Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Jättijauhomatojen kasvatusohjeet

Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 26.03.2003 20:31 #26113

• Anski
  • Anski hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tuli tässä vain mieleen, että kasvattaako täällä kukaan jättijauhiksia?
Jos, niin ovatko miten helppohoitoisia (hoito/ruokintaohjeita?) ja hyvää ruokaa liskoliineille, verrattuna vaikkapa tavan jauhiksiin?
Eli kannattaisiko alkaa kasvattaan niitä (jos jostain saisi)?
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 26.03.2003 20:58 #26118

• Ana
  • Ana hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minä myönnän! No, en oikeastaan kasvata annaan niille ruokaa ja syötän liskoille. Melkein samanlaista kuin jauhomadoilla. Monipuolinen jauhoseos ja tuoreruoka esim. porkkana, omena jne.

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 26.03.2003 21:13 #26121

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Varmaankin jossakin on oikein ohjeet niiden kasvatuksesta, olen ne itsekin joskus löytänyt.Minusta se on paljon hankalampaa kuin jauhiksien kasvatus.
Kerran yritin, kun gekot eivät niitä syöneet. Laitoin yhden koteloituneen tyhjään filmipurkkiin(ilmareiitettyyn). Siellä se olla köllötteli aikansa.Ja kuoriutuihan sieltä komea iso kuoriainen. Se sitten asusteli meillä talven ja keväällä päästin "Raasun" (nimensä :wink: ) omenapuun juurelle.
Se siitä kasvatuksesta :oops:
-geggo-
-geggo-

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 26.03.2003 22:22 #26138

• Suusani
  • Suusani hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Niin, tää menee nyt vähän ohi aiheen, mutta laitanpas nyt kuitenkin :? kun liittyy noihin jättiksiin.

Siis meidän gekot on ihan HULLUINA jättiksiin, enää ei meinaa muu ruoka kelvatakaan. Siis meille myytiin ne turpeessa (eli kaupasta laitettiin mukaan turvetta) ja sanottiin että sinne vaan esim. kissan nappuloita ruoaksi turpeen sekaan.

Hmm... pitäiskö mun siis vaihtaa ne jättikset turvelaatikosta semmoiseen, missä ne asustaa jauhoseoksessa ja laittaa välillä tuoreruokaa sekaan? Ja unohtaa koko turve... Vai miten... hitsi kun ei näistä aina tiedä... :oops: :oops:

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 27.03.2003 00:09 #26171

• Krisu
  • Krisu hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Olen kokeillut jauho seoksia ja päädyin ohraleseisiin kun siinä ei oo paljon jauhoa. Niin madot voivat tukehtua jauhoihin.
Minulla on dysleksia, pahoittelen kirjoitusvirheitä sun muita.

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 27.03.2003 00:10 #26173

• hisk
  • hisk hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
miten jauhomato-nimiset madot voivat tukehtua jauhoihin? 8O

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 27.03.2003 00:15 #26175

• Hilkka
  • Hilkka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olen kasvatanut jo muutaman vuoden. Kasvatus on hieman vaativampaa kuin tavallisten jauhomatojen, koska vaativat hieman kosteampaa "ilmastoa".

Kyllä mulla on ollut ihan hienoakin jauhoseosta, eikä siihen madot ole kuolleet.

Jättijauhomadoista
Terveisin Hilkka

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 27.03.2003 00:35 #26183

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olen kasvatanut jo muutaman vuoden. Kasvatus on hieman vaativampaa kuin tavallisten jauhomatojen, koska vaativat hieman kosteampaa "ilmastoa".

Kyllä mulla on ollut ihan hienoakin jauhoseosta, eikä siihen madot ole kuolleet.

http://www.herppi.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2264&highlight=j%E4ttijauhisten+kasvatus

Haa, olet siis onnistunut. Ainakin se minun Raasuni oli tosi komea kuoriainen.
Minä en ymmärrä miten minä sain ne aina kuolemaan.Ikäänkuin kuivuivat.Tai sitten kaverit söivät :cry: .
No , eipä ole niin kiinnostanut kun omista gekoistani vain kaksi ovat kelpuuttaneet satunnaisesti noita jättiksiä.
Olen kyllä kuullut että olisivat parempaa sapuskaa kuin esim. jauhikset.Ei niin paljon sitä kitiiniä.
Mutta menetteleväthän nuo sirkatkin. Ja niitä syövät mielellään.
-geggo-
PS. Mitkä liskot sinulla Hilkka noita syövät?
-geggo-

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 27.03.2003 01:36 #26193

• Hilkka
  • Hilkka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Haa, olet siis onnistunut. Ainakin se minun Raasuni oli tosi komea kuoriainen.
Minä en ymmärrä miten minä sain ne aina kuolemaan.Ikäänkuin kuivuivat.Tai sitten kaverit söivät :cry: .

:? Joo ne on aika outoa porukkaa, toisaikaisia jotenkin. Mullakaan ei taas just tällä hetkellä ole yhtään kuoriaista, mutta sit niitä yks kaks yllättäen alkaa koteloitua ja kuoriutua. 8) Ja kohta jauhopurkki kuhisee pikkumatoja. Menestyvät pimeässä eli ovat mulla joko läpinäkymättömässä ämpärissä tai karkkipurkissa, joka on hämärässä.
PS. Mitkä liskot sinulla Hilkka noita syövät?

Kaikki ovat aina syöneet eli siis berberit söi, samoin kaikki madat ja nyt lisäksi toi tanimbarinsinikieli. Kun meillä oli niitä hiirulaisia ja gerbiilejä, niin niillekin niitä annettiin herkkupaloina samoin kuin lihavia vahakointoukkiakin.
Terveisin Hilkka

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 27.03.2003 01:38 #26194

• Sarita
  • Sarita hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Me kasvatetaan jättijauhiksia parta-agamallemme, niissä on vähemmän kitiiniä kuin pikku-jauhomadoissa. Syöntiin tarkoitetut madot pidämme hiutale-lese-seoksessa, ja joka toinen päivä vaihdamme sinne uudet tuoreruuat (salaattia, porkkanaa, omenaa, kurkkua, perunaa jne).

Lisäännyttämistä varten ollaan otettu toiseen kippoon samanlaiseen jauheseokseen pieni määrä matoja, ja tämä kippo on sitten laitettu lämpimään paikkaan eli meillä jääkaapin yläpuolella olevaan kaappiin, jossa on noin 27 astetta lämpöä. Jauhomadot siirtyvät sitä nopeammin seuraavaan kehitysvaiheeseen, mitä lämpimämmässä ne ovat - eli tässä toisessa astiassa ne alkavat mennä kiemuralle ja koteloitua. Huoneenlämmössä olevat madot eivät ole alkaneet koteloitua, paria poikkeusta lukuunottamatta, vaikka ne ovat elelleet siellä elokuusta saakka.

Koppakuoriaiset meillä elelee vielä kolmannessa astiassa, jonka pohjalla on ilmavaa turvetta. Ruokana on pienissä kipoissa hiutale-lese-seosta, sekä tuoreruokaa kuten omenaa, kurkkua, salaattia jne. Koppakuoriaisten astia ollaan pidetty hieman kosteana, eli suihkuttelen sen 1-2 kertaa päivässä. Koppiksilla on myös lämpölamppu sekä piilopaikkoja ja munintaa varten *pesusieni*, johon ne on kyllä ahkerasti munineet ja pikkumatojakin on jo tullut kymmenittäin.

Nämä nyt ei olleet mitkään viralliset kasvatusohjeet, vaan muilta harrastajilta opittujen vinkkien perusteella se tapa, jolla me ollaan onnistuttu noita lisäännyttämään. Jotenkin kiehtovaa touhua. :lol:
Sarita & parta-agama Epsilon -01 sekä nelivarvas Myy -02

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 27.03.2003 21:35 #26393

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kiitti Sarita ja Hilkka :) .Ihan kiinnostuksesta täytyy varmaan yrittää , vaikka nuo gekot niitä ei tarvitsisikaan. Kunhan tuonne kauppaan niitä taas tulee.
-geggo-
-geggo-

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 27.03.2003 22:50 #26411

• Anski
  • Anski hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Sama juttu! Kiitoksia oikein paljon!!
Täytyy katsella jos noita jostain saisi.. :? ..
Liskot saisivat herkutella (jos ne niitä nyt söisivät) :lol: !

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 29.08.2004 23:48 #100391

• hannu
  • hannu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse tein aikanaan sen virheen että tarjosin P. fasciatalle (tarantula) ruoaksi jättijauhomato kuoriaista, joka olikin hedelmöitynyt naaras. No eihän hämähäkki tietenkään kuoriaista suostunut syömään ja se unohtui terraarioon hieman pidemmäksi aikaa ja ehti munia ilmeisen suuren satsin munia. Nyttemmin olen poistanut terraariosta kymmeniä jättijauhomatoja ja yhäkin niitä siellä möyrii ja hyvin näyttävät kasvavan, ovat jo täysikasvuisia, onpa yksi uusi kuoriainenkin jo löytynyt. Terraarion pohjamateriaalina on turve ja puunkuorimurske ja hieman kerrossammalta, enkä ole todellakaan yrittänyt matoja ruokkia, päinvastoin.

No mitä tästä tarinasta voi oppia? Jättijauhomatojen kasvatuksessa olennainen tekijä on kosteus, sillä kyseisen terraarion suhteellinen kosteus on 75-85%. Sen sijaan normaali huoneilmassa jättijauhomadot eivät lisäänny.

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 26.10.2004 15:52 #107827

• Kikke
  • Kikke hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minulla on tuommoinen lokerikko, jossa on yksi mato kussakin lokerossa. Laitan lokerikosta kuvan galleriaan. Kuinka nopeasti matoset yleensä alkavat koteloitua päästyään "rauhaan"? Meillä ovat nyt olleet pari päivää ja ovat ihmeen rauhallisia, elossa ovat kuitenkin (oli pakko tökätä lusikalla :D Eiväthän ne noin nopeasti silti voi koteloitumaan ryhtyä, kun maalaisjärjellä ajattelee). Vai liekö lokerikossa liian vähän ilmareikiä.. *hups* Itse loota on vessassa lämpimässä (ja kieltämättä kosteassakin..).

Mitä vaihtoehtoja on itse kuoriaisten asumukseksi ja pohjamateriaaliksi?
Sankko? Mitä täytteeksi (etsiskelen nyt vaihtoehtoja)?

Tästä aiheesta pitäisi jonkun oikeasti kirjoittaa kotisivuilleen juttua alusta loppuun. Suomenkielisiä ohjeita ei tunnu löytyvän mistään. Täytyy aina etsiä sieltä ja täältä löytääkseen jotain.. Asiantuntevat, hopi hopi.. ;)
Järjiltäni. Palaan viiden minuutin kuluttua.

Vs:Jättijauhomatojen kasvatusohjeet 27.10.2004 12:26 #107935

• Iggy
  • Iggy hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minulla on tuommoinen lokerikko, jossa on yksi mato kussakin lokerossa. Laitan lokerikosta kuvan galleriaan. Kuinka nopeasti matoset yleensä alkavat koteloitua päästyään "rauhaan"? Meillä ovat nyt olleet pari päivää ja ovat ihmeen rauhallisia, elossa ovat kuitenkin (oli pakko tökätä lusikalla :D Eiväthän ne noin nopeasti silti voi koteloitumaan ryhtyä, kun maalaisjärjellä ajattelee). Vai liekö lokerikossa liian vähän ilmareikiä.. *hups* Itse loota on vessassa lämpimässä (ja kieltämättä kosteassakin..).

Mitä vaihtoehtoja on itse kuoriaisten asumukseksi ja pohjamateriaaliksi?
Sankko? Mitä täytteeksi (etsiskelen nyt vaihtoehtoja)?

No mitä luultavimmin saat odotella aika kauan.. Itse ostin viime toukokuussa Paratiisilinnusta nuoria jättiksiä ja vasta viime kuussa ensimmäiset koteloituivat. Toisaalta omani eivät olleet kovin lämpöisessä, mutta yksikseen kylläkin.

Nyt kuoriaisia kuitenkin on jo yli 20 kpl:tta, ja ne elelevät kaikki samassa isossa sangossa, jossa pohjalla on päivittäin kostutettavaa turvetta ja munakennoja. Ruokana pienissä kipoissa jauhoja ja leseitä, sekä tuoreita vihanneksia.

Tämä ratkaisu näyttää toimivan, sillä pikkumatosia on jo tullut, mutta aika hitaasti kylläkin. Lämpö voisi kyllä olla asiaa.. Oma "tehtaani" on kylläkin pelkkä kokeilu, mutta meillä näin. Nyt vaan odotellaan, että matosista kasvaa isoja, gekon suuhun sopivaa ruokaa :)
Hengissä hengittämättä, kylmempi kalman kättä; ei koskaan janoinen, juo vain aina, eikä haarniskakaan paljon paina.
Sivu luotiin ajassa: 0.400 sekuntia

Yhteistyössä