Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Jauhomatojen kasvatus

Vs:jauhomadoista... 11.04.2009 12:45 #272061

• janeno
  • janeno hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Päteekö nämä hoito/kasvatusohjeet täällä myös jättijauhiksiin, vai onko niille jotain ihan omia erityishoitokeinoja? JOs on niin kertokaas.. Vihervesiagamalle ajattelin ruoaksi. :)
Jane
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Miten viljellä jauhomatoja? Allergiariski? 12.04.2009 00:02 #272114

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Jättijauhomatoilla pitää olla hitusen enemmän kosteutta, mutta vaarana aina on liikakosteudessa se että punkit iskevät. Kokeneemmat kertovat varmasti lisää. Ja olen itse myös joskus jättijauhomadon kasvatusohjeet käynyt läpi.
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *

Vs:Miten viljellä jauhomatoja? Allergiariski? 12.04.2009 12:15 #272136

• SariS
  • SariS hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Lontti 2000-2007
Jättiksien kasvatusohjeita löytyy tuolta:

http://www.herppi.net/keskustelu?func=view&catid=14&id=26113
Reptifoto\\ www.reptifoto.nettisivu.org
Ookko nää Oulusta - pelekääkkö nää polliisia

Vs:jauhomadoista... 12.04.2009 18:11 #272176

• Matias
  • Matias hahmo
  • POISSA
  • Ylläpitäjä
Allergiariski:

Kaikki hyönteiset ovat todella allergisoivia, sekä minulle että vaimolleni. Muuten niiden kanssa kyllä pärjää, mutta purkkien ajoittainen tyhjentäminen syödystä materiaalista voi tuottaa pahojakin hankaluuksia allergiselle.
Matias @ Matelijat.info

Vs:Miten viljellä jauhomatoja? Allergiariski? 17.04.2009 21:37 #272643

• -hanna-
  • -hanna- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • ent. Kallenmamma
Mulla on nyt jauhisfauna, alienifauna ja pukkifauna (ja pukkeja meinaan on yhtäkkiä paljon!). Päivittäin nypin alienit pois matolootasta, pukit pois alienilootasta jne... Ilmeisesti siis pitäs vielä tehdä "munafauna" ...Niin siis miten mää noi siivilöitten..? Ihan vaan tavallinen metallisiivilä vai...? Ja eikö noi pukit sit pääse siinä karkuun?

(sarjassamme tyhmiä kysymyksiä)
ReptileStories
agamagecko.nettisivu.org

Vs:Miten viljellä jauhomatoja? Allergiariski? 17.04.2009 22:48 #272661

• nona
  • nona hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kallenmamma kirjoitti:
Mulla on nyt jauhisfauna, alienifauna ja pukkifauna (ja pukkeja meinaan on yhtäkkiä paljon!). Päivittäin nypin alienit pois matolootasta, pukit pois alienilootasta jne... Ilmeisesti siis pitäs vielä tehdä "munafauna" ...Niin siis miten mää noi siivilöitten..? Ihan vaan tavallinen metallisiivilä vai...? Ja eikö noi pukit sit pääse siinä karkuun?

(sarjassamme tyhmiä kysymyksiä)

Mulla on uhrattuna yksi metallinen keittiösiivilä tuohon tarkoitukseen.
Pukit tietty kannattaa ensin nyppiä uuteen purkkiin uuteen seokseen ja sitten vasta siivilöidä se vanha seos. Tai sitten et siivilöi vaan odotat, että munista kuoriutuvat madot on sen kokoisia että saat ne siirrettyä ja heität vanhan seoksen sitten vaan pois. Allergisena teen niin, en viitsi turhaa pöllytellä, ja matoja tulee ihan riittävästi, vaikka nyt joku muna välillä hukkaan meneekin. Munillehan ei tarvi olla faunaa, ihan mikä vaan purkki käy, esim muovinen hillopurkki reijitetyllä kannella on ok. Isommat madot hoidan siivilätekniikalla aina välillä uuteen seokseen.
"Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish been caught, will we realize we can not eat money"-19th Century Cree Indian

Vs:Miten viljellä jauhomatoja? Allergiariski? 17.04.2009 22:54 #272665

• -hanna-
  • -hanna- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • ent. Kallenmamma
Ok. Eli voisin siis ne pukit nostella vaan hiiteen siitä purkista ja jättää sen seoksen siihen...? Tosin, niitä pukkeja on niin pirusti, että siinäpä aikaa vierähtääkin;-)

Taidan tehdä niin, kun se jauhopöly ei tee hyvää mun silmilleni/iholleni/nenälleni... *atshiiii ja kraaps kraaps jo pelkästä ajatuksestakin*
ReptileStories
agamagecko.nettisivu.org

Vs:Miten viljellä jauhomatoja? Allergiariski? 17.04.2009 23:06 #272670

• nona
  • nona hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kallenmamma kirjoitti:
Ok. Eli voisin siis ne pukit nostella vaan hiiteen siitä purkista ja jättää sen seoksen siihen...? Tosin, niitä pukkeja on niin pirusti, että siinäpä aikaa vierähtääkin;-)

Taidan tehdä niin, kun se jauhopöly ei tee hyvää mun silmilleni/iholleni/nenälleni... *atshiiii ja kraaps kraaps jo pelkästä ajatuksestakin*

Juurikin niin:)
Joo, kyllä noiden ruokaeläinten kanssa välillä menee aikaa niin paljon enemmän kuin varsinaisten harraste-eläinten! Mies aina vitsailee kun näkee mut sirkka tai matoboksien kanssa, että siinä sitä vaan taas harrastetaan lemmikkien kanssa;)
"Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish been caught, will we realize we can not eat money"-19th Century Cree Indian

Vs:Miten viljellä jauhomatoja? Allergiariski? 17.04.2009 23:11 #272673

• -hanna-
  • -hanna- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • ent. Kallenmamma
Nimenomaan nona =D Joskus sitä itsekin sanoo, että ei hemmetti, tuli näköjään otettua aika monta lemmikkiä enemmän...

Ja vaikka kuinka olin olevinani ensin tätä kasvatustouhua vastaan, niin silti olen aika monesti yllättänyt itseni sanomasta :"Tulkaas nyt syömään, kun mamma toi ruokaa" ... Ja joskus huomaan nostelevanikin matoja ruuan päälle syömään (pimee minä?). Sirkat olivat kammotus ja silti niille muutamalle, mitä kerrallaan kotona pidän, huomaan lässyttäväni ihan samalla lailla. Ja käyn ihan juttelemassakin niille päivittäin, että ovat kunnossa.
Voi ei! Määhän OON TOSIAAN ihan pimee! *diudiu*
ReptileStories
agamagecko.nettisivu.org

Vs:Miten viljellä jauhomatoja? Allergiariski? 10.09.2009 02:24 #283635

katsu kirjoitti:
Minulla löytyy purkkeja useampia, yhdessä jauhikset, toisessa kotelot, kolmannessa jauhopukit ja neljännessä jauhopukkipurkista siivilöimäni alusmateriaali (jossa siis munia).
Jauhikset ja jauhopukit kannattaa ruokkia hyvin (esim. porkkana oikein hyvä), jotta ovat hyväkuntoisia, lisääntyvät nopeammin ja jauhomatojen ravintoarvo on parempi. Kerran viikossa siivilöin jauhopukkien alusmateriaalin (muuten saattavat syödä pikkutoukat). Alusmateriaalina minulla on tällä hetkellä vehnäjauhoja, kaurahiutaleita ja vehnäleseitä (parempiakin seoksia varmaan on).
Päivittäin siirrän jauhispurkista kotelot ja kotelopurkista jauhopukit oikeisiin astioihin.
temgen@GMAIL.COM

Vs:Miten viljellä jauhomatoja? Allergiariski? 01.03.2010 22:48 #298757

Mää teen niin että en siivilöi pohjamateriaalia vaan aina sillon tällön alotan uuden purkin koteloille ja kun vanhassa matopurkissa ruvetaan kuoriutumaan siirrän kotelot uteen purkkiin ja lopulta vanha purkki jää tyhjäksi ja sitten koppaan pohjamateriaalit pois ja pistän uudet tilalle ja näin aina uudestaan joten materiaalit vaihtuu ja vältyn siivilöinniltä. Jos ja kun kaikki ei saa selvää tästä tulkinnasta niin selvennän tarvittaessa.

Vs:Miten viljellä jauhomatoja? Allergiariski? 03.03.2010 14:15 #298919

• SariS
  • SariS hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Lontti 2000-2007
keke kekko kirjoitti:
Mää teen niin että en siivilöi pohjamateriaalia vaan aina sillon tällön alotan uuden purkin koteloille ja kun vanhassa matopurkissa ruvetaan kuoriutumaan siirrän kotelot uteen purkkiin ja lopulta vanha purkki jää tyhjäksi ja sitten koppaan pohjamateriaalit pois ja pistän uudet tilalle ja näin aina uudestaan joten materiaalit vaihtuu ja vältyn siivilöinniltä. Jos ja kun kaikki ei saa selvää tästä tulkinnasta niin selvennän tarvittaessa.

Sama täällä....en siivilöitte - aloitan aina uuden purkin...
Reptifoto\\ www.reptifoto.nettisivu.org
Ookko nää Oulusta - pelekääkkö nää polliisia

Jauhomatojen kasvatus 09.05.2010 01:41 #307991

• paputtaja
  • paputtaja hahmo
  • POISSA
  • Ylläpitäjä
  • hyvää ei saavuteta vain välttämällä pahaa
Tässä keskustelussa voi kysellä jauhomatojen kasvatukseen liittyvistä asioista.

Marika herppisivujen hoito-ohje kannattaa esin lukaista läpi:
http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/jauhopukki.html

Edellistä keskustelua voi selailla täällä: http://www.herppi.net/keskustelu/14-ravinto/59466-jauhomatojen-kasvatusohjeet

Mikäli joku on innostunut tekemään aiheesta UKK kysymys-vastaus listaa, lisään sen ilomielin ison kunniamaininnan kera tähän =)
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen
Viimeksi muokattu: 09.05.2010 01:42 Kirjoitti: paputtaja.

Vs:Jauhomatojen kasvatus 11.07.2010 21:43 #315161

Mitäköhän täällä on tapahtunut, kun mun huoneesta on löytynyt jo kaks jauhopukkia - lattialta? Toisesta on kyllä ole varma, että oliko se sittenkin vaan joku random-koppis, kun oli niin pimeetä ja heitin sen vaan ikkunasta ulos. Mutta tänään törmäsin toiseen lattiallani käppäilevään koppikseen, ja se kyllä aivan varmasti oli jauhopukki.
Olenkohan mä luonut jonkun superjauhomato-lajin joka osaa lentää? Koppikset on kannettomassa lootassa. Onko mulla nyt tuholaisongelma, voiko olla että tuo on muninut jonnekkin nurkkaan ja kohta koko huone kuhisee pieniä matoja?

Vs:Jauhomatojen kasvatus 11.07.2010 22:52 #315173

Ei huolta, jauhikset harvoin aiheuttavat minkäänlaista tuholaisongelmaa. :) Niitähän voi tippua esim. laatikoiden sisältöjä siirrellessä tms.
I am going to live forever... or die trying!
RogueStar kotisivu :: RogueStar YouTube
Sivu luotiin ajassa: 0.479 sekuntia

Yhteistyössä