Herppi.net

Keskustelua terraarioeläimistä

Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus Salasana: Muista minut

kilpikonnan armoton nälkä
(1 katselee) (1) vieras
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: kilpikonnan armoton nälkä

13.08.2009 21:37 Vs:kilpikonnan armoton nälkä #281486

• nona
  • POISSA
  • Moderaattori
Wiola kirjoitti:
Tietolähdettä en pysty antamaan koska tuo tieto perustuu yksityiskeskusteluun erään ruotsalaisen kreikankonnia kasvattavan konkarin kanssa. Yksityiskeskustelut eivät ole julkistettavia asioita.

Ehkei kannattaisi sitten puhua suosituksesta, vaan yhden kokeneen kasvattajan neuvosta. Ja mikäli hänellä on tiedossa ko.suositus, uskon että hän kyllä suostuu mielellään tiedon julkaisemiseen. Yleensä kilpikonnia tutkineet ja niiden hoidosta vakavasti välittävät henkilöt ovat enemmän kuin halukkaita jakamaan oikeaa tietoa, koska välittävät eläinten hyvinvoinnista yleisemminkin kuin vain omistaan. Tuskin kukaan vakavasti otettava tutkija/kasvattaja pitää tietoaan salassa kertoen vain harvoille ja valituille;) Eli kysy häneltä rohkeasti vaan julkaisulupa ja lähdetiedot!

Lisäksi huomasin tuosta kuvastasi, että sinäkin siis kuitenkin rajoitat konnan ruokailua, koska konna asuu turvepohjalla eikä suoraan vehreällä voikukkia kasvavalla nurmikolla. Kannattaa olla tarkka sanavalinnoissaan, varsinkin jos julistaa jonkun asian suositukseksi, yksioikoinen "Nykyinen suositus etenkin poikaskonnille 1 - 2 vee on ettei syömistä rajoiteta, eikä siis myöskään kasvamista rajoiteta." tuntuu melko rohkealta väitteeltä.
"Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish been caught, will we realize we can not eat money"-19th Century Cree Indian
Aihe on lukittu.

13.08.2009 22:12 Vs:kilpikonnan armoton nälkä #281491

• Wiola
  • POISSA
  • Jäsen
  • Quo wadis
Silloin kun pikkukonna tulee syömään ja maanpinnalle, niin laitan roppakaupalla vihreää evästä jota se voi rajoittamattomasti syödä ja vanhat jämät syödään kuivina.
Nyt vain ollut siesta ja aika karua tuo ympäristö. Turhaa sinne ruokaa nakella kun toinen vain nukkuu...

Turvallisuussyistä ei asu vehreällä nurmella. Tommonen sintti pian kaivaa itsensä loputtomaan viidakkoon. Haluan kummiskin tarkistaa että se on siellä eikä mikään ötökkä pääse sitä popsimaan.
Viimeksi muokattu: 13.08.2009 22:15 Kirjoitti: Wiola.
Aihe on lukittu.

13.08.2009 22:12 Vs:kilpikonnan armoton nälkä #281492

• pikke
  • POISSA
  • Jäsen
Wiola kirjoitti:
Tietolähdettä en pysty antamaan koska tuo tieto perustuu yksityiskeskusteluun erään ruotsalaisen kreikankonnia kasvattavan konkarin kanssa. Yksityiskeskustelut eivät ole julkistettavia asioita.

Tuolla Maakonnien kuolinsyyt ketjussa viittaat myös saksalaisten suositukseen ja vielä monikossa:
Wiola kirjoitti:
Nykyinen ruotsalaisten ja saksalaisten kasvattajien ohjeistus kreikankonnanpoikasille on että NIIDEN KASVUA EI RAJOITETA. Annetaan konnavaavan syödä ja kasvaa ja vahvistua sen ensimmäinen elinvuosi.

Onko siis tuo ruotsalainen harrastaja saanut ideansa joltain toiselta saksalaiselta harrastajalta ? Jos tosiaan tämän "suosituksen" takana on yksi konnaharrastaja (olipa saksalainen tai ruotsalainen) niin itse en omaa käsitystäni sen perusteella muuta. Olisi tosiaan kiva tietää mihin tuo "suositus" perustuu (tieteellinen tutkimus / yhden harrastajan mutu).

Kuten Nona tuolla jo aiemminkin kirjoitti, niin se, että konnan kilpi on tasainen ei kerro mitään konnan hyvinvoinnista. Liian nopea kasvu aiheuttaa konnan sisäelinten rasvoittumista, joka ei näy päällepäin, mutta voi aiheuttaa terveyshaittoja.
Aihe on lukittu.

14.08.2009 12:50 Vs:kilpikonnan armoton nälkä #281553

• MillaMy
  • POISSA
  • Jäsen
Tuohon ettei konnien kasvua tarkoituksella rajoiteta...
Eli itse olen siis nyt aika paljon seurannut ruotsalaista konnafoorumia. Olen siis varannut kaksi kreikkistä ruotsista. Ja Wiolan kanssa olen täysin samaa mieltä ettei Suomessa todellisia kasvattajakonkareita ole. Tämäkin kasvattaja jolta itse ostan, on kasvattanut konnia pitkään (en muista tarkkaan joten parempi etten valehtele, mutta olisko niinn että on omistanut konnia 30 mvuotta???), hänellä on kolme sukupolvea kreikkiksiä ja käynyt Tortoise Trustin kolulutuksen. Eli tällaisella ansioluettelolla varustettua minäkin pidän arvossa hieman eri tavalla :-)
No niin ja sitten siis siihen asiaan, eli rajoitetaanko kasvua. Ja minun kommentit perustuvat siis nyt käsitykseeni jonka olen saanut ruotsalaisten useiden kasvattajien kirjoituksista foorumilla. Eli tämä kasvattaja, ja usempi foorumilla ovat suositelleet, ettei ruokaa rajoiteta ja esim. PAT:a olisi aina vapaasti saatavílla. Se, mikä sen sijaan takaa konnan hitaan kasvun, ovat vuoden aikana lepokaudet. Ja näitä pidetään ruotsin päässä aivan ehdottomina. Eli se, että hereillä ollessaan konna saa syödä vapaasti , mutta tietenkin konnalle sopivaa ruokaa eli ei liikaa valkuaispitoista yms mutta sitten toisaalta se hibernoi talven ja lepäilee myös kesällä. Se on siis hitaan ts. normaalin kasvun avain!
Useinhan nuo eläinkauppojen anorektiset konnat eivät todellakaan horrosta ja ovat muutenkin heikoilla (madot yms), eli ei ole kyse vain ruokinnasta.
Nelivarvaskilpikonnat Mainio ja Lystikäs sekä punakorva Väiski seikkailevat myös picasassa picasaweb.google.com/MillaMyLind/Konnat
Aihe on lukittu.

14.08.2009 13:25 Vs:kilpikonnan armoton nälkä #281554

• pikke
  • POISSA
  • Jäsen
MillaMy kirjoitti:
No niin ja sitten siis siihen asiaan, eli rajoitetaanko kasvua. Ja minun kommentit perustuvat siis nyt käsitykseeni jonka olen saanut ruotsalaisten useiden kasvattajien kirjoituksista foorumilla. Eli tämä kasvattaja, ja usempi foorumilla ovat suositelleet, ettei ruokaa rajoiteta ja esim. PAT:a olisi aina vapaasti saatavílla. Se, mikä sen sijaan takaa konnan hitaan kasvun, ovat vuoden aikana lepokaudet. Ja näitä pidetään ruotsin päässä aivan ehdottomina.

Tuohan on ihan sama käytäntö mistä paputtaja ja mä jo tuolla edellä puhutaan. Eli luomalla oikeat olosuhteet konna itse säätelee syömistään. Tämä on mielestäni ihan eri asia kuin todeta "kasvua ei tarvitse rajoittaa", tässähän itse asiassa rajoitetaan kasvua (syömistä) tarjoamalla luonnonmukaiset olosuhteet. Sama suositus on ollut jo vuosia TT:n sivuilla (eli ei ole mikään ruotsalaisten keksintö):

I would recommend constant re-assessment and adjustment, guided by careful observation. If growth is excessive and problems are manifesting, try reducing temperatures on alternate days to slow activity and reduce demand. I tend to prefer this approach to imposing strict diets on hungry tortoises. Provided weight is stable, or increasing slowly, and the animal is in good health generally, environmental control of food demand is, I feel, a safer and more effective solution than applying artificially strict rations.
Aihe on lukittu.
  • Sivu:
  • 1
  • 2
Sivu luotiin ajassa: 0.47 sekuntia