Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Jauhomatojen kasvatusohjeet

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 05.02.2010 16:28 #296382

• Leiu
  • Leiu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
dago kirjoitti:
Kauankos pitäisi mennä että kuoriaisboksiin pitäs alkaa ilmestymään matoja? Viikkokaudet ollut jo kuoriaisia ja näyttävät parittelevan 24/7 mutta silti boksissa ei näy yhtään matosta. Ekat kuoriaiset laitettu boksiin varmaan lähemmäs 1,5kk sitten.

Kuoriasietha ensin munivat, ja madot, jotka munista kuoriutuvat, ovat niin minimaalisen pieniä, ettei niitä välttämättä heti edes erota.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 05.02.2010 20:23 #296406

• Wilkku
  • Wilkku hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Suruaika
Ei todellakaan erota heti niitä pikku matoja, ja kestäähän se käsittääkseni jonkin aikaa että munat edes kuoriutuvat. Muistan silloin oman viljelmän alussa, kun olin varma että ole tehnyt jotain pieleen, ja manasin jo itseni alimpaan hornaan kun olin muka tyrinyt näin helpon asian, mutta kun tarpeeksi kauan jaksaa odotella niin kyllä niitä snadeja matoja sieltä alkaa silmiin sattua. :)
Jos tyrii tyrimisen niin onko se sitten voittamista?

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 07.02.2010 19:11 #296473

• Elven
  • Elven hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tarkista lämpötila. Huoneenlämmössä lisääntyminen ja kasvu on melko hidasta, pienikin lämmönnousu nopeuttaa heti hommia.

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 08.02.2010 00:37 #296526

• dago
  • dago hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olen pitänyt niitä kenkälaatikossa jossa on WLAN reititin lämmittämässä, n. 27-30C välillä pyörii lämmöt.

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 08.02.2010 11:37 #296558

• SariS
  • SariS hahmo
  • PAIKALLA
  • Moderaattori
  • Lontti 2000-2007
dago kirjoitti:
Olen pitänyt niitä kenkälaatikossa jossa on WLAN reititin lämmittämässä, n. 27-30C välillä pyörii lämmöt.

Haa, tuo on hyvä...kyllä kannattaa ottaa kaikki mahdolliset lämmönlähteet huomioon tarvittaessa - kuten; tietokoneen päällys (kaikki ei lämpene), modeemit ja reitittimet (täytyy vain huomioida, ettei tukehduta laitteita), akvaario-/terraariovalaisimet, jääkaapin päällys (nykyään ovat vissiin järkiään viileitä?), vessan/kylpyhuoneen lattialämmitys, lämpöpatterin vierusta (täytyy varoa, ettei ole liian kuuma paikka)...Niin, ettei heti tarvitse olla hommaamassa lämpömattoa tms. ruokaeläimille, koska kotikonsteinkin usein pärjää, kun vähän miettii ja kokeilee.

Optimaalinen lämpötila jauhiksille on 27-28c. Yli 40c tappaa sekä kuoriaiset että toukat. 35c lämpätilassa 60-70% munista tuhoutuu - alhaisemmissa lämpötiloissa munien tuhoutumisprosentti on vain 20-30%. Täytyy ottaa huomioon nämä lämpötilat, koska suuri määrä toukkia tuottaa aika pirusti itse lisälämpöä.

Kuinka monta kuoriaista sinulla on lootassa? (...ettei kaikki ole uroksia ja yrittävät paritella keskenään). Kuoriainen on sukukypsä noin kahden viikon ikäisenä ja muninta pitäisi alkaa noin viikko pariutumisen jälkeen. Munat hautuvat noin viikon verran ja aivan vaalea minimini toukka kuoriutuu.

Kiitos dago - tuo WLAN piristi päivän =D
Reptifoto\\ www.reptifoto.nettisivu.org
Ookko nää Oulusta - pelekääkkö nää polliisia

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 19.02.2010 19:38 #297671

Helou! Uskaltauduinpa nyt kasvattamaan jauhiksia. Kaks matoa koteloitui, toinen niistä on jo kokonaan kuoriutunut. Onkohan tää harvinaisen tyhmä tapaus, vai joku tasapainohäiriä, kun joka kerta kun meen sinne purkkiin kurkkaamaan, niin koppis on kaatunut? :D Siis ihan selällään makaa ja yrittää jalkojaan heilutella.
Toinen alieneista on nyt jämähtänyt kehityksessään tai jotain. Se on muuten ihan koppiksen näkönen, mutta selästä roikkuu joku juttu. Se on varmaan kotelon kuorta tai jotain? Käänsin sen ja se yritti kävellä, muttei päässyt eteenpäin. Molemmat koteloitui suunnilleen samaan aikaan.

On kyllä veikeitä otuksia nämäkin, vaikka niin paljon jännitin että minkä paniikkikohtauksen saan siitä örkistä joka kotelosta paljastuukaan 8)

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 19.02.2010 20:28 #297677

• gekkopredi
  • gekkopredi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Ohutvarpaat ja silli<3
Kun näitä kasvatin, niin minulle kuoriutui alien joka käveli0.0 Siis se oli saanut jotenkin jalkansa kuoren läpi ja lähtenyt kävelemään, hitto kun ei tullut siitä kuvaa otettua:D

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 20.02.2010 15:50 #297744

• SariS
  • SariS hahmo
  • PAIKALLA
  • Moderaattori
  • Lontti 2000-2007
Nii_vissii kirjoitti:
Onkohan tää harvinaisen tyhmä tapaus, vai joku tasapainohäiriä, kun joka kerta kun meen sinne purkkiin kurkkaamaan, niin koppis on kaatunut? :D Siis ihan selällään makaa ja yrittää jalkojaan heilutella.

Laita koppiselle vaikka pieniä leipäpalasia, niin saa kaaduttuaan paremmin käännettyä itsensä jaloilleen... varsinkin hieman kehityshäiriöiset kaatuilevat herkästi, eivätkä osaa/jaksa kääntää itseään takaisin samalla tavalla kuin täysin "terveesti kehittynyt" koppinen.
Toinen alieneista on nyt jämähtänyt kehityksessään tai jotain. Se on muuten ihan koppiksen näkönen, mutta selästä roikkuu joku juttu. Se on varmaan kotelon kuorta tai jotain? Käänsin sen ja se yritti kävellä, muttei päässyt eteenpäin. Molemmat koteloitui suunnilleen samaan aikaan.

Kuulostaa kehityshäiriöltä...

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 20.02.2010 16:54 #297757

• -hanna-
  • -hanna- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • ent. Kallenmamma
Hei ihan oikeesti - jauhomatoja on niin helppo kasvattaa, että lapsikin sen osaa. Ei siinä tarvi lämpötiloja mittailla eikä mitään. Elkää nyt hyvät immeiset tehkö yksinkertaisesta asiasta niin vaikeeta.

Kolme purkkia:
- madot
- alienit
- koppikset

Kun tulee alien, nosta se alienpurkkiin. Itse pidän alieneilla pikkasen pohjalla leseitä ja laitan aina tuoreen pienen porkkananpalan, että kun siellä kamut kuoriutuu, niin on sit jotain syötävää.

Kuoriutuneet pukit nostetaan sit pukkikippoon.

Täysin simppeliä. Kun vaan välillä muistaa ruokkia niin ilmasta ruokaa tulee. Itse ehkä kerran kuussa koitan muistaa pukkien pohjaleseet vaihtaa, eli otan pukkien pohjaleseet matokippoon ja laitan pukeille uudet leseet pohjalle. Ihan on huoneenlämmössä meillä kaikki lootat.

Aluksi tuntuu vaan, ettei tästä tule mitään, mutta kyllä se siitä lähtee pyörimään ja sit kun lähtee, niin niitä sit on ja paljon!
ReptileStories
agamagecko.nettisivu.org

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 20.02.2010 19:08 #297773

• SariS
  • SariS hahmo
  • PAIKALLA
  • Moderaattori
  • Lontti 2000-2007
Kallenmamma kirjoitti:
Hei ihan oikeesti - jauhomatoja on niin helppo kasvattaa, että lapsikin sen osaa. Ei siinä tarvi lämpötiloja mittailla eikä mitään. Elkää nyt hyvät immeiset tehkö yksinkertaisesta asiasta niin vaikeeta.

Täysin simppeliä. Kun vaan välillä muistaa ruokkia niin ilmasta ruokaa tulee. Itse ehkä kerran kuussa koitan muistaa pukkien pohjaleseet vaihtaa, eli otan pukkien pohjaleseet matokippoon ja laitan pukeille uudet leseet pohjalle. Ihan on huoneenlämmössä meillä kaikki lootat.

Aluksi tuntuu vaan, ettei tästä tule mitään, mutta kyllä se siitä lähtee pyörimään ja sit kun lähtee, niin niitä sit on ja paljon!

:D Näin on...simppeliä hommaa - kasvavat ja lisääntyvät normi huoneenlämmössä ihan itekseen. Tuossa vain mainitsin teoreettisesti optimilämpötiloja, kun tuntuu tosiaan olevan joillekkin tää kasvattaminen niin vaikeeta... en kyllä itse ole ikuna joutunut lämpötiloja jauhiksilta mittaileen - mutta että näin teoriassa vähän osviittaa =D

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 20.02.2010 21:51 #297791

Niin, simppeliähän sen pitäis olla, mutta mä nyt näköjään tyrin tänkin. NImittäin se kaatuileva koppis on nyt kuollut. Selällään vaan makas eikä liikkunu ollenkaan, vaikka käänsin sen. Mistäköhän johtuu?
Mitä mä tuolle kehityshäiriöiselle teen? Oppiiko se ikinä kävelemään, vai onko se sitten sama tappaa?

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 20.02.2010 22:26 #297800

Joo, en sitten ole varma onko tämänkaltaisella hajaannuttamis-toimenpiteellä mitään tarkoitusta. Itselläni ovat aina eläneet samassa asumuksessa sukulaistensa kanssa. Eikä minkäänlaisia ongelmia ole esiintynyt.

Tietysti niitä joitan kehitysvammaisia syntyy, koska aikuiset saattavat "nakertaa" kehitysvaiheita.

Mutta tämänkin laskisin "normaaliin" kehityskulkuun. Enkä ole puuttunut tämänkaltaiseen "normaaliin" kiertoon.

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 20.02.2010 22:50 #297806

• -hanna-
  • -hanna- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • ent. Kallenmamma
Jeps, käyhän se noinkin.

Nii_vissii: en mä tee noille "kehareille" mitään, siellä menevät muitten seassa.

SariS: Niin mä vähän ajattelinki ;-)
ReptileStories
agamagecko.nettisivu.org

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 20.02.2010 23:13 #297808

Siis, onko itselläni nyt joitain mahdollisia ongelmakohtia, joita pitäisi erityisesti tarkastella tai läpikäydä omassa hoidossani.

Tästä olisin enemmän kuin halukas, näkemään tarvittavat parametrit.

Mutta olen äärimmäisen vastaanottavainen, kaikista ideoista.
Viimeksi muokattu: 20.02.2010 23:14 Kirjoitti: karapaksi.

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 22.02.2010 00:15 #297945

• SariS
  • SariS hahmo
  • PAIKALLA
  • Moderaattori
  • Lontti 2000-2007
karapaksi kirjoitti:
Joo, en sitten ole varma onko tämänkaltaisella hajaannuttamis-toimenpiteellä mitään tarkoitusta. Itselläni ovat aina eläneet samassa asumuksessa sukulaistensa kanssa. Eikä minkäänlaisia ongelmia ole esiintynyt.

Tietysti niitä joitan kehitysvammaisia syntyy, koska aikuiset saattavat "nakertaa" kehitysvaiheita.

Mutta tämänkin laskisin "normaaliin" kehityskulkuun. Enkä ole puuttunut tämänkaltaiseen "normaaliin" kiertoon.

Jos sinusta tuntuu, että madot riittävät tarpeisiisi, niin ei sinulla taida pahemmin ongelmia olla tuossa kasvatuksessa. Mutta jos haluat suuremman "sadon", niin siirrä hyvissä ajoin alienit pois kuoriaisten lootasta, niin ei tule niin herkästi niitä kehityshäiriöisiä.

Nii_vissii kirjoitti:
Niin, simppeliähän sen pitäis olla, mutta mä nyt näköjään tyrin tänkin. NImittäin se kaatuileva koppis on nyt kuollut. Selällään vaan makas eikä liikkunu ollenkaan, vaikka käänsin sen. Mistäköhän johtuu?
Mitä mä tuolle kehityshäiriöiselle teen? Oppiiko se ikinä kävelemään, vai onko se sitten sama tappaa?

Tapa pois...ei tuosta ole ainakaan lisääntymään...eikä kävelemään.
Sivu luotiin ajassa: 0.389 sekuntia

Yhteistyössä