Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Jauhomatojen kasvatus

Vs:Jauhomatojen kasvatus 11.07.2010 23:15 #315178

No hienoa ettei sitä ongelmaa ainakaan ole :D Joo toivotaan että se on multa vaan vahingossa joskus tipahtanut.
Näin kyllä tossa pari päivää sitten yhen koppiksen levittelevän siipiään, voiko se oikeesti olla mahdollista että jotkut näistä osaiskin lentää?
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Jauhomatojen kasvatus 14.07.2010 23:43 #315571

• SariS
  • SariS hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Lontti 2000-2007
Kyllä osa "pieniä" lentopyrähdyksiä ottaa, mutta itse en sanoisi sitä lentämiseksi - jotkut kyllä sanovat nähneensä niiden ihan oikeasti lentävän - itse en ole nähnyt, niin en oikein "halua uskoa"... Mutta kannettomasta purkista voivat pyrähtää karkuteille - itselläni on joskus näin käynyt (siksi minulla on pienemmät lootat (joissa pukkeja), isommissa laatikoissa - siis useampi pieni jätskiloota isommassa smartissa ja kaikki ovat kannettomia.

Terrassa minulla on joskus karannut jauhiksia ruokintakiposta, kun ruokailija on ollut syömässä, ja ne sitten pukeiksi muututtuaan voivat lähteä tutkimaan ulkomaailmaa - jos vain pääsevät.
Reptifoto\\ www.reptifoto.nettisivu.org
Ookko nää Oulusta - pelekääkkö nää polliisia
Viimeksi muokattu: 14.07.2010 23:45 Kirjoitti: SariS.

Vs:Jauhomatojen kasvatus 17.07.2010 02:51 #315883

• Turtles
  • Turtles hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Jos meille nyt leoski on kuunaan tulossa niin jos noita jauhiksia alkaisi itse "viljelemään" niin käviskö se että ostaa ekan satsin ja antaa niiden lisääntyä ja lisääntyneistä sitten puolet syöttää(säännöllisesti toki ettei kaikkea kerralla) ja puolien anta taas lisääntyä?? Ja minkä kokoisia jauhisten pitää olla ennen kuin voi syöttää leoskille(voiko/kannattaako heti poikasena syöttää?)?? Ja jos sattuu vanhuuteen tms.(en voi luvata etteikö vahinkoja tule.... :|) kuolemaan niin voiko kuolleet silti syöttää??

Vs:Jauhomatojen kasvatus 17.07.2010 16:02 #315912

No ne itse madothan ei lisäänny, vaan koppikset, jotka kehittyvät madoista. Mä syötän matoja liskolle niin paljon kun vaan tarvii, ja jos rupee madoista pulaa tulemaan niin sitten vaan ostan eläinkaupasta täydennystä.
Ja joo, ostat ensin kaupasta yhden satsin matoja ja annat niiden kehittyä ja lisääntyä.
Ihan pieniä matoja ei kannata syöttää, kun niistä ei maha tule täyteen niin helposti. Kuolleita ei saa syöttää.

Kannattaa lueskella tää ketju läpi nii saat hyviä vinkkejä..

Vs:Jauhomatojen kasvatus 25.07.2010 20:59 #317058

• Fanta
  • Fanta hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
On muuten aikamoisia elukoita nämäkin.

Lopetin näiden kasvatuksen vähintään 3kk sitten ja madot "unohtu" kaappiin rasioihin. Tän viikonlopun oon tehnyt suursiivousta kämpässä ja ajattelin heittää rasiat pois. Mutta rasiathan kuhisi matoja; isoja ja ihan pieniäkin, vaikkakin aika laihassa kunnossa olevia. Koppiksia ei kyllä ollut, liekö madot syöneet niitä ravinnokseen koska jauhot olivat ainakin muuttuneet ihan ruskeiksi?

Uskaltaiskohan näitä vielä käyttää jos en heittäiskään poies? Ties mitä siellä on yön pimeinä tunteina tapahtunut.. :)

Vs:Jauhomatojen kasvatus 01.08.2010 18:02 #317967

Mitäpä niitä pois heittämään :) Ruokit ne vaan hyvin ennen kuin käytät.

Meillä muuten olis kamala kasa rucolaa täällä. Voisko sitä antaa noille jauhiksille et pääsis siitä eroon?
Eublepharis macularius 0.1.1
Hymenopus coronatus 0.1.0
+
Equus caballus

Vs:Jauhomatojen kasvatus 01.08.2010 18:07 #317969

• kimsl
  • kimsl hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
-Jessica- kirjoitti:
Mitäpä niitä pois heittämään :) Ruokit ne vaan hyvin ennen kuin käytät.

Meillä muuten olis kamala kasa rucolaa täällä. Voisko sitä antaa noille jauhiksille et pääsis siitä eroon?

Voit ihan hyvin antaa :)
1.0 Heterodon Nasicus, 1.1 Python regius, 1.1 Lampropeltis triangulum nelsoni, 2.15 Eublepharis macularius, 2.1 Phelsuma madagascariensis grandis, 1.1 Atelerix albiventris

Vs:Jauhomatojen kasvatus 03.08.2010 06:39 #318206

• mara
  • mara hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olisi tämmöinen "tyhmä" kysymys aloittelijalta:

Mitä nämä tummanruskeat madot ovat? Löytyi pari tummaa, kovaa ja kuollutta matoa kun katselin tarkemmin uutta farmiani, sekä pari elävää tummaa. Onko niillä joku sairaus vai mitä se on? o_o

Ja kai noille voi syöttää hedelmiä, itse kun syön enemmän hedelmiä kuin vihanneksia niin niitä sitten löytyy vaikka muille(jauhiksille) jakaa :D
For now: 0.1 Phelsuma Madagascariensis Grandis 1.1 Felis Catus 1.0 Homo Sapiens Sapiens

Vs:Jauhomatojen kasvatus 03.08.2010 10:04 #318212

• Bella7
  • Bella7 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Huomenta kaikille,
mikään jauhis expertti en ole, mutta ne tummanruskeat varmaan kohta luovat nahkansa. Toisaalta ne madot on tosi hyviä näyttelemään kuollutta, eli töki vähän ja kato kunnolla onko oikeesti kuollut. Jos se on sillai kippurassa, voi olla kanssa että 1) luo kohta nahan 2) muuttuu olomuotoon "alien" (mun nimitys, en keksi parempaa)3) tai sitten sun diagnoosi dööd on ihan oikea.

Käsittääkseni niillekin voi antaa ainakin banaania ja omenaa, mutta parhaaksi nesteen lähteeksi olen kokenut porkkanan ja perunan. Ettei sitten vaan olisi kuivunut se mato?
1.0 Pogona vitticeps Elvis

Vs:Jauhomatojen kasvatus 03.08.2010 10:59 #318215

Jos jättijauhomato liikkumatta ja pahasti tummunut on se silloin jo mätänemis asteelle. Kun kuolleita matoja on tarpeeksi alkaa rasia haisemaan todella pahalle! Eikä haju lähde kulumallakaan nenästä :D Kyseessä tuskin on sairaus, vaan ennemminkin kannibalismi. Mikäli katsot kuollutta matosta tarkemmin huomaat, että sen "pää" on syöty ja ainoastaan kova kuori on jäljellä.

Matoset tarvitsevat kosteutta, joten laita turpeen sekaan vaikka salaattia ja porkkanaa. Kannibalismia voi pienentää lisäämällä matosten ruokavalioon kalanruokaa tai kissan/koiran raksuja. Raksut tulee hienontaa.

Vs:Jauhomatojen kasvatus 03.08.2010 13:44 #318226

• Bella7
  • Bella7 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ööööh... eiks nyt ollut kyse jauhomadoista eikä jättijauhomadoista? Nehän elää ruokaseoksessa eikä turpeessa.

Vs:Jauhomatojen kasvatus 03.08.2010 14:46 #318229

Olet oikeassa. Ei ole ollut ajatus mukana. Modet voi poistaa viestin.

Vs:Jauhomatojen kasvatus 03.08.2010 15:41 #318235

• SariS
  • SariS hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Lontti 2000-2007
mara; Mistä olet hommannut farmisi alun? Jos ovat eläinkaupasta, madot ovat mitä todennäköisemmin olleet jääkaapissa, joten tummat matoset johtuvat jääkaappiasutuksesta. Kasvattajilla harvemmin (jos koskaan) tummuvat nuo madot, sillä kasvattajat pitävät ne aina huoneenlämmössä tai jopa lämpimämmässä. Epäilen että jääkaappi on ollut syyllinen...

Vs:Jauhomatojen kasvatus 03.08.2010 16:00 #318237

• Bella7
  • Bella7 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mua taas rupes kiinnostamaan onko jauhomadot kanssa kannibaaleja? Jos on niin onko kyse esim. ruoan puutteesta (huono pohjamatsku tms.) vai onko ne vaan niin 'julmia'?

Vs:Jauhomatojen kasvatus 03.08.2010 17:26 #318244

• SariS
  • SariS hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Lontti 2000-2007
Kyllä jauhomadotkin proteiinin puutteessa saattavat syödä toisiaan (ainakin heikkokuntoisia ja alieneita), joten kannattaa laittaa soijajauhoja/kalanhiutaleita/koirannappulaa - noista ainakin saa proteiineja.
Sivu luotiin ajassa: 0.350 sekuntia

Yhteistyössä