Ei sammakkolammen tekemiseen mitään erikoista tarvitse. Tietysti jos ei halua "vangita" sammakoita tai tuoda sammakoita lampeen muualta niin se edellyttää sen, että lähellä on jo joku oja tai lampi, josta sammakot voivat itse muuttaa uuteen lampeen. Ja luonnonvaraisten eläinten kiinniottaminen on muutenkin kiellettyä.
Itsellä ainakin sammakot muutti uuteen itse kaivettuun lampeen jo saman kesän aikana. Kokoakaan ei lammella paljoa tarvitse olla. Sammakot tuntuu viihtyvän melkein missä tahansa lätäkössä missä on tarpeeksi piilopaikkoja ja kosteutta.
Kuva isommasta altaasta, jonka tein viime kesänä:
Tällä hetkellä pienemmässä lammessa asuu noin 4 sammakkoa + paljon nuijapäitä ja isommassa lammesssa taitaa olla 3-4 sammakkoa ja myös nuijapäitä. Sammakoiden koot vaihtelevat isoista pieniin. Luultavasti osa on viime kesäisiä poikasia, jotka ovat syntyneet samassa lammikossa. Sammakot kävivät itse alkukesästä kutemassa molemmissa lammissa ja ovat nyt viihtyneet niissä hyvin.
Sammakot on kaiketi sen verran tottuneet siihen, että lammikoiden ympärillä kävellään, etteivät pahemmin häiriinny kuvien ottamisesta. Niitä pystyy jopa ruokkimaan laittamalla esim hyttysen tai muun kuolleen ötökän heinänkorren päähän ja heiluttamalla sitä niiden nenän edessä
Tästä voi käydä katsomassa muitakin kuvia, jotka otin viime viikolla:
http://s763.photobucket.com/albums/xx276/sammakot09/?albumview=grid