Herppi.net

Keskustelua terraarioeläimistä

Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus Salasana: Muista minut

laillinen konna suomessa?
(1 katselee) (1) vieras
  • Sivu:
  • 1

AIHE: laillinen konna suomessa?

17.09.2009 18:35 laillinen konna suomessa? #284120

• turre
  • POISSA
  • Jäsen
hei kaikille konnaharrastajille!
pari viikkoa sitten sattui meidän taloudessa todella iloinen perhetapahtuma kun kolmesta haudotusta kilpikonnan munasta kuoriutui kaksi aivan uskomattoman söpöä pikkuista.
molemmat voivat hyvin ja ovat ruvenneet alkukangertelun jälkee syömäänkin oikein innolla,
eli voi jo keskittyä hoitamaan virallisempia asoitia.
sattuuko kukaan tietämään millä perusteilla ja mistä voisi konnille saada "cites-tunnukset"
eli laillisen oikeuden oleskella maassa?
Aihe on lukittu.

17.09.2009 20:51 Vs:laillinen konna suomessa? #284128

• Wiola
  • POISSA
  • Jäsen
  • Quo wadis
Ensinnäkin oleellinen kysymys mikä on konnan laji? Nelivarpaat eivät tarvitse Citestä mutta esim kreikankonnat tarvitsevat. Citeksen ( = nykyisin EU-todistus) hankkimisesta:
www.herppi.net/keskustelu?func=view&catid=2&id=264642

Toisaalta mikäli kilpikonnapoikasten vanhemmat ovat vaikka salakuljetettuja tunisiankonnia, niin Citeksen hankkiminen tuottaa todella tuskaa ja vaivaa ja harmaita hiuksia.
Viimeksi muokattu: 17.09.2009 20:58 Kirjoitti: Wiola.
Aihe on lukittu.

17.09.2009 21:17 Vs:laillinen konna suomessa? #284130

• nona
  • POISSA
  • Moderaattori
turre kirjoitti:

sattuuko kukaan tietämään millä perusteilla ja mistä voisi konnille saada "cites-tunnukset"
eli laillisen oikeuden oleskella maassa?

Kilpikonnasi eivät varsinaisesti tarvitse cites tunnuksia oleskellakseen maassa. Citestä tarvitaan kun eläimiä myydään tai kuljetetaan maasta. Cites järjestelmä on luotu uhanalaisten lajien kaupankäynnin rajoittamiseksi ja valvomiseksi. Mikäli et aio myydä kilpikonniasi, et tarvitse niille todistusta.

Kilpikonnan lajista riippuu, tarvitseeko myyntiä/maasta vientiä varten cites-todistusta vai riittääkö kasvattajan laatima syntymätodistus takaamaan yksilön alkuperän.
"Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish been caught, will we realize we can not eat money"-19th Century Cree Indian
Viimeksi muokattu: 17.09.2009 21:18 Kirjoitti: nona.
Aihe on lukittu.

21.09.2009 13:46 Vs:laillinen konna suomessa? #284423

• garantito
  • POISSA
  • Jäsen
  • Peku, Awanata (THH) ja Benny (C. reevesii) konnani
entä, kun olen sellaisessa tilanteessa, että minun on yksinkertaisesti pakko myydä nelivarvaskonnani? se tuotiin minulle kiireellisesti kotia tarvitsevana, mutta en voikaan pitää sitä, koska minulla on myös kreikankonnia, ja ne eivät tule toimeen. Tällä konnalla ei ollut todistusta minkäänlaista. oli kuulemma kiertänyt kodista kotiin jo pidemmän aikaa.. mistähän minä saisin pikkumiehelle todistuksen, vai kuinka minun tulisi toimia?
-Susanna-
Aihe on lukittu.

21.09.2009 14:40 Vs:laillinen konna suomessa? #284425

• tiinu
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Nelivarpaat kuuluvat CITES B-luokkaan, jolloin ne eivät tarvitse CITES-tai EU-todistusta.
Turren on hyvä kirjoittaa poikasilleen alkuperätodistukset, eli paperit, joista selviää lajinimi suomeksi ja latinaksi, syntymäaika, -paikka (paikkakunta ja maa), ja mahdollisesti tiedossa oleva sukupuoli. Myyntihetkellä täydennät niihin paikan, päivämäärän ja allekirjoituksesi.

Aikuisille papereita ei kirjotella itse. (B-luokan lajeilta ei ole muistaakseni vuoden 2004 jälkeen vaadittu virallisia papereita ja siksipä niitä on enää hyvin harvalla B-luokan elukalla.) Garantito siis myy konnansa ilman papereita.

Garantitolle lisäksi: Kreikkalaisten ja nelivarpaiden olosuhdevaatimukset ovat hyvin erilaiset, ja niitä ei kannata pitää samassa terrassa. Hyvä jos nelivarpaalle löytyy pian uusi koti.
Aihe on lukittu.

23.09.2009 18:29 Vs:laillinen konna suomessa? #284590

• garantito
  • POISSA
  • Jäsen
  • Peku, Awanata (THH) ja Benny (C. reevesii) konnani
hei, kiitoksia vastauksesta. hyvä tietää. tuon olenkin tiennyt tuon terra-jutun. siksi ovat eri terraarioissa. Toivotaan että löytyy, tällä hetkellä tilanne näyttää toivottomalta!
-Susanna-
Aihe on lukittu.
  • Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.44 sekuntia