Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Punakorvan ruokavalio

Punakorvan ruokavalio 27.06.2010 19:25 #313509

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Täältä löydät vaikka mitä, lisäksi ihan tossa vieressä on pitkä ketju punakorvan ruokavaliosta.

Mutta noin lyhyesti: kokonainen muikku on aika pätevää ruokaa, katkaravut eivät niinkään. 2-3 kertaa viikossa on aika hyvä rytmi. Vitamiineista Nutrobal on varsin kätevää. Muikun kanssa tarvitaan B1-vitamiinia ja lisäksi kalkkia, joko sellaisenaan tai esim. seepiansuomu altaaseen kellumaan.

Altaassa tärkeä on kuivattelu/lämmittelytaso, jolla konnan pitää päästä ihan kokonaan kuiville, lisäksi siellä pitäisi olla lämpölamppu sekä UVB-valo.

Hieno juttu, että pelastit konnat, onnea uusien lemmikkien kanssa :)

Viestiketjut yhdistetty.
- paputtaja
Viimeksi muokattu: 27.06.2010 23:56 Kirjoitti: paputtaja.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Punakorvan ruokavalio 28.06.2010 02:10 #313566

Tarjotaanko porkkana ihan raakana? Jauheliha ja maksa tarjotaanko sitä raakana? Kauanko keitätte kaloja? Miten isoja paloja voi antaa? Annetaanko kastemadot elävänä? Kun jotkut puhuu ruokintaastiasta, meilläkin toinen rohmuaa kaikki ruuat niin onko syöttöastiassa vettä vai voiko olla ihan tyhjä vati? Eikö katkarapuja elä kilpparin vesissä? Miksi ei voi antaa esim. seitiä palana pakastealtaasta? Kyllähän sekin on kalaa? Joku puhu mustekalarenkaista ne mitkä minä olen syönyt on ollu samanlaisia kun sipulirenkaat. Voiko voikukanlehtiä antaa?Voiko antaa tonnikalaa esim. vedessä?Nämäkin saanut ihan niin kun viestiketjun alussa sanottiin vaan kuivattuja katkarapuja, ei vitamiineja, ei kuivaa tilaa, akvaario 100L ja tällä hetkellä lauantaihin asti ilman valoa kun saadaan uusi akvaario heille :) Olen siis pelastanut nämä konnat. Täällä puhutaan ihan kun ois ollu konnia koko elämän kun tarvii keitto ohjeet, määrät ja minkälaiset suupalat niin mistään ei löydy tietoa. Lähes kaikki mitä minä olen olettanut että konnat syö on kielettyjen listalla. Syöhän ne luonnossa kalasta myös lihan niin miksi ei voi ostaa seitiä pakastealtaasta? Olen yksinkertainen blondi (brunette ) joten vähän yksityiskohtaisempia tietoja..

Punakorvan ruokavalio 28.06.2010 02:20 #313568

Entä tarviiko sekä liitujauhoa että seepiansuomua? Nämä ei ole mitään vitamiineja saanut koskaan uskoisin :(

Punakorvan ruokavalio 28.06.2010 12:21 #313591

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
SabinaLjungqvist@hotmail. kirjoitti:
Tarjotaanko porkkana ihan raakana? Jauheliha ja maksa tarjotaanko sitä raakana? Kauanko keitätte kaloja? Miten isoja paloja voi antaa? Annetaanko kastemadot elävänä? Kun jotkut puhuu ruokintaastiasta, meilläkin toinen rohmuaa kaikki ruuat niin onko syöttöastiassa vettä vai voiko olla ihan tyhjä vati? Eikö katkarapuja elä kilpparin vesissä? Miksi ei voi antaa esim. seitiä palana pakastealtaasta? Kyllähän sekin on kalaa? Joku puhu mustekalarenkaista ne mitkä minä olen syönyt on ollu samanlaisia kun sipulirenkaat. Voiko voikukanlehtiä antaa?Voiko antaa tonnikalaa esim. vedessä?Nämäkin saanut ihan niin kun viestiketjun alussa sanottiin vaan kuivattuja katkarapuja, ei vitamiineja, ei kuivaa tilaa, akvaario 100L ja tällä hetkellä lauantaihin asti ilman valoa kun saadaan uusi akvaario heille :) Olen siis pelastanut nämä konnat. Täällä puhutaan ihan kun ois ollu konnia koko elämän kun tarvii keitto ohjeet, määrät ja minkälaiset suupalat niin mistään ei löydy tietoa. Lähes kaikki mitä minä olen olettanut että konnat syö on kielettyjen listalla. Syöhän ne luonnossa kalasta myös lihan niin miksi ei voi ostaa seitiä pakastealtaasta? Olen yksinkertainen blondi (brunette ) joten vähän yksityiskohtaisempia tietoja..

Porkkanaa ei suositella, eikä jauhelihaa, ja maksaakin vain harvoin. Raakana kaikki. Kalat voi vaihtoehtoisesti pakastaa ja tarjota sen B-vitamiinin kanssa (on huomattavasti kätevämpää kuin kiehauttaminen, kalat pysyvät paremmin koossa). Kokonaiset muikut uppoavat hyvin yhtään isommalle konnalle, konna kyllä raastaa ne sopiviksi suupaloiksi jos ei saa nieltyä. Neulamuikkuja konna kuin konna syönee kokonaisena. Vitamiinit voi piilottaa kalan sisään (itse leikkaan muikun kurkkuun saksilla pienen reiän ja tungen vitamiinit siitä sisään, kalat syötän konnalle sormista pää edellä).

Ruokinta-astiassa pitää olla vettä, koska punakorva ei pysty nielemään kuivalla maalla. Eli vaikka pesuvati, joka on sen verran korkealaitainen, ettei konna pääse pois, ja sinne vettä reilusti niin, että konna saa päänsä veden alle. Ruokaa sen verran, mitä konna syö n. puolessa tunnissa. Kannattaa syöttää konna kerrallaan.

Pakasteseiti on aivan typötyhjää, turhaa ravintoa, vähän kuin ranskanleipä ihmiselle. Eli voit antaa, mutta se ei ole konnalle hyväksi. Kalat siis kokonaisina. Samasta syystä ei kannata tuhlata tonnikalaa konnille. Mustekalarenkaat tietysti paneroimattomina, niitäkin saa kaupan pakastealtaasta. Ja toki sulatettuna :)

Katkarapuja ei ole konnien elinympäristössä. Konnat kyllä tykkäävät niistä, mutta niitä ei suositella annettavaksi kuin harvoin. Kuivatut, oletettavasti kokonaiset katkaravut on kyllä toki parempaa ruokaa kuin pelkät katkaravunpyrstöt.

Punakorva ei välttämättä koske mihinkään kasviksiin ennen kuin reilussa iässä (usein 20+ vuotta). Eli voikukanlehtiä voit hyvin tarjota, muttei konna niitä välttämättä syö. Kastemadoista innostunevat kyllä, elävinä annetaan.

Seepiansuomu riittää uroskonnalle, mutta muniva naaras hyötyy siitä, että saa myös liitujauhoa.

Punakorvan ruokavalio 28.06.2010 13:40 #313596

Heippa! Meillä on punakorvakilpikonna elänyt koko ikänsä [alle 20v] ilman mitään lisävitamiinejä ja kalaa. Olen lähiaikoina yrittänyt ottaa selvää ruokinnasta, mutta ajattelin kysyä nyt täältä vielä. En saanut ketjusta hirveästi irti. Kysymys kuuluukin: Millä voisin aloittaa oikeanlaisen ruokkimisen, ettei Konnan maha menisi sekaisin? Vai voiko se edes mennä, vaikka on koko ikänsä samaa ruokaa syönyt.

On myös vähän vaikeaa mennä ostamaan kalaa kun vanhemmat ei suostu tekemään mitään.Meidän Konna on elänyt koko ikänsä Best Friendin kala ja kilpikonnaruoalla. Salaattia, kurkkua yms se sai ennen vähän mutta ei suostu enää syömään.

Konnalle annetaan sitä BF ruokaa joka päivä, sehän on aika huono, vai? Ei tuossa ainakaan ole näkynyt mitään merkkejä mistään, vaikka tämä on kyllä huono asia, kun ei saa vitamiineja..

Punakorvan ruokavalio 28.06.2010 15:03 #313605

Kävin tossa petsshopin sivuilla ja vitamiineja on tarjolla vaikka mitä...Onko joku ostanut sieltä? Onko siinä jotain mikä korvaa nuo Nutrobal ja B1 Vitamiini? Merkki on Herbamed...Meil on ukkelo aina töissä ja vaieka ehtiä eläinkauppaan :( ois helppo tilata sieltä :)

Punakorvan ruokavalio 28.06.2010 18:53 #313647

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
B1-vitamiinia saa ihan tavallisesta apteekista, samoin liitujauhoa.

Punakorvan ruokavalio 29.06.2010 04:00 #313706

Mulla iskä sanoi et kilppari saa varmaan luonnossa kalkin munankuorista, saako niitä antaa? Siis kananmunankuoria?Nämä kaksi kilpparia ovat uros ja naaras...miten välttää ettei tule lisää konnia? Kun olen pariskunnan pelastanut?

Punakorvan ruokavalio 29.06.2010 04:40 #313708

• Wiola
  • Wiola hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Punainen talo ja konnamaa
Eipä punakorvat juurikaan kananmunia luonnossa syö mutta muita esim. pienten vesilintujen munia kylläkin. Keitettyä kananmunaa voi hyvinkin antaa punakorville, syövät sitä kyllä. Raaka olisi luonnonmukaisempaa mutta luonnossa syövät suuhunmahtuvia pieniä munia ja suuri kananmuna leviää ruokintaveteen eikä juurikaan hyödytä konnaa. Pelkkiä keitettyjen kananmunien kuoriakin voi nakella altaaseen, popsivat ne kyllä ajan kanssa.

Meillä punakorvat syövät nykyisin alkupalaksi aina lehtokotiloita. Kaverit innoissaan keräsivät puniksille ja mulle jonkun litran yhtenä iltana, oli menossa lehtokotiloiden häätanhut ja niitä oli hurjasti. Pidin kotiloita suljetussa saavissa kellarissa viikon päivät ja aina välillä pesin = puhdistin kotilot. Pakastettiin minigrippusseihin. Pakastus erään loisen takia jonka väli-isäntä lehtokotilo on mutta pää-isäntä esimerkiksi punakorvakilpikonna.
Kotilon kuoresta saa hyvin kalkkia, silti lisään ruokintakalkkia ja vitamiinit muikkuihin joita annan etanoiden jälkeen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lehtokotilo

Lisää konnia ei tule kun et haudo niiden munia...annat punakorvien syödä omat munansa. Mikäli munivat yöllä, niin yleensä munat on aamuun mennessä jo syötykin ja vesi on sameaa. Munia löytäessäsi, laita jääkaappiin ja tarjoa ne seuraavalla ruokintakerralla konnille.

Kilpikonnanmunia pitää hautoa noin 50 - 120 vrk, lajista riippuen, että ei munat noin vaan poksahda pikku vintiöiksi :)
Testudo hermanni boettgeri-kasvatusta
2.3.1.Testudo hermanni boettgeri
Viimeksi muokattu: 29.06.2010 04:53 Kirjoitti: Wiola.

Punakorvan ruokavalio 04.07.2010 01:51 #314282

Nojoo mitä nyt pitäisi tehdä konna innostunut syömään akvaariosta silikoonit...onko meillä kohta luvassa vesivahinkoa? AAAApuva

Punakorvan ruokavalio 04.07.2010 14:31 #314309

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Punikset pääsääntöisesti kokeilee kaikkea, mitä niiden ulottuvilla on, mm. repii akvan silikonitiivisteitä. Jos silkkari lähtee irti, on aina vesivahinkovaara plus toki on vaarallista, jos konna saa sitä niellyksi. Mutta pelkästä satunnaisesta näykkäilystä ei tartte hermoilla. Mutta seuraa tilannetta. Jos silkkari irtoaa, akva on luultavasti vanhemmanpuoleinen ja silikonien uusiminen voipi olla paikallaan.

Punakorvan ruokavalio 10.07.2010 03:25 #315005

Joku puhui et Agrimarketista saa myös liitujauhoa korvaavan tuotteen. Kävin siellä tänään mutta ei ne osannu auttaa...Joku kalkkilisä joka tarkoitettu hevosille :) Tietääkö joku nimen? Noi lehtokotelot niin miten ihmeessä niit pestään kun niissähän on asukas kotilon sisällä? Meil pursuaa Lohja niitä...joka paikassa :( Vai poimitteko tyhjiä kuoria?

Punakorvan ruokavalio 10.07.2010 13:21 #315018

SabinaLjungqvist@hotmail. kirjoitti:
Joku puhui et Agrimarketista saa myös liitujauhoa korvaavan tuotteen. Kävin siellä tänään mutta ei ne osannu auttaa...Joku kalkkilisä joka tarkoitettu hevosille :) Tietääkö joku nimen? Noi lehtokotelot niin miten ihmeessä niit pestään kun niissähän on asukas kotilon sisällä? Meil pursuaa Lohja niitä...joka paikassa :( Vai poimitteko tyhjiä kuoria?

Mä olen antanut kotilot asukkeineen päivineen, mitä nyt suotta hyvää proteiininlähdettä ulos kaivamaan! Kerättyäni ne huuhtelin vaan pintaroskat ja limat pois, pistin rasiaan ja pakastimeen.

En tiedä noista Agrimarketin rehuista, mutta yleensähän ne myydän aika isoissa säkeissä. En ole ihan selvillä tuosta liitujauhon säilyvyydestä, mutta ainakin mun apteekista ostetussa pussukassa on parasta ennen -päiväys, ja ainetta olisi vielä paljon jäljellä.

Punakorvan ruokavalio 10.07.2010 19:16 #315046

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Hevosten ruokintakalkista taisi olla kyse, Wiola siitä jossain ketjussa puhui/kyseli. Apteekissa liitujauho maksaa 23 ja rapiat kilolta, hevosten kalkki lienee tyyliin kymmenen kilon pänikässä.

Punakorvan ruokavalio 11.07.2010 13:22 #315104

Täältä löytyy myös tosi paljon makean veden simpukoita voiko niitä antaa? Ukkelo keräs niit eilen ison läjän mut heitettiin takas kun ei tiedetty :) Entäs akvan puhdistus kuinka usein te teette sen ja jossain luki ettei koko vettä sais vaihtaa kerrallaan bakteerikannan takia...mut pitäähän ne kivet pestä :)
Sivu luotiin ajassa: 0.378 sekuntia

Yhteistyössä