MillaMy kirjoitti:
No niin ja sitten siis siihen asiaan, eli rajoitetaanko kasvua. Ja minun kommentit perustuvat siis nyt käsitykseeni jonka olen saanut ruotsalaisten useiden kasvattajien kirjoituksista foorumilla. Eli tämä kasvattaja, ja usempi foorumilla ovat suositelleet, ettei ruokaa rajoiteta ja esim. PAT:a olisi aina vapaasti saatavílla. Se, mikä sen sijaan takaa konnan hitaan kasvun, ovat vuoden aikana lepokaudet. Ja näitä pidetään ruotsin päässä aivan ehdottomina.
Tuohan on ihan sama käytäntö mistä paputtaja ja mä jo tuolla edellä puhutaan. Eli luomalla oikeat olosuhteet konna itse säätelee syömistään. Tämä on mielestäni ihan eri asia kuin todeta "kasvua ei tarvitse rajoittaa", tässähän itse asiassa rajoitetaan kasvua (syömistä) tarjoamalla luonnonmukaiset olosuhteet. Sama suositus on ollut jo vuosia TT:n sivuilla (eli ei ole mikään ruotsalaisten keksintö):
I would recommend constant re-assessment and adjustment, guided by careful observation. If growth is excessive and problems are manifesting, try reducing temperatures on alternate days to slow activity and reduce demand. I tend to prefer this approach to imposing strict diets on hungry tortoises. Provided weight is stable, or increasing slowly, and the animal is in good health generally, environmental control of food demand is, I feel, a safer and more effective solution than applying artificially strict rations.