Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Hiirten kasvatus

Hiirten kasvatus 17.05.2003 18:47 #35678

• tepa
  • tepa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Lueskelin tossa aiempia topiceja, enkä ihan kaikkea tarvitsemaani löytänyt. Eli, ajattelin alkaa itse kasvattamaan hiiriä. Ihan vaan omaan käyttöön. En tiedä asiasta siis vielä yhtään mitään. Eli miten tämä homma siis käytännössä toimii? Montako hiirtä ostan? Omistan vain kaksi viljaa.
Ja tarvitsenko kuinka monta eri häkkiä tai faunaboksia sitten syntyneille poikasille?
Ja minkä verran tuohon hommaan sitten menee rahaa?
Kiitos vaan kaikille, jotka jaksaa jeesailla, vaikka kyssä onkin ehkä hieman älyttömän puoleinen. Mutta mistäs sitä tietäis, jos kukaan ei kerro? :lol:
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Hiirten kasvatus 17.05.2003 19:03 #35680

• Krisu
  • Krisu hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Kaksi paria olis kai ihan hyvä ( itellä ei ole matoja, mutta hiiriä on ollut ) meinaan ne lisäntyy sit kuin "rutto". Häkkiin ei kannata hiiriä pistää ne meinaan menee "kaltereitten" alta, hiirille rittää 50l vanha akva siis yhelle pariskunnalle. Hiiren poikaset voi pistää samaa akvaan toisen poikueen kanssa ( hiiri ei yleensä tappele kunnolla ) siis sit kun ovat tarpeeks isoja olemaa toisten kanssa samassa akvassa. Hinta/kustannus arvio 50-100€.
Minulla on dysleksia, pahoittelen kirjoitusvirheitä sun muita.

Vs:Hiirten kasvatus 18.05.2003 14:54 #35723

• tepa
  • tepa hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kiitos :lol:
Eli mun tarttis siis ostaa 3 akvaa tai terraa tai mitä nyt lie?
Yhdessä pitäisin yhtä pariskuntaa, toisessa toista. Kolmanteen laittaisin poikaset. Menikö oikein? Mutta minkä kokoinen avka sitten niille poikasille? Ja liaanissa luki näin:

"Penikoimisen lähestyessä naaraalle pitää kuitenkin olla oma häkki."

Eli tarviinko siis ostaa 4 akvaa?
Tyhmä kun olen.
:wink:

Vs:Hiirten kasvatus 18.05.2003 15:15 #35725

• Krisu
  • Krisu hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Itselläni kun oli hiiriä niin olin sen verran laiska etten siirtänyt naarasta pois uroksen luota. Ja toi systeemi on sitä varten että "emot" eivät söisi poikasia, sen pystyy estämään näillä kahdella assialla, antaa poikueen olla rauhassa ja antaa joka paivä kunnon ruokaa.
Minulla on dysleksia, pahoittelen kirjoitusvirheitä sun muita.

Vs:Hiirten kasvatus 18.05.2003 16:06 #35728

• Niina
  • Niina hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mikset hommaisi vaikka pari-kolme naarasta ja yhden uroksen samaan häkkiin. Poikasten jatkokasvatuksesta en osaa sanoa mitään, kun oma kokemus rajoittuu lähinnä pinkkitehtailuun.

Vs:Hiirten kasvatus 19.05.2003 01:03 #35815

• Hilkka
  • Hilkka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mikset hommaisi vaikka pari-kolme naarasta ja yhden uroksen samaan häkkiin. Poikasten jatkokasvatuksesta en osaa sanoa mitään, kun oma kokemus rajoittuu lähinnä pinkkitehtailuun.

:wink: Minä tein kuten Niina, eli useampi naaras urosta kohti, mutta kun emot olivat vieroittaneet poikasensa, siirsin ne aina jatkamaan kasvuaan isompaan boxiin. Eli käytössä oli kaksi itse linoleumlevystä ja 20 mm X 20 mm:n rimasta tekemääni irroitettavalla pohjalla varustettua laatiikkoa, joissa oli verkkokannet.
Terveisin Hilkka

Vs:Hiirten kasvatus 19.05.2003 11:25 #35849

• sarian
  • sarian hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
poikasille kannattaa varata vähintään kaksi häkkiä, oma uros-ja naaraspoikasille. hiirinaaras tulee sukukypsäksi jopa neliviikkoisena(jolloin n on siis vieroitettava sekä isästään että varmuuden vuoksi myös veljistään) ja ei ole mukavaa että se jo näin nuorena tulee kantavaksi :(

toinen huomioonotetava seikka on että urospoikaset eivät tule toimeen keskenään ´täysikasvuisiksi saakkaa kuin harvoin, eli niitä on pikkuhiljaa joko siirrettävä omiin "yksiöihinsä" tai pakastimen puolelle.
Toinen hiiri saa juuston.

Vs:Hiirten kasvatus 19.05.2003 12:55 #35865

• buddy
  • buddy hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
mulla on viisi tyttöä ja kolme poikaa ja ne on tälleen häkeissä:
1tyttö+1poika
1tyttö+1poika
3tyttöä+1poika(parittelee jokaisen tytön kanssa ja poikasia on välillä vähän liikaakin) ja aina kun poikaset syntyy on minulla niille eri boxi mihin aina laitan odottavat äidit/poikaset
...................................

Vs:Hiirten kasvatus 20.05.2003 01:01 #35979

• Hilkka
  • Hilkka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
poikasille kannattaa varata vähintään kaksi häkkiä, oma uros-ja naaraspoikasille. hiirinaaras tulee sukukypsäksi jopa neliviikkoisena

:oops: No arvasinhan, kun kiireellä kirjotin, etä jotain oleellista unohtui. Eli se, että kasvatin ainoastaan naaraita täykokoisiksi asti, joten urokset pääsivät pakastimeen ennen kuin kerkesivät tekemään "pahojaan".
Terveisin Hilkka

Vs:Hiirten kasvatus 11.06.2003 13:59 #38786

• Lisko
  • Lisko hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mietin tässä vain että milloin te sitten teette niistä hiiristä ruokaa? Sitten kun ne on tarpeeksi pulskoja?

*hrr* 8O
Jos rakastaa, ei voi unohtaa. Jos unohtaa, ei voi rakastaa. Jos unohtaa ja rakastaa, voi unohtaa mitä rakastaa. Jos rakastaa ja unohtaa, voi rakastaa mitä unohtaa.

:D

Vs:Hiirten kasvatus 11.06.2003 18:39 #38823

• sarian
  • sarian hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
enkös mä vastannut tähän jo kerran.. :eek: viiraako vanhalla jo näin pahasti?

Vs:Hiirten kasvatus 30.09.2003 00:06 #52080

• nana
  • nana hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olen pian muuttamassa poikaystäväni kanssa yhteen, ja me kummatkin omistamme parit viljikset. Eikös hiirten kasvatus tule ostoa halvemmaksi?

Ostamme kuitenkin ihan lemmikeiksi kaksi tai kolme kesyrottaa.
Voisitko nämä kaksi asiaa yhdistää;
rotat lemmikkeinä, ja samalla tehtailisi niillä poikasia?
Esim. 2 tyttöä ja 1 poikarotta samaan häkkiin, ja tyttö- ja poikavauvoille omat boksit?

Vs:Hiirten kasvatus 30.09.2003 02:04 #52096

• Hilkka
  • Hilkka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olen pian muuttamassa poikaystäväni kanssa yhteen, ja me kummatkin omistamme parit viljikset. Eikös hiirten kasvatus tule ostoa halvemmaksi?

Tulee halvemmaksi kasvattaa itse, jos siihen kerran on mahdollisuus.
Ostamme kuitenkin ihan lemmikeiksi kaksi tai kolme kesyrottaa.
Voisitko nämä kaksi asiaa yhdistää;
rotat lemmikkeinä, ja samalla tehtailisi niillä poikasia?
Esim. 2 tyttöä ja 1 poikarotta samaan häkkiin, ja tyttö- ja poikavauvoille omat boksit?

Voi hyvin yhdistää. :wink: Mutta vauvelit voi tietenkin erottaa poika- ja tyttöbokseihin vasta emon vieroitettua ne!
Terveisin Hilkka

Vs:Hiirten kasvatus 01.10.2003 11:50 #52301

• sarian
  • sarian hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
mikäli rottia on tarkoitus syöttää vain viljakäärmeille ei omia poikasbokseja uroksille ja naaraille tarvita sillä neliviikkoinen rotta on yleensä jo aikuisen hiiren kokoinen(joka taas on aikuiselle viljalle sopivaa ravintoa kokonsa puolesta).
toki jos poikasia tahtoo myydä lemmikeiksi täytyy urospoikaset erottaa emosta ja siskoista neliviikkoisina, ja naaraspoikaset päivän-pari ennen luovutusikää(kesyrotan alin luovutusikä on viisi viikkoa)
ja tietenkin mikäli urosta pidetään naaraan kanssa jatkuvasti tulee naaraspoikasetkin vieroittaa jo viimeistään neliviikkoisina.

mielestäni rottanaaraalla ei tulisi tehdä useampaa kuin kaksi poikuetta peräkkäin, tietenkin kunnon mukaan.

Vs:Hiirten kasvatus 04.12.2003 17:36 #64666

• Suxu
  • Suxu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olen tässä miettinyt että miten ne hiirulaiset sitten listitään? Tai siis miten ne saa lopettaa laillisesti, ettei mene eläinrääkkäykseksi? :?:
Nehän näyttää ihan käärmeiltä! Eiks ne ookkaa sellasia toukkia?
Sivu luotiin ajassa: 0.360 sekuntia

Yhteistyössä