eläinten kannalta parasta olisi varmasti jättää ne sinne viidakkoon. Minusta luonnon kehitykseen on jo puututtu aika rankalla kädellä siinä vaiheessa, kun ihminen on ottanut ne luonnosta ja sulkenut terraarioihin. Ymmärrän kyllä lokaliteetti -harrastuksen arvon ja on hienoa, että toiset kasvattajat pyrkivät pitämään linjat puhtaina. Mutta minusta se on kuitenkin vain osa tätä harrastusta, ja matelijoita voi pitää vaikkei lokaliteetista olisi tietoakaan. Kun aloin syksyllä miettimään viridisten hommaamista, niin mieluiten olisin halunnut kaksi Aru-muodon käärmettä (puhun edelleenkin muodosta, koska en usko lokaliteettien puhtauteen). Saatavilla ei kuitenkaan ollut sellaisia poikasia, joten seuraavaksi piti miettiä kumpiko minulle on tärkeämpää, lokaliteetti vai käärmeen ulkonäkö. Tulin siihen tulokseen, että ulkonäkö ratkaisee, ja valitsin tuon "mainland" poikasen. Kasvattaja mainosti poikasia vain M. viridis -käärmeinä ja lokaliteettia ei edes mainittu ennen kuin sitä kysyin. Ja "mainland locality type" ei minusta tosiaankaan kuulosta kovin tarkalta lokaliteetilta.
Suurin osa myytävistä terraariossa syntyneistä matelijoista ei taatusti ole lokaliteettielämiä. Leopardigekot, kuningasboat, -pytonit, viljakäärmeet, kreikankilpikonnat ym. ovat vain tiettyä lajia, mutta niiden esi-isien keräyspaikkaa ei tiedetä. Ovatko nämä eläimet jotenkin huonompia tai vähemmän arvokkaita kuin lokaliteettiyksilöt? Minusta on tärkeintä, että matelijoita saadaan mahdollisimman paljon lisääntymään terraariossa, ettei niitä tarvitsisi kerätä luonnosta. Jos halutaan sälyttää tietyn alueen eläimiä, niin suojelutyö tulisi tehdä paikanpäällä.