Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Punakorvan ruokavalio

Punakorvan ruokavalio 09.12.2009 22:41 #291461

• nan-
  • nan- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Juu, itseasiassa annoin sille pari palaa lohta kun porukat olivat sinä päivänä käyneet kalassa, mutta muikkua suurimmaksi osaksi.
Päätin tämän jälkeen että taidetaan popsia lohta parempiin suihin tästä lähtien. :D

Syötin konnan erillisessä astiassa. :)

Ajattelin jo että olen tyrinyt jossain kohti kun konna tuottaa rasvaa, kiitoksia huojennuksesta. Uuden lemmikin kanssa olen hätäillyt turhia tässä lähipäivinä, kyllähän tämä vouhotus tasaantuu kun oppii tietämään mikä on normaalia ja mikä ei.

Saanen vielä vähän OT marmattaa, ei ole entinen omistaja tarpeeksi kalkkia antanut kun alakilpi lähtee vähän heikosti. Toivottavasti tämä tästä, melkein koko yläkilpensähän tuo on nätisti nyt parin päivän aikana jo vaihtanut. :O
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Punakorvan ruokavalio 25.01.2010 02:06 #295247

kuinka usein konnat vaihtavat kilpeään?
tarviiko silloin tehdä jotain erityistä?

Punakorvan ruokavalio 25.01.2010 02:33 #295250

• nan-
  • nan- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Konnat vaihtaa kilpeään pari kertaa vuodessa tai vähän vaihtelevasti. Kilpipalat lähtevät hyvin ilman auttamista kun ruokavalio on kunnossa, joten mitään erityistä ei tarvitse tehdä. :)

Punakorvan ruokavalio 25.01.2010 03:47 #295254

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Käytiin isän kanssa perjantaina kaupassa yllätyin positiivisesti kun siellä oli kokonaisia perkaamattomia neulamuikkuja, piti sitten ostaa niitä paketti. Hintakaan ei ollut paha 3,75e kilo saas nähä kauan niitä tällä kertaa on myynnissä. :)
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *
Viimeksi muokattu: 25.01.2010 03:48 Kirjoitti: CroSSLeSS.

Punakorvan ruokavalio 25.01.2010 09:06 #295257

• -hanna-
  • -hanna- hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
  • ent. Kallenmamma
Voi wau! Mä mettästin niitä neulamuikkuja vaikka mistä - tuloksetta. Jopa paikallinen kalatehdas koitti mua auttaa, mutta ei niitä mistään saanut mulle. Sitten Säkylän kalasatamastakin kävin niitä kyselemässä, mutta sieltäkin vesiperä. Se olisi ollut kevät ja syksy sitä aikaa, kun niitä olisi saanut, mutta myöhästyin molemmilla kerroilla, niitä oli tullut niin vähän, että kun täältä kauempaa piti lähteä, niin aamun ensimmäiset oli jo aina ne vähäiset ehtineet ostaa.
ReptileStories
agamagecko.nettisivu.org

Punakorvan ruokavalio 25.01.2010 13:58 #295271

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Mä ostan muikkuja lähikaupan tiskistä aina, kun niitä sattuu olemaan. Valitettavan harvoin tosin. Ja konna on onneks niin iso, ettei tarvitse neulaversioita, isotkin menee heittämällä huiviin :)

Punakorvan ruokavalio 26.02.2010 14:52 #298379

• MiiaO
  • MiiaO hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Okei, korjatkaa, jos olen väärässä.

Eli ekaks taustaa: mun hoitokonnani Orbi on selvästi lihava, sillä on takajalkojen edessä sellaiset pussit. Se on ehkä ollut koko ajan kesästä asti (silloin tuli meille), mutta mä en ole tajunnut että se on läskiä *nolo*.

No, se syö siis sitä itse tehtyä herkkua eli n. 60 % barffi.netin kasvismössöö ja loput kalaa, hiukan maksaa, kermaviiliä ja kananmunaa + vitamiineja. Se syö sellaisen 50-80 gr kerralla, kolmen päivän välein. Joskus oon antanut sille kalaa pelkästään. Konna on about 19 vuotta ja reilut kaksi kiloa, se on iso tyttö se. Kilvelläkin on pituutta.

Nyt se pitäisi saada laihtumaan, niin vähennän siis ruokailukertoja vaikkapa kahteen kertaan viikossa, mutta en vähennä ruoan määrää? Näinkö toimin?

Sain eläinlääkäriltä ohjeen, että syötän pellettiä ja kasviksia, mutta kun ei hää syö pellettiä. Kyllä se varmaan alkais syömään toki, jos ei muuta olis. Ajattelin kuitenkin, että syöttäisin nyt pakkasen tyhjäksi ekaksi, ettei ne tehdyt konnanruuat pilaannu. Mut mitä ootte mieltä, siirränkö konnan pelletille (meillä on niitä kyllä vaikka mitä laatua) ja jos, niin kuinka usein ruokin ja kuinka paljon kerrallaan.

Punakorvan ruokavalio 26.02.2010 19:46 #298413

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Korjaa ensin ruokavalio kuntoon, eli maksa minimiin, ei kermaviiliä eikä kananmunaakaan. Pelkkä kala (kokonaiset muikut käytännössä) on aivan oivaa.

Mä tekisin ehkä niin, että antaisin pari kertaa viikossa kalaa niin paljon kuin syö, muina päivinä tarjoaisin kasviksia jos vaikuttaa nälkäiseltä. Pelletit on aika turhanpäiväisiä kuitenkin.

Punakorvan ruokavalio 26.02.2010 23:00 #298440

• MiiaO
  • MiiaO hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ok, siis maksaa onkin hyvin vähän tässä mössössä, mitä teen. Ja tuo ohjehan on sieltä konnamaan sivuilta. Mä ajattelin, että teenkin seuraavan mössön vähän erilailla eli otan kermaviilit ja/tai munat pois. Mut kun se mössö on siitä hyvä, että siinä ON sitä kasvista iso osuus jo valmiina.

Näitä ruokavalio-ohjeita on yhtä paljon kuin kirjoittajiakin :) Mutta kokeilemalla sitä oppii, eikö :)

Kuitenkin vähennän nyt alkuun ruokailukertoja siten, että ruokinkin neljän päivän välein konnan. Ja kun tuo mössö loppuu (sitä ei ole paljoa), teen uutta, mutta nyt vähän erilaista.

Punakorvan ruokavalio 26.02.2010 23:51 #298444

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Sitä Konnamaan ohjetta kritisoidaan täällä aika kovin sanoin, käsittääkseni Konnamaan sivuilla sanotaan myös, että punakorville kannattaa syöttää juustoa ja antaa Sanasolia. Mut noin käytännössä helpoimmalla pääset, kun pakastat kokonaisia muikkuja muutaman muikun annoksina ja kasviksiksi heittelet konnalle vaikka kesäkurpitsaa :)

Punakorvan ruokavalio 28.02.2010 03:07 #298531

meillä maistuu punikselle kesäkurpitsa ja pakastetut muikut sekä kokonaiset katkikset. salaatinlehti ei maistu. pellettejä annan aina välillä. porkkana sekä maissi tulee ulos samanlaisena eli ei imeydy hyvin... onko se ongelma?

Punakorvan ruokavalio 15.03.2010 22:50 #300399

voiko pakastettua järviahventa (pientä) antaa kilpparille?
miten annatte mustekalaa?

Punakorvan ruokavalio 15.03.2010 23:28 #300405

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Pilko ainakin ahvenet, ne on kaamean piikkisiä. Itse ihan tyyliin viikko sitten annoin satunnaiskiisken, joka tuli muikkukilon mukana kaupasta, ja konnalla meni sen kanssa melko pitkään ja vaikealta näytti, vaikka siis oli saman kokoinen kuin muikut (jotka meni hotkaisemalla).

Mustekalaa annan niin, että sulatan renkaat kylmässä vedessä (samalla likoaa mahdollinen suola pois, myös katkarapujen kanssa kannattaa huolehtia, että suolaisia liotetaan aikansa), pilkon ne suupaloiksi ja annan konnalle.

Porkkanaa ei kaiketi tartteis/pitäis antaa punakorvalle ollenkaan just ton takia, ettei se sula. Samoin maissi näin mutulla tuntuu aivan turhanpäiväiseltä.

Punakorvan ruokavalio 26.03.2010 22:43 #301653

Olen kova sushia syömään ja tulipa mieleeni idea, että voisikohan tuota kuivattua merilevää syöttää myös konnille?

Punakorvan ruokavalio 26.03.2010 23:29 #301662

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Melko kalliiksi tulis konnanruoka :) Vaikka toisaalta sushiahan se konnakin melkein syö, raakaa kalaa. Onko siinä merilevässä suolaa?
Viimeksi muokattu: 26.03.2010 23:30 Kirjoitti: KaisaHoo.
Sivu luotiin ajassa: 0.366 sekuntia

Yhteistyössä