Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario

Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 03.12.2007 01:39 #225416

• Erol
  • Erol hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kerttu-moderaattorin lisäys: tämä ketju on siis jaettu erilleen toisesta ketjusta, johon jätin lajintunnistukset. Sen löytää täältä. Tarkoitus on siis erottaa perushoidosta keskusteleminen tähän ketjuun ja mietiskellä taksonomiaa ja lajintunnistusta tuossa toisessa. Tämän keskustelun aloitti kaariama viestillään, joka kuului seuraavasti:

Dodii, nyt eilettäin 30.11. saapui uuteen kotiin tunisian maakilpikonna Edvart. Mahtava eläin!.

Hän on ihan hirmuisen pieni kokoinen, on nyt puolitoista vuotias ja painaa 30grammaa ja kilven pituus on 6cm. Eihän ne isoiksi aikuisenakaan kasva, mutta minusta tämä minun yksilöni on niin pieni!. Eilen puolenpäivän aikaan saapui minulle, niin oli hyvin apaattinen, eikä ruoka maistunut. Tänään käytiin ekakerran kylvyssä, ja tovin tykkäs, sinne käden lämpöiseen veteen laittoi nukkumaan ja paljon juotiin myös vettä. Aamulla rupesi puoli 7 aikoihin kuulumaan terrasta kopinaa, konnan pää oli lasiterrassa ja siihen oli myös kiva tutustua.
Justiinsa äsken kävin katsomassa pikkuista, niin söi heinää ja sitten lähti tutustumaan lisää vielä terraan.
Vettä juo paljon.
Jos löytyy muitakin tunisian maakilppareitten omistajia, niin ottakaahan yhteyttä, muka olisi tutustua.:)
Mitä mieltä ootte painosta?

Vastasin jo siihen toiseen ketjuun, mutta minulla on siis 2 aikuista urosta, 3 aikuista naarasta ja kaksi itse kasvattamani poikasta Tunisianmaakilpikonnaa (Testudo nabeulensis).
T. Erol[/img]
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 04.12.2007 00:42 #225600

kiva. :)
minkälainen valaistus sinulla on näille konnille?
Tunisianmaakilpikonna Edvart n.2-vuoden :)

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 04.12.2007 02:01 #225622

• Erol
  • Erol hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Moi, minulla on selläisiä lampuja jotka käytetään rakenussmaalla (4 kpl). Kesällä jokaissessa lampussa on 150 W, talvella 60 W. Eli, niin kuin luonossakin, kesällä on valoisempaa ja kuumempaa kuin talvella.

T. Erol

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 05.12.2007 13:16 #225732

• Rusinelli
  • Rusinelli hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Hissukseen, suuren surun keskellä kohti tulevaa..
HEIPS! Pitkällisen mutkittelun päätteeksi pääsin kuin pääsinkin rekisteröitymään tänne.. ;0)

Minulla myös Tunisiankonna, naaras, jonka arvioitu ikä on noin 9 vuotta. Epäilen myös että tämä konna on salakuljetettu; sen tarina entisestä kodistaan kuulostaa niin älyttömältä. Lisäksi sitä myytiin NELIVARVASKONNANA, jonka tajusin "liian myöhään".

No, tämä neiti on ollut hyvin terve. Alkujaan se oli nirso ruualle, mutta aloin sekoittamaan kaikkea mahdollsita hienojakoiseksi hakkelukseksi, jonka sitten konnalle tarjosin. Näin alkoi maistua pikkuhiljaa kaikki syötäväksi kelvollinen, ja tätä kautta maistuu myös kuiva heinä päivittäin.

Olenkin silpunnut tavallista pupuheinää erilliseen purkkiin, josta ripottelen sitä päivittäin ruuan sekaan; perusteellinen sekoitus vain, hieman kostuketta suihkepullosta sekä Nutrobalia, ja ruoka-annos on valmis.

Todellakin; nämä Tunisiankonnat ovat hyvin herkkiä konnia. Niille ei saa antaa liian mehevää ruokaa, ei juurikaan hedelmiä tai muuta. Kesäaikaan ne syövät enimmäkseen kuivanutta ruokaa, ja talvella sitten tuoretta enemmänkin.

Nämä siis eivät hibernoi, vaan niiden aktiivista aikaa onkin talvet, koska Tunisiassakin (pohjois-Afrikassa ylipäätään..) kesät ovat tukahduttavan kuumia ja kuivia, talvisin sitten viileämpäää ja kosteampaa jolloin kasvitkin kasvavat ja lisääntyvät.

Tunisialaiset ovat hyvin herkkiä vedolle, ja kannattaakin varsinkin näin talvisin pitää konna mieluusti vain terrassaan, ellei voi olla täysin varma siitä että lattiat ovat vedottomat. Lämmintä ne myös tarvitsevat keskivertoa enemmän, ja minullakin on 150 w lämpölamppu käytössä, ja ihan normi matelija-putki UV-putkena. Ilmankosteuden tulee olla korkea (mieluusti jotain +/- 70% luokkaa) talvisin, kesäisin hieman kuivempikin riittää. Pohjamateriaali tulee silti pitää kuivana, ja tässä onkin haastetta ;0) Itselläni oli jonkin aikaa käytössä ilmankostutin, mutta kyllästyin sen pitämään kohinaan, joten nyt jälleen käytössä suihkepullo.

PS: tulipas sitten hölmönä selostettua samoja asioita kuin mitä EROL jo kertoi =0)
Humaani kilpikonnaharrastelija kera Testudo Graeca-kilpisten.

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 06.12.2007 17:25 #225857

ai kasteletko sinä sun pohjamateriaaliasi?. mulla tällä hetkellä on pohjalla sanomalehtiä ja sen päällä sitten purua, ainakin näin aluksi, kun saan käytyä ostamassa hiekkaa. meillä ainakin tykkää tuosta purusta, eikä se sitä edes ole maistellut. mullakin on kova valaistus pikkupojalle. on kolme 60W lamppua ja sitten on uv-valo vielä erikseen. päivän se viettelee lamppujen alla, ja terraa kiertämällä. nyt olen parina päivänä pitänyt lattialla sitä, ja kovasti tepsuttelee ja tutkii paikkoja, mutta yksin sitä ei voi lattialle todellakaan jättää, muuten mennää joka koloon. pikkunen herra on 'villi' ja todella utelias. :)

ihana otus. <3

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 06.12.2007 20:40 #225874

• Rusinelli
  • Rusinelli hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Heips =0) Minulla nimenomaa EI ole pohjamateriaali suihkutettu märäksi, vaan terrassa olevat kasvit suihkutan päivittäin. Lisäksi konnan vesiastia on sijoitettu niin lähelle lämpölamppua että siitä haihtuu suuret määrät vettä päivittäin. Minulla käytössä siis hiekka pohjamatskuna, ja minä ainakin olen sitä mieltä että nuo puupurut ja -muhat eivät ole soveliaita millekään maakonnalle..!

Onhan nuo konnat niin ihania; tämä meidän Elli on niin utelias, että tulee joka kerta luokse kun sitä jututtaa =0) Siis, terrassaanhan se elelee, mutta tulee aina ääntä kohta, kovasti kaulaansa singuttelee ja katselee puhujaa. Niin, unohdin aivan mainita sinulle että Elli on ollut meillä likipitäen kaksi vuotta =0)

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 06.12.2007 22:16 #225885

jep, minustakin tuo puru homma on ehkä hieman huono, mutta kyllä meillä ainakin tykkää tovin sinne kaivautua ja siellä elellä, ei mitään vastaan laittamista. lattialla on oltu, mutta osaksi kyllä sitte pyyhkeen päällä tai mattojen päällä tepasteltu.
vähä kiva, ku täällä on muitakin tunisianmaakilppareitten harrastajia, niin voi tisille kokemuksiaan jakaa :)

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 07.12.2007 16:37 #225923

• Rusinelli
  • Rusinelli hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Juups, ei taida tällä foorumilla olla montaa jolla olisi Tunisiankonnia..!? No, EROL toki, sekä jokin muu, nikkiä en muista, mutta siinäpä ne taitaa ollakin ;0)

Kiva on vaihtaa kokemuksia, se on ihan totta =0)

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 08.12.2007 00:34 #225967

kaivautuuko sinulla konna paljon?
millainen valaistus on terrassasi?

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 08.12.2007 19:16 #226044

• Rusinelli
  • Rusinelli hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
No, tuossa ekaviestissäni mainitsinkin jo valaistuksesta ym. Elikä, lämpölamppuna 150 W:inen lämpöhehku, sekä matelijakäyttöön tarkoitettu 20w UVB-putki. Tämä sijoitettu niin, että valaisee konnan "lempinurkkauksen", eritoten lämpölampun alueen, jolloin konna saa samanaikaisesti lämpöä ja UV:ta. Olen suunnittelemassa Ellille suurempaa terraa, nykyinen 170cm x70 kokoinen, ja suurempaan tulisi sitten pitkä loisteputki, joka laitetaan terran keskivaiheille, katosta tai muusta telineestä roikkumaan. Tosin, nykyinenkin viritelmä on toiminut ihan hyvin =0)

Kyllä tämä meidän ipana kaivaa mielellään; iltaisin kun se laittaa nukkumaan, se kaivaa oikein tosissaan. Tosin, silti sillä peittyy vain kropan etuosa, mutta kaipa se näytttää hälle riittävän. Väliin se nukkuu kopissaan jossa pesävällyinä kuivaa heinää. Sama kolina kuuluu sieltäkin jotenka Ellillä tuo intensiivinen kaivaminen liittyy nukkumaan laittoon. Toki se sitä tekee väliin ihan muutenkin vaan.

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 08.12.2007 21:46 #226063

• Jeze
  • Jeze hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
lämpölamppuna 150 W:inen lämpöhehku, sekä matelijakäyttöön tarkoitettu 20w UVB-putki. Tämä sijoitettu niin, että valaisee konnan "lempinurkkauksen", eritoten lämpölampun alueen, jolloin konna saa samanaikaisesti lämpöä ja UV:ta. Olen suunnittelemassa Ellille suurempaa terraa, nykyinen 170cm x70 kokoinen, ja suurempaan tulisi sitten pitkä loisteputki, joka laitetaan terran keskivaiheille

Kuulostaa aika riittämättömältä valaistukselta pohjoisafrikkalaiselle lajille.
Kunnon HQL-valaisimet kattoon eikä mitään yksittäisiä hehkulamppuja tai loisteputkia. Noille elukoille kannattaa harkita myös UVB-valaistuksen järjestämistä jotenkin muuten kuin perinteisillä eläinkauppojen UV-putkilla.

Valaisinjärjestelmien suunnittelun voi aloittaa vaikkapa täältä

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 09.12.2007 00:14 #226075

• Rusinelli
  • Rusinelli hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
No joo.. Eipä ole millään sivuilla aiemmin kukaan hoksannut mokomia valaistus-rakennelmia mulle ehdotella.. =0/ Monilla sivuilla olen käynyt, eikä halaistua sanaa.. En tunne sinua, edellinen, enkä tiedä millä perusteilla noita suosittelit (tuskin turhaan kumminkaan..!) mutta tähän haluan vielä muitakin kommentteja; eikö riitä tavalliset UV-putket?! Kun olen hyvin usein huomannut, että monia ns. "faktatietoja" tarjoillaan harrastajille pelkkinä "mutuun" perustuvina juttuina, tai muutoin vaan omaan kulloiseenkin mieleipiteeseen perustuvina juttuina..!

Ei millään pahalla siis; toki otan tästä orteeni, ja tarkennan vielä antamaasi vinkkiä. Tietysti haluan tarjota konnalleni parasta hoitoa; se on ollut alkujaankin tarkoitukseni. Mutta se, millä KEINOIN se tehdään, onkin jo hyvin moniselitteinen juttu.

Tässä voisin kysyä EROLILTA, onko sinulla omille Tunisialaisillesi tuollaiset tehovalaisimet käytössä? En yhtäkkiä nyt muista, olemmeko näistä aiemmin puhuneetkaan ;0) No, kohta alkaa olemaan muutenkin jo UV-putken vaihto käsillä, joten silloin voisin yhtähyvin hankkia sellaiset tehokkaammat, MIKÄLI ne ovat välttämättömät. Mutta, aivan taatusti pohjois-Afrikkalaiselle lajille riittää lämpölampuksi 150 wattinen, koska se lämmittää laajalta alueelta ilman jopa +40 asteeseen!!! Joten, pysytään siinä asiassa nyt ihan reaaliteeteissa..

Mutta.. Lueskelen tuon maintsemasi sivun, jahka tässä kerkeän; jotta jää myös mieleen mitä luen. En voi muuta kuin päivitellä niitä lukemattomia Tunisiankonnia, jotka mahdollisesti saapuneet suomeen luvatta; tietämättä mitä lajia edes ovat.. Ties mitä valaisimia niille on tarjottu tai jätetty tarjoamatta.. No, kyllä tämä asia tästä taatusti selviää; sanokaa mun sanoneen ;0)

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 09.12.2007 00:47 #226077

• Rusinelli
  • Rusinelli hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
...Niin, kun tuossa unohdin mainita KAARIAMA:lle, että tässä vihdoin huomaa kuinka hankalahoitoisesta(kin) lemmikistä on kyse ;0) Vaikka nyt tuo valaistusasia ei uponnut minuun näin ensilukemalta, enkä siis tärise täällä hädissäni, on totta, että nämä ns. hankalemmat maakonnat vaativat erityisen paljon; niin ravinnoltaan kuin muiltakin olosuhteiltaan..!

En tiedä, olisinko oman luontoni tuntien ihan heti uskaltanut (tietoisesti tai vahingossa) Tunisiankonnaa itselleni ottaa, ellen olisi jo aiemmin hoitanut kahta sairasta Egyptinkonnaa (tuosta mainitsinkin jo aiemmin "konnan ripuli" ketjussa) ja joille olisin melkein voinut alkaa järjestää sopivat olosuhteet pitääkseni ne itse.. Tosin pari asiaan perehtynyttä henkilöä minua ohjeistivat sen verran, että silloin en vielä uskaltanut asiaan ryhtyä.. siksipä asustelevatkin tällä hetkellä Korkeasaaren eläinpuistossa =0) Ikävä on jäänyt näitä kahta pikkuista kohtaan, jotka sitkeällä ja pitkäaikaisella hoidolla heräsivät elämään..

No, kyllä näiden Tunisialaisten kanssa toimeen tulee =0) Heräsi vaan muistot mieleen, jotka eivät koskaan tule unohtumaan..!

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 09.12.2007 10:10 #226092

• Timo
  • Timo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
ellen olisi jo aiemmin hoitanut kahta sairasta Egyptinkonnaa (tuosta mainitsinkin jo aiemmin "konnan ripuli" ketjussa) ja joille olisin melkein voinut alkaa järjestää sopivat olosuhteet pitääkseni ne itse.. Tosin pari asiaan perehtynyttä henkilöä minua ohjeistivat sen verran, että silloin en vielä uskaltanut asiaan ryhtyä.. siksipä asustelevatkin tällä hetkellä Korkeasaaren eläinpuistossa =0

Tarkkaan ottaen nuo kaksi Egyptinkilpikonna naarasta ovat minun ja Alina Kallion yksityiseläinkokoelmassa kotonamme. Nämä yksilöt ovat erinomaisessa kunnossa tällä hetkellä. Yksilöt ovat meidän kolmannen naaraan kanssa Euroopan kantakirjatyössä mukana. Hyvänä uutisena saimme joku aika sitten koordinaattorilta tiedon että olemme saamassa näille yksilöille koiraita tämänkin lajin lisäännyttämistyöhön.

Timo Paasikunnas

Vs:Tunisianmaakilpikonnan perushoito ja terraario 09.12.2007 14:50 #226099

• Rusinelli
  • Rusinelli hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hei Timo =0)

Todella kiva kuulla noista konnista, ja että jakselevat edelleen hyvin! Ja jäivät siis näköjään sinulle hoteisiin =0) Kiva, että tuo projekti pysyy käynnissä näiden Egyptiläisten tiimoilta. Mukavaa Joulua sinulle ja konnillesi =0)
Sivu luotiin ajassa: 0.348 sekuntia

Yhteistyössä