Sisiliskoko muka rauhoitettu?
 | | |
|
Aihe: Sisiliskoko muka rauhoitettu?
|
|
Sisiliskoko muka rauhoitettu? 4 vuotta, 2 kuukautta sitten
|
|
|
onko sisilisko muka rauhoitettu? niitähän on suomi täynnä, asuu joka kolkassa! itse olen niitä pitänyt lemmikkinä vaikka kuinka monta kesää. onko tämä totta? uskomatonta. eihän sisiliskoja ole edes vähän suomessa. huhhuh. tiedän muittenkin ottaneen niitä lemmikeiksi, mulla on tällä hetkellä pieni sisilisko omassa pikku terraariossaan. kukaan tutuistani ei tiedä, että sisilisko on rauhoitettu.
sitten, erottaako sisilisko naarasta ja koirasta toisistaan? minun käsitykseni on aina ollut, että kelta/vaaleamahaiset ovat naaraita ja oranssimahaiset koiraita. olenko oikeassa?
kiitos jos viitsitte vastailla...
|
|
|
|
Viimeksi muokattu: 03.05.10 04:46 Tr1n1ty.Syy: Otsikkoa muokattu.
|
|
|
Vs:Sisiliskoko muka rauhoitettu?? 4 vuotta, 2 kuukautta sitten
|
|
|
On rauhoitettu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
onko O.O no, itse ainakin aijon jatkaa samaan malliin, riippumatta mistään rauhoituksista. hullua. sitten kun poliisit tulee piipaa-autolla hakemaan mun sisiliskon pois niin sitte ^^
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
onko O.O no, itse ainakin aijon jatkaa samaan malliin, riippumatta mistään rauhoituksista. hullua. sitten kun poliisit tulee piipaa-autolla hakemaan mun sisiliskon pois niin sitte ^^
Miksi ihmeessä sä haluat väkisin riistää viattoman luontokappaleen luonnollisesta elinympäristöstään?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sitten kun poliisit tulee piipaa-autolla hakemaan mun sisiliskon pois niin sitte ^^
Anna vain osoite, niin eiköhän ne jotkin viranomaiset sinne paikalle saada hankittua.
kukaan tutuistani ei tiedä, että sisilisko on rauhoitettu.
Ehkäpä sinä voisit kertoa heillekin, ja sitten kaikki yhteistuumin vapautatte eläimet sinne mistä ne on vangittu. Se että muutkin hyppäävät kaivoon ei sano että sinunkin pitäisi hypätä, eikä se ettei tiennyt ole selitys. Varsinkin kun nyt sinä tiedät!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mikäs on ollut vielä sisiliskojesi keskimääräinen elinikä? Onko sinulla edes yhtään käsitystä niiden tilantarpeesta ja lämpötiloista??
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Miksi ihmeessä sä haluat väkisin riistää viattoman luontokappaleen luonnollisesta elinympäristöstään?
Pakko tähän vastata että mitäköhän sinulla siellä terraariossa on? Viattomia luontokappaleitako?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pakko tähän vastata että mitäköhän sinulla siellä terraariossa on? Viattomia luontokappaleitako?
Joo, vankeudessa kasvatettuja ja ei-rauhoitettuja luontokappaleita, joilla on elinolosuhteet kohillaan.
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Sisiliskoko muka rauhoitettu?? 4 vuotta, 1 kuukausi sitten
|
|
|
Olen kuullut jostain et sisiliskoilla on heikko sydän minkä takia niitä ei edes kannata ottaa laittomastikaan lemmikeiksi, koska ne tilan puutteen ja muun stressin takia kai aika moni saisi sydärin ja kuolisi vangittuina. En ole tosin kokeillut. Lisäksi niiden tilantarve on aika iso; Olen seuraillut niitä kesäisin kasvihuoneen vieressä olevasta halkopinosta jonka lähellä niitä esiintyy n. 15m säteellä ötököitä metsästämässä. Iltaisin niitä kerääntyy kymmenittäin (parhaimmillaan olen nähnyt niitä n.40 kpl samaan aikaan) halkopinolle lämmittelemään ja niitä on ihan kiva katsella ja olen onnistunut ruokkimaankin niitä siihen, mutta terraarioon ne eivät tosiaankaan tilantarpeensa eivätkä lainkaan mukaan kuulu.
|
|
|
|
|
|
|
sisilisko 4 vuotta, 1 kuukausi sitten
|
|
|
meillä oli joskus mökillä käsikesy sisilisko. tuli aina välillä mahan päälle makoilemaan ku oli ottamassa aurinkoa. annoin olla vaan.. välillä piti vähän liikutella sitä jos piti nousta vaikka ylös eikä rouva tajunnut itse siirtyä.. eipä näyttänyt hirveesti se "hipelöinti" sen elämää haittaavan.. vauveleitakin oli masu täys.. luulis, että ne sillon on vähän arempia.. tuli siis ihan vapaaehtoisesti kädelle pötköttelemään ku pisti siihen viereen kätensä.
ei olis kyllä tullut mieleenkään nappasta sitä purkkiin ja pitää siellä..
miten joku voi olla niin julma, että pistää rauhotetun eläimen suljettuun tilaan, tietämättä edes, että eläin on rauhoitettu. Jos ottaisi vähän selvää esimerkiksi elinolosuhteista, niin selviäisi kyllä sekin siinä samalla.
miltähän mahtaisi ~sisilisko~stakin tuntua jos joku jättiläinen tulisi ja nappaisi.. laittaisi sitten sellaiseen pieneen kopperoon ja syöttäisi ranskalaisia.. kauanko eläisit?
|
|
|
|
pieni mutta lyhyt
|
|
|
sisilisko 4 vuotta, 1 kuukausi sitten
|
|
|
miten joku voi olla niin julma, että pistää rauhotetun eläimen suljettuun tilaan, tietämättä edes, että eläin on rauhoitettu.
Siinäpä se vastaus tulikin ;)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kummallista sinänsä, että otuksen pitää olla rauhoitettu ennen kuin aletaan miettimään pitäisikö se luonnonvarainen eläin jättää omaan rauhaansa vai ottaa mukaansa. Sama juttu tuo on jos menisi vaikka Seurasaarelta nappaamaan oravan ja veisi sen kotiinsa lemmikiksi, vaikka se ei tietääkseni olekaan rauhoitettu. ;)
Toki ilman luonnosta pyydystettyjä eläimiä koko terraarioharrastusta ei olisi ja onkin ymmärrettävää, että aina on pakko jostain hankkia ne "lajinsa ensimmäiset" yksilöt terraarioihin. Tämä kuitenkin edellyttää asiantuntemusta itse lajista ja koko terraarioharrastuksesta, että osaa hoitaa eläintä oikein terraario-olosuhteissa. Joskus näitä luonnonvaraisia elukoita menee enemmän ennen kuin siitä opitaan kunnolla, joskus taas vähemmän.
Tässä tapauksessa kuitenkaan tarkoituksena ei ole aloittaa uutta terraarioeläinkantaa vaan asia on puhtaasti söpöilytarkoituksella liikkeellä, joten yhdyn muihin ja suosittelen viemään kyseisen sisiliskon takaisin luontoon, juuri sille paikalle mistä se on haettukin. Jos lemmikkiliskon tahtoo, sitä voi käydä ostamassa ihan laillisestikin oman miellyttävän yksilön. Ei ne edes niin paljoa maksa. Ei edes ne lajit, jotka ulkoisesti muistuttavat paljon sisiliskoa.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
no joo Sera.. ehkä kirjotin vähä hassusti.. mutta siis pointti oli se, että jos nyt on mukamas niin pakko mennä tonne jotain kurreja tai sisiliskoja metsästelemään, ni hommais nyt ainakin tietoa niistä..
|
|
|
|
pieni mutta lyhyt
|
|
|
|
|
|
nii ja noissa kurre hommissakaa kannata sitä ottaa muute ku seuraavalla reseptillä: hanki metsästys lupa hanki aseenkanto lupa 22lr (pienoiskivääri) mee mehtää eti kurre ku löyät tähtää tarkkaa keuhkoje kohalle ammu mee hakee puunjuurelta vie täytettäväks..näin ei tarttee ees häkkii sille vie vähän ruokaa ja on varmasti pitkä ikäne, et voi tehdä hoitovirhettä..päivän pirkka niksi... pitää kyllä todellaki kattoo tarkkaa mitä sieltä metästärahtaa voin puhua suurella kokemuksella et (ei pelkästään mateliat) mitä tahansa sieltä tuo ne yleensä kuolee. itellä on ollu vaikka minkälaista ötökkää viellä muutamaki vuotta sitte osa on pärjänny hyvi mutta yleensä niillä on mennyt huonosti...esimerkkinä viimekesältä: västäräkki heitteli poikaset pesästä osa kuoli saman tien osan kerkesin "pelastaa" yhteensä 5 joka yö yksipoikanen kuoli:( olen kyllä joskus n.5 vuotta sitten pitänyt sisiliskoakin joka selvisi minulla kesän..mutta syksyllä päästin sen vapaaksi.
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Sisiliskoko muka rauhoitettu?? 3 vuotta, 4 kuukautta sitten
|
|
|
LOL! Sisilisko on rauhoitettu! Mäkin kyl pyydystän niitä, mut lasken kuvaamisen jälkee takas n. 10 min sisällä! Älä pyydystä niitä niin pitkäks aikaa! Se on laitonta!
|
|
|
|
|
|
|
 | | | Sisiliskoko muka rauhoitettu?
|