Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua luonnonvaraisista matelijoista, sammakkoeläimistä ja selkärangattomista.

Moderaattori Wilkku
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: Ensimmäiset kyyt 2010

Vs:Ensimmäiset kyyt 2010 21.05.2010 17:15 #309359

• try-out
  • try-out hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
wilmeee kirjoitti:
Ekasta kuvasta en vaan niin löydä. Tuijottanu kohta 15min mutta ei.. :D
Komeita kavereita, hienoja kuvia!

Ne on piilossa :) Kuva antaa hyvän alustuksen, että ei niitä näe ellei osaa katsoa.

On ne tuiman näköisiä juu.

Ja kyllähän luontokuvaus on yleensä ottaen vaativampi harrastus, kuin lemmikkien kuvaus. Itse kun en ole saanut kuvattua paljoa sudenkorentoa kummempaa (lokkeja jms harvinaisia luontokappaleita). Kannattanee kokeilla, niin voi huomata, mikä siinä on hienoa. Ja kyyhän on erittäin hyvä kohde kuville. Ehkä jonain päivänä itsekkin saan aikaan, että saisi jaettavaa kuvaa tältä alueelta.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Ensimmäiset kyyt 2010 21.05.2010 19:04 #309369

Mua pikkusen kiusaa tuo viime päivien uutisointi siitä, kuinka nyt on "kaikkien aikojen kyyvuosi" ja kuinka ennätysmäärä lemmikkejä kuskattu lääkäriin puremien vuoksi jne jne.. Yhdelle päivälle riitti oikein kaksi isoa lööppiä, "käärme tappoi miehen" ja toinen pikkulapsen sairaalareissuun johtaneesta purematapauksesta.
Tuo toinen tietysti ei ollut Suomessa, mutta eipä tuota lööpissä mainittu, että kyseinen ikävä tapaus sattui muilla mailla vierahilla, missä käärmeetkin on vähän eri luokkaa kuin meillä.

Se on toki hienoa, että kyitä on taas hiukan enemmän. Ja vaikka jossain lehtijutussa mainittiinkin, että puremat ovat kuitenkin melko harvinaisia jne, niin ihmiset muistaa vaan ne raflaavat ja yleensä negatiiviset otsikot.
Kyllä taas lahdataan kyy poikineen tänä kesänä, uskon minä.

Minen ole nähnyt ainuttakaan kyytä (tai muutakaan luonnonvaraista matelijaa) tänä keväänä. Eipä niitä nää, kun kaupungissa vaan luuraa, eikä metsää ole käyty lähelläkään aikoihin.
Olis kyllä kiva mennä pöpelikköön kamera kourassa. Kun tietäis vaan että minne.
Ja muutenkii epäilen, että kaveripiirissä ei montaakaan yksilöä ole, jonka sais mukaansa rämpimään jonnekin pöpelikköön kyyppösiä etsiskelemään.

Njuu. Sellasta.
c.hortulanus 3.2.3, m.viridis 0.0.1, h.nasicus 1.0, b.constrictor 1.0, p.o.lindheimeri 0.2, lampropeltis ssp 1.1, a.squamigera 0.1, t.puniceus 3.1, v. stejnegeri 1.1

Vs:Ensimmäiset kyyt 2010 21.05.2010 21:34 #309377

• ande78
  • ande78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
tonikin kirjoitti:
ande78 kirjoitti:
Kolmas kyy tänä keväänä tavattu.
Pienen pieni rääpäle joka tikkas mua sormeen että mentiin sitten oikeen ampparilla sairaalaan.
Tapahtuman kumpikin osapuoli on hengissä.

Tästä olisi mielenkiintoista ja varmasti opettavaakin kuulla lisää, mikäli haluat kirjottaa siitä?

Joo, siis olin siirtämässä pihassa olevaa alppiruusua toiseen paikkaan, koska nykyinen paikka kuhisi muurahaisia..
No mä vaan rupesin paljaalla kädellä siirtämään katetta pois juurelta ja naps, kyy käpälässä.
En ees huomannu koko matoa ja eka reaktio olikin että aha, käärme kiinni sormessa, eipä repästä ettei leuat hajoo, toka reaktio noin sadasosa sekunnin päästä: Hitto, mähän olen ulkona..
No kyy pästi saman tien irti, ja silloin vasta näin noin 10cm pitkän kauniin mustan kyyn, joka luikki todella nopeeta toiseen suuntaan..
Siitä paikasta sitten lähdettiin terveyskeskukseen jossa tiputukseen ja kortisonia iv:nä, koska olen todella allerginen ampiaisille lääkäri laittoi ambulanssilla keskussairaalaan tarkkailuun.
Käsi ei turvonnut oikeastaan yhtään,pikkasen tuli rytmihäiriöitä, eipä muuta.

Vs:Ensimmäiset kyyt 2010 21.05.2010 22:29 #309380

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Meidän mökin pihalla on aina kyitä ne saa olla rauhassa kun mekin saamme. Kyyt ei tule itse pihalle vaan liikkuvat metsän puolella/heinikossa yöpyvät tallin alla. Miten ne ees voisi "tuhota" kun pitäis ensin puol tallia purkaa perusten päältä, että sais koko höskän pois siis jos ajateltaisiin, että kaikki joka iikka ja munat ja kaikki pitäis siirtää pois.

Ärsyttää vaan tädin perhe, kun ne "pelkäävät" niitä ja sanoivat että ne pitäis hävittää, että pihalla uskaltais olla sanoin vaan miksi tuhota, kun ne ei tule itse siihen pihalle jossa ollaan vaan luikkii suoraan metsään.. Ei ole ennenkään tulleet pihaan, niin miten ne yht äkkiä alkais tulee, pihalle ei ole yhtään mitään mikä houkuttais niiden safkat pesimään siihen, ei suojaa, ei pitkää heinää..

Tädin mieskin myönsi, ettei ne tee pahaa jos ei mene liian lähelle. Kuitenkin pitäis saada listittä " kun omalle pihalle tulee" mutta miksi siksikö että saa tyydytystä siitä että saa heikoimmalta nirrit? En muutakaan selitytä tuolle keksi, miksi joillekkin on niin päähän pinttymä tuo minun raitti + oli se mitä vaan = kaikilta nirri pois. Eläimiä siinä missä muutkin, niin kauan kun ne ei oo haitaksi siis oikeaksi haitaksi ja vaaraksi, saavat ne tuossa tallin päädyssä asustaa. Koirammekin "aistii" käärmeen olevan vaara ja pysyy siitä oudosta kiemurtelevasta jutusta erossa. Muutenkaan käärmeiden ja muiden vaarojen takia koiraa ei pidetä valvomatta pihalla..
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *
Viimeksi muokattu: 21.05.2010 22:31 Kirjoitti: CroSSLeSS.

Vs:Ensimmäiset kyyt 2010 24.05.2010 12:28 #309700

ande78 kirjoitti:
tonikin kirjoitti:
ande78 kirjoitti:
Kolmas kyy tänä keväänä tavattu.
Pienen pieni rääpäle joka tikkas mua sormeen että mentiin sitten oikeen ampparilla sairaalaan.
Tapahtuman kumpikin osapuoli on hengissä.

Tästä olisi mielenkiintoista ja varmasti opettavaakin kuulla lisää, mikäli haluat kirjottaa siitä?

... ja silloin vasta näin noin 10cm pitkän kauniin mustan kyyn, joka luikki todella nopeeta toiseen suuntaan..

tuo nappas silmään. Muistaakseni luin jostain tekstistä tuosta melanistisuudesta, että jos sitä on geeniperimässä se tulee esille vasta muutaman vuoden kuluttua syntymästä..
Oliko kyy siis tosiaan noin pieni(korkeintaan vuoden vanha) ja täysin musta? Vai oliko kyseessä muuten tumma yksilö? Jos tosiaan olet nähnyt 10cm pitkän näkyvästi melanistisen kyyn niin tuosta voisi olla joku muukin kiinnostunut.

viskaan tuon Pdf-tiedoston tänne kunhan pääsen omalle koneelle.
-J-
Viimeksi muokattu: 24.05.2010 12:39 Kirjoitti: Joni Hottinen.

Vs:Ensimmäiset kyyt 2010 24.05.2010 12:38 #309702

• ande78
  • ande78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tätä on parin muunkin kanssa mietitty..
Mun mielestä se näytti mustalta, tosin tilannehan oli ohi sekunnissa-kahdessa ja lisäksi että se tapahtui alppiruusupuskassa( erittäin varjoinen paikka)..
Eli tais olla ihan optinen harha, että käärme näytti mustalta vaikka olikin harmahtava

Vs:Ensimmäiset kyyt 2010 24.05.2010 14:25 #309715

Näin asia luultavimmin on. Kiitos selvennyksestä. Melanistisuus Vipera beruksessa on erittäin mielenkiintoinen aihe. Noin 10 km kotoani kun vielä sattuu asustamaan populaatio jossa elää täysin mustia kyitä. Kertaakaan vaan ei ole sattunut eteen kun on kamera kourassa juoksennellut metsissä... Harmi. Linkkaan tosiaan tuon Pdf tiedoston tänne jatkoksi niin saa muutkin kiinnostuneet lueskella. Englantia kylläkin ;)
-J-

Vs:Ensimmäiset kyyt 2010 24.05.2010 21:37 #309775

• Rousku^
  • Rousku^ hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mutta hei,mitens tuo kyyn siirtäminen pihapiiristä?
Itseni ei tarvitse miettiä kun asun kerrostalossa,mutta
voisin antaa neuvoja parille tuttavalleni.
Täällä päin nyt tuhottomasti lemmikkieläimet saaneet kyyn puremia.

Kyyn tappaminen on minusta väärin kun eikös sen voi ihan rauhallisesti siirtää tai häätää muulla tavalla,jos niitä omalla pihalla näkyy?

Kiitos jos joku viitsii vastat :)
Viimeksi muokattu: 24.05.2010 21:39 Kirjoitti: Rousku^. Syy: kirjoitusvirhe

Vs:Ensimmäiset kyyt 2010 24.05.2010 21:44 #309778

• Wilkku
  • Wilkku hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Suruaika
Rousku^ Täällä on keskusteltu vinkeistä miten kyitä voisi häätää tappamatta. Josko sieltä löytäisit jotain apuja. :)
Jos tyrii tyrimisen niin onko se sitten voittamista?

Vs:Ensimmäiset kyyt 2010 15.06.2010 19:43 #312058

• Dragonfly
  • Dragonfly hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Pöhelö-örvelö olento
Pakko palata alkuperäiseen ja todeta, että ihan älyttömän hienoja kuvia olet kyistä saanut. Kyy on mielestäni älyttömän kaunis käärme ja hienosti olet saanut kuviin kyseisen lajin luonteen :D!
1.1 Pantherophis guttatus, 1.1 Python regius, 0.1 pituophis deppei jani, 1.0 Epicrates cenchria cenchria, 1.2 Felis silvestris catus(Viivi muistoissa) ja Homo sapiens 1.0

Vs:Ensimmäiset kyyt 2010 16.06.2010 00:57 #312109

Eläimet itse olivat erittäin kauniita mutta kuvat ovan aivan kauheata suttua... kai sitä voisi syyttää huonoa kameraakin, mutta en väitä että kuvaajakaan olisi ollut ammattilainen.
-J-

Vs:Ensimmäiset kyyt 2010 24.06.2010 15:45 #313268

• Helskuu
  • Helskuu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
just eilen tuli pyöräiltyä kaverin kanssa, kaveri vaan meinas pyöräillä kyyn yli. :D onneks kerkes luikertelee pois :D

en muuten oo ikinä ennen nähnyt luonnossä kyytä... :O

Vs:Ensimmäiset kyyt 2010 11.07.2010 18:39 #315137

• Anni62
  • Anni62 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ihka ekan tään kesän kyyn näin pienellä hiekkatiellä olikohan maanantaiaamupäivällä. Olen usein lenkillä käynyt aamupäivisin ja siinä se kyy lekotteli keskellä tietä.
Aika laiskan näköinen ja vissiinkin just syönyt ku oli niin ison näköinen. Nappasin kamerakännykällä kuvan ennenkun luikerteli heinikkoon piiloon.
  • Sivu:
  • 1
  • 2
Sivu luotiin ajassa: 0.388 sekuntia

Yhteistyössä