Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua matelijoihin, sammakkoeläimiin ja selkärangattomiin liittyen tieteellisestä näkökulmasta.

Moderaattori Wilkku

AIHE: Geneettinen perimä

Geneettinen perimä 19.06.2003 04:30 #39741

• Tuntematon
  •  hahmo
Mietiskelin tuossa sisäsiittoisuuden vaikutusta geneettiseen perimään.
Tietyn lajin populaation pienentyessä ei voida välttyä sisäsiittoisuudesta.
Miten tämä vaikuttaa geneettiseen perimään, ja kuinka herkkiä ovat tällaiset populaatiot muuttuvan ympäristön vaikutuksille. esim. saasteille ja radikaaleille elinympäristön muutoksille.

Mielipiteitä odotellessa..
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Geneettinen perimä 19.06.2003 16:25 #39768

• Sonja
  • Sonja hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Biologian tunnilta muistelisin, että pienessä populaatiossa resessiiviset geenit tulevat esiin useammin eikä se välttämättä ole hyvä asia.

Jos jälkeläinen perii molemmilta vanhemmiltaan jonkin tietyn geenin resessiivisen alleelin, on siis homotsygootti tämän geenin suhteen, ja tämä yhdistelmä onkin letaali, jälkeläinen kuolee ennen syntymäänsä. Näin ei tietenkään ole kaikkien resessiivisten geenien kohdalla, tämä on vain yksi mahdollisuus.

Muistelisin myös, että jotkin resessiiviset alleelit ilmentävät erilaisia huonoja ominaisuuksia eläimen kannalta, tai sairauksia, jotka eivät heterotsygooteissa yksilöissä ilmene, mutta kun pienessä populaatiossa homotsygootit myös resessiivisten alleelien osalta lisääntyvät, myös huonot ominaisuudet ja sairaudet ilmenevät yksilöissä useammin.

Jos nyt puhuin ihan täyttä potaskaa, fiksummat korjatkaa pian. :oops:
Aivot ovat sitä varten, että hiukset pysyisivät kiinni. - NINA 5 V.

Vs:Geneettinen perimä 19.06.2003 16:31 #39769

• Goliath
  • Goliath hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Jos mä nyt tosta hitustakaan ymmärsin niin sisäsiittoisuuden jatjuessa huonoja ominaisuuksia alkaa siirtyä enemmän eteenpäin niinku tauteja... Mä en kyllä väitä olevani täysin oikeassa, mut epäilisin asian menevän näin :oops:

Vs:Geneettinen perimä 19.06.2003 16:35 #39770

• Sonja
  • Sonja hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Jos mä nyt tosta hitustakaan ymmärsin niin sisäsiittoisuuden jatjuessa huonoja ominaisuuksia alkaa siirtyä enemmän eteenpäin niinku tauteja... Mä en kyllä väitä olevani täysin oikeassa, mut epäilisin asian menevän näin :oops:
Jos tota mun tekstin pätkää meinasit, niin ymmärsit asian oikein... ja munkin mielestä se menee niin. :D
Aivot ovat sitä varten, että hiukset pysyisivät kiinni. - NINA 5 V.

Vs:Geneettinen perimä 19.06.2003 17:09 #39773

• Lea
  • Lea hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mitä olen vähän lueskellut: sisäsiittoisuuden pahin ongelma ovat loiset.
(ehkä jotenkin sivuaa tauteja, niin)

Lois- ja isäntäeliöiden kehitys kulkee rinta rinnan ja on jatkuvaa taistelua (ns. punaisen kuningattaren periaate: on juostava pysyäkseen paikallaan - moni perinnöllisyystieteen termi on otettu Liisa Ihmemaasta-kirjasta :) )Suvullinen lisääntyminen on loistava keino taistelussa loisia vastaan (monet biologit uskovat, että se on tärkein syy suvullisen lisääntymisen yleisyyteen) - jälkeläisten geneettinen vaihtelu takaa edes jonkin osa hengissä säilymisen, kun loinen onnistuu kehittymään.

Populaatioissa, jotka ovat eristymisen tai muun syyn takia ajautuneet sukusiitokseen, tärkeimmäksi ongelmaksi nousee geeniperimän yhtenäistyminen ja sitä kautta alttius loisille: kun yhdessä yksilössä kehittyy isäntäeliölle vaarallinen loiskanta se siirtyessään muihin melkein identtisiin yksilöihin on suunnattoman tehokas.

Tätä on tutkittu paljon - on kiinnostavaa, mitkä ovat evoluution eteenpäin ajavia voimia. Loiset ovat tämänhetkisen tiedon mukaan hyvin tärkeä sellainen.

Vs:Geneettinen perimä 23.06.2003 13:50 #40007

• Jarmo
  • Jarmo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Muutama hyvä aiheeseen jollain tavalla liittyvä juttu:

http://www.ebc.uu.se/popbio/people/rekblom/Ekblom%202000.pdf (yleinen)

http://www.bio.usyd.edu.au/Shinelab/shine/reprints/148.pdf (kyistä)

Vs:Geneettinen perimä 27.01.2008 18:04 #230979

• pikke
  • pikke hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse itseäni lainaten tuolta toisesta ketjusta:
Kyllä mäkin luulen ymmärtäväni tuon termin geneettinen kontaminaatio merkityksen, vaikka mun biologian tietämys on lukiosta yli 25 vuoden takaa. Kärjistettynä se on tämä esimerkki arjalaisuuden suosimisesta, eli pelättiin että esim. juutalaisten perimä "saastuttaa" puhtaan arjalaisen perimän.
Mutta sitä mä en tiedä, että mitä tämä tarkoittaa matelijoilla. Eli kuinka wc yksilön perimä voi "saastuttaa" cb kannan perimän. Tämä olisi mielenkiintoista kuulla, vaikka sitten artikkelin muodossa tuossa vallan mainiossa Herpetomania lehdessä.
Keskusteluhan sai alkunsa (ainakin mun osalta) tuon Herpetomanian pääkirjoituksen lauseista:
Jostain on syntynyt käsitys, että luonnosta pyydetyt eläimet ovat parempia, terveempiä ja vähemmän sisäsiittoisia kuin terraario-oloissa kasvatetut. Viimeinen argumentti saattaa joissain tapauksissa pitää paikkansa, mutta tuskin niin paljoa, että sillä olisi merkitystä. …. Kyseisessä, subjektiivisessa ja yksipuolisessa argumentoinnissa on myöskin poikkeuksetta sivuutettu biologiset, kuten geneettisen kontaminaation (uusista geeneistä johtuvat haitat yksilölle ja populaatiolle) negatiiviset vaikutukset.
Tuo yllä oleva Jarmon eka linkki on mielenkiintoista luettavaa (toka ei johtanut enää mihinkään) ja kirjoitettu niin, että tällaisen maallikonkin oli se helppo ymmärtää. Siellä oli vertailu noista sisäsiittoisuuden (inbreeding) haitoista ei-sisäsiittoisuuteen (outbreeding):
Costs of inbreeding:
Genetical (increased homozygosity):
• Expression of deleterious recessessive alleles
• Decreased fitness in overdominant loci

Costs of monomorphic offspring:
• Increased competition between siblings
• No security against a changing environment

Costs of outbreeding:
Genetical:
• Breaking up of co-adapted gene complexes
• Loss of local genetical adaptations

Costs of dispersal:
• Dangerous and exhaustive travel
• Exposure to new sets of pathogens
• Life in new and unfamiliar area
• Acquired skills useful in one area may not be appropriate in another
Tarkoitetaanko tuolla geneettisellä kontaminaatiolla jompaakumpaa noista edellä mainituista geneettisistä outbreeding-haitoista, vai mitä ?

Ja tuon artikkelin luettuani, tuli mieleen, että onko tuo pääkirjoituksen lauseen viesti ” Jostain on syntynyt käsitys, että luonnosta pyydetyt eläimet ovat … vähemmän sisäsiittoisia kuin terraario-oloissa kasvatetut. … argumentti saattaa joissain tapauksissa pitää paikkansa, mutta tuskin niin paljoa, että sillä olisi merkitystä.” kuitenkin subjektiivisesti ja yksipuolisesti argumentoitu. Siksi (vaihtaakseni mielipidettä) kaipailisinkin tutkimustuloksia matelijoiden sisäsiittoisuuden yleisyydestä luonnossa, millä matelijaryhmillä, suvuilla ja lajeilla sitä esiintyy ja mitkä ovat tällöin olleet havaitut sisäsiittoisuuden hyvät ja huonot puolet. Eli vastauksia tähän ketjuun tai sit joku ystävällinen voisi kirjoittaa kansantajuisen artikkelin Herpetomaniaan.

J.K. Toivon (ehkä turhaan) että tämä ketju keskittyisi tähän geneettisen perimän käsittelyyn, mitä hyötyä/haittaa on sisäsiittoisuudella / perimän monimuotoisuudella. Muualla saa sitten keskustella wc/cb kannanotot.

Vs:Geneettinen perimä 04.02.2008 22:31 #231902

Pari juttua lisää luettavaksi:
linkki
linkki2
http://www.reptilegenome.org/
SPIDER PIG, SPIDER PIG, Does whatever a SPIDER PIG does. Can he swing, From a web. No he cant, He's a pig - LOOK OOOUUUTTT!!!! He is a SPIDER PIG!!

Vs:Geneettinen perimä 10.02.2008 22:59 #232571

• pikke
  • pikke hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kiitos Nasse-setä noista linkeistä !

Kaksi ekaa silmäilin läpi ja ei niissä paljoa positiivisuutta löydetty sisäsiittoisuudesta, lähinnä viesti oli tämä:
However, inbreeding tends to remove those heterozygotes which are beneficial (e.g., the MHC) as well as increasing undesirable as well as desirable homozygotes.
Tuon kolmannen linkin päästä en löytänyt aiheeseen sopivia artikkeleita, on varmaan sivut vielä työn alla ... tai sit en osannut etsiä ...
Sivu luotiin ajassa: 0.327 sekuntia

Yhteistyössä