Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Jauhomatojen kasvatusohjeet

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 05.01.2010 03:29 #293322

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Tässä yksi päivä mietin, pystyykö itse tekemään jollakin konstilla kuivatettyja jauhomatoja? Vois olla ihan jännää, joskus kokeilla jos joskus jollekkin elukalle ne maistuisivat. PUrkitettuina tuppaa maksamaan paljon, jos suurempaa satsia tarviis.
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 05.01.2010 18:55 #293364

• ande78
  • ande78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
CroSSLeSS kirjoitti:
Tässä yksi päivä mietin, pystyykö itse tekemään jollakin konstilla kuivatettyja jauhomatoja? Vois olla ihan jännää, joskus kokeilla jos joskus jollekkin elukalle ne maistuisivat. PUrkitettuina tuppaa maksamaan paljon, jos suurempaa satsia tarviis.

Luulisin että onnistuu että laitat madot leivinpaperin päälle ja uuniin, noin 50-75 astetta.
Tälleenhän kuivataan aiankin hedelmät..
Tuli vaan mileen, en ole testannut matojen kuivausta käytännössä.
Toinen vaihtoehtohan on pakkaseen laitto, mutta nehän ei ole silloin kuivia..
Viimeksi muokattu: 05.01.2010 18:55 Kirjoitti: ande78.

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 06.01.2010 01:40 #293410

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse olen vahingossa esim. pakastekuivannut puidenlehtiä, kun muovipussi jossa on ollut lehtiä on jäänyt auki samalla lehdet on kuivuneet pakkasessa. Jos joskus tulee tarvetta kuivaamisella saatan kokeilla mielenkiinnosta.
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 11.01.2010 23:21 #293955

• kimsl
  • kimsl hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Miks suurin osa alieneista muuttuu mustaks? Ne on jäätelörasiassa jossa on pohjalla kaurahiutaleita... Ja ne on lämpökaapelin päällä.
1.0 Heterodon Nasicus, 1.1 Python regius, 1.1 Lampropeltis triangulum nelsoni, 2.15 Eublepharis macularius, 2.1 Phelsuma madagascariensis grandis, 1.1 Atelerix albiventris

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 12.01.2010 01:28 #293961

• pikke
  • pikke hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Veikkaisin, että kuivuvat liian lämpimässä. Itse pidän alienit ihan huoneenlämmössä, eikä tuollaista mustumista ole ilmennyt.

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 13.01.2010 20:48 #294091

• Elven
  • Elven hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tai sit joku madoista on purrut alienia, ennen kuin se on otettu omaan laatikkoon. Näyttääkö ne ehjiltä? Varsinkin kehnosti tuoreruokaa saaneet jauhomadot helposti nakertelevat puolustuskyvyttömiä alieneita.

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 13.01.2010 21:40 #294095

• kimsl
  • kimsl hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Kyllä ne ehjilt näyttää ja heiluvat kyllä.. Madot saavat ruuaksi erillaisia vihanneksia ja kasviksia tuoreruuan osalta ja sitä on kyllä ihan reilusti.. Ehkä voisin kalanruokaakin niille laittaa, söisköhän ne katkarapua?
1.0 Heterodon Nasicus, 1.1 Python regius, 1.1 Lampropeltis triangulum nelsoni, 2.15 Eublepharis macularius, 2.1 Phelsuma madagascariensis grandis, 1.1 Atelerix albiventris

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 14.01.2010 00:53 #294107

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Jos kalanruoka sisältää proteiinia eli ei ole kasvis versiota. Se proteiini on yleensä katkaravun/nilviäisten muodossa. Katkaravut on suolaisia ja pilaantuvat suht nopeasti, joten itse en syötä niitä elukoilleni usein vaikka kyse ei ole jauhiksista. Toki ne pitää liottaa kunnolla, että suolat saa pois.

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 14.01.2010 01:34 #294112

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
kimsl kirjoitti:
Kyllä ne ehjilt näyttää ja heiluvat kyllä.. Madot saavat ruuaksi erillaisia vihanneksia ja kasviksia tuoreruuan osalta ja sitä on kyllä ihan reilusti.. Ehkä voisin kalanruokaakin niille laittaa, söisköhän ne katkarapua?

Liika kosteus myös tappaa niin matoja kuin toukkiakin. Eli kosteruoan kanssa kannattaa olla varovainen.
-geggo-

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 14.01.2010 11:19 #294122

• kimsl
  • kimsl hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Kyllä noi kalanruuat on ihan proteiini pitoisia, tai suurimmassa osassa on sekä että.. Noi katkaravut on ollu katkarapupelletteinä eli kuivaruokana, mutta kyllä pakkasestakin niitä löytyy mutta en ole antanut juurikin pilaantumisen vuoksi..

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 14.01.2010 23:37 #294189

• SariS
  • SariS hahmo
  • PAIKALLA
  • Moderaattori
  • Lontti 2000-2007
Kannattaa välillä heittää kalanruokahiutaleita tai noita katkarapupellettejä madoille sen takia, että saavat proteiinia, niin jättävät hieman vähemmälle nuo alieneitten jyrsimiset.
Reptifoto\\ www.reptifoto.nettisivu.org
Ookko nää Oulusta - pelekääkkö nää polliisia
Viimeksi muokattu: 14.01.2010 23:38 Kirjoitti: SariS.

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 19.01.2010 14:06 #294609

• dago
  • dago hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mulla olis sellainen kysymys omasta jauhomatofarmista että miten kannattaisi erotella kuoriaiset uusista pikkumatosista? Farmi edennyt siihen vaiheeseen että kuoriaiset parittelevat jo kiivaasti. Olen tähän mennessä pitänyt kuoriaiset, madot ja alienit eri kipoissa mutta mulla alkaa varmaan kohta ilmestymään pikkumatosia kuoriaisten kippoon niin mitenköhän ne kannattaisi erotella sieltä pois...?

Alienien käsittely onnistuu ihan sormin ja kuoriaiset olen nostanut kuoriaiskippoon joko antamalla niiden itse käpytellä sormelle tai paperinpalalla kaapaissut mukaan kuoriaisen.

Toinen kysymys on että onnistuuko matokipon putsaaminen jotenkin... vähemmän traumaattisesti (matojen kannalta) kuin sihvilällä? Kun purkissa alkaa näkymään tarpeeksi mustaa/harmaata hienoa materiaalia niin olen vetänyt kipon sisukset matoineen päivineen normaalin ruokasihvilän läpi jollon nuo jätteet tippuu läpi ja kaikki muu jää sihvilään. Ongelmana vain että varsinkin juuri nahkansa luoneet madot saa helposti vammoja tuossa sihvilöinnissä... Eipä noita kyllä mitenkään pahemmin kuole että ei sinällään suurempi ongelma, kunhan mietin jos jollain olis jotain vinkkejä.

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 19.01.2010 14:13 #294610

• SariS
  • SariS hahmo
  • PAIKALLA
  • Moderaattori
  • Lontti 2000-2007
Itse olen nostellut kuoriaiset pinseteillä toiseen kippoon, kun näyttää että matosia alkaa tulla jo paljon ja jättänyt madot kasvamaan siihen alkuperäiseen.
Reptifoto\\ www.reptifoto.nettisivu.org
Ookko nää Oulusta - pelekääkkö nää polliisia

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 19.01.2010 23:24 #294679

• gekkopredi
  • gekkopredi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Ohutvarpaat ja silli<3
Itselläni oli montakymmentä koppista ja hirveet rapinat yöllä aina kuului, kunnes kuppi kuin mätäni, eli jauhoja ja kaurahiutaleita, ja salaattia pohjalla, tämä salaatti on ennenkin toiminut ja ei ole pilaantunut/ homehtunut pohjaan. Kuppi haisi ihan hirveälle, ja koppikset olivat murhanneet toisiaan, eli luulen sitä syyksi, siis että koppikset alkaneet maatua kippoon.

Vs:Jauhomatojen kasvatusohjeet 21.01.2010 01:24 #294790

• Elven
  • Elven hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Salaattia ollut liian paljon. Itse laitan vain senverta, että madot saavat sen syötyä jokusen tunnin aikana, eikä sitä jää sinne ylimääräistä.
Sivu luotiin ajassa: 0.463 sekuntia

Yhteistyössä