Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua luonnonvaraisista matelijoista, sammakkoeläimistä ja selkärangattomista.

Moderaattori Wilkku
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: Ukkoetana lemmikiksi?

Ukkoetana lemmikiksi? 05.10.2008 16:18 #255591

Voiko ukkoetanaa pitää lemmikkinä? Äitini toi eilen sienien mukana kaksi ukkoetanaa ja ajattelin, että jos voisin pitää ne lemmikkinä. Eli ne ovat jo olleet minulla pari päivää, ne asuvat pakasterasiassa (12x10cm), jossa on multaa pohjalla. Kuinka iso niiden asumus pitäisi olla ja käykö tavallinen multa vai pitäisikö laittaa turvetta?

Mitä niille pitäisi syöttää? Olen antanut niille sieniä, kurkkua, salaattia ja herneitä. Ja mitä niille EI saa syöttää?

Miten ne talvehtivat?
1.0 B. boehmei, 0.0.1 A. geniculata, 3.1 G. portentosa, 0.0.1 Procambarus sp.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 05.10.2008 18:45 #255635

Huomasin ettei ne olekaan ukkoetanoita. :D
Mitä nämä ovat, vai ovatko sittenkin ukkoetanoita?
http://www.petsie.fi/pet.php?petid=51511&s=images&img=19127462&setid=19235

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 05.10.2008 23:33 #255702

• Lea
  • Lea hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ei ole ukkoetana.

Veikkaus: metsäetana, eli Arion subfuscus.

Etanoita voi, aivan kuten kotiloitakin, pitää lemmikkinä - nehän ovat vain kotiloita, joiden kuori on surkastunut. Syövät monenlaista kasviainesta. Älä syötä niille ruoka-aineita, jotka voivat turvota niiden sisällä - siis pasta (myös keitetty) ja riisi yms. EI ole niille hyväksi. Muuten mikä tahansa kasviperäinen käy. Toisin kuin kotilot, etanat eivät tarvitse kuoren rakentamiseen kalkkia, mutta kalkista ei silti ole haittaakaan - en ole ihan varma tarvitsevatko ne sitä munien tuottamiseen... Laita pikku pala munankuorta, jota ne voivat pupeltaa, jos tuntevat tarvetta.

Multa on varmaan ihan hyvä pohja-aines. Metsäetana ei kasva erityisen suureksi, mutta jos haluat niiden lisääntyvän, niille pitää antaa enemmän tilaa (etanat roikkuvat usein oksalta paritellessaan). Muniminen onnistuu myös paremmin, jos maata on jonkin verran.

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 06.10.2008 00:02 #255707

Selvä, kiitos vastauksesta! Ajattelinkin että se voisi olla metsäetana kun metsästä on, eikä ole niin iso kuin ukkoetana. :D

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 13.10.2008 01:15 #256486

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • There's never too many snails, just a few.
Ukkoetanat syövät sieniä ja niiden rihmastoa, saattavat olla n.18cm pitkiä. Itte alotin pitkäst aikaa etanoiden hoitamisen, lapsena pikku likkana niit tuli harrastettua.

Mökilt löytyi 2etanaa toinen oli mätien herneen versojen seassa ja toinen mädän raparperin alla. Vaikka pieniä ovat, niin pidän niillä 2,5l faunassa ruokana nuo ulkoa keräämäni mädäntuvät kasvit, sinne alle laitan kukkamultaa komian kerroksen niin pääsevät mönkimäänkin jos silt tuntuu. Mullat käyvät uunissa ensin niin ei sikiä mun huoneesee niist mitään öttei, halua pitää niiden ympäristön mahdollisimman luonnollisena, niin siksi on iso lehtiläjä..

Kasviperäinen ruoka tietty on hyvä etanoille, hyvä olis jos ruoka olis vähän olla pilaantunutta, ku sitähän ne luonnosakin syövät.

Mun mielest etanat talvehtii kaivautualla multaan ja taitavat jonkun suojavaipan ympärilleen väkerrellä, ehkä.. kotilot kaivautuu maahan ja tukkivat kotelon aukon umpeen, samalla tavalla ku vetäytyisivät kuivaa suojaan.

jos tykkäävät kerran kiipeillä niin vois jonkun oksan käppänän huomenna laitella ja jonkun nätin kiven. :)

Mahtuuko luonnosta löytyvä etana muuten faunan reikien läpi? tällä hetkell' pdän kannessa varmuudeksi kevyen ilmavaa puhdast tiski rättiä etteivät karkaa. :D
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 13.10.2008 05:51 #256505

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Eksyin enkun kielisille sivuille, siel oli että myös etanatkin tarvii kalsiumia ja kananmunan kuori on parempi kuin ei mitn, mutta jokin muu kalsiumin lähde olis suositeltavampi. :)
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Erittäin harvoin, joten älä vaivaudu yveetä laittamaan, koska en tod.näk. vastaa tarpeeksi nopeesti. *

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 15.10.2008 22:38 #256875

Eli mä otin Metsäetanan lemmikiksi ja ajattelin että kuinka monta munaa yleensä tulee jos yrittä lisäännyttää? ja etanathan on molempaa sukupuolta?

Ja kannattaako tämän kämpää sumutella aina välillä sumutinpullolla?

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 17.10.2008 08:19 #257028

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Must kotilot ja etanat lisääntyvät ku niilt ittestään tuntuu. Ite sumuttelen purkin seinät kaksikertaa päivässä, ruuan vaihan tarvittaessa. Etanoille pilaantunut ruoka on hyväksi, ku mätien herneenversojen seasta ne löysinkin toinen mutusteli onnessaa puolimätää omenanlehtee. :D Vaikka annan niille hieman pilallista ruokaa, sen takia et on helpompii syödä ja haluan niiden viihtyvän, niin ei se purkki ala haisemaan, muutakun jos oikeen niiden puuhia katsellessa koittaa sen hajun löytää. :)

Etanat on kumpaakin sukupuolt ja lisääntymiseen tarvitaan aina kaksi etanaa. Molemmat munivat, jos ovan päättäneet paritella. Munien määrist mulla ei oo tietoo, kun itselläni eivät perhettä ole halunneest tehdä.

Pohja on mulla pysyny sopivana ilman kasteluu, eli kaataa sen verran vaan vettä ja sekottelee välillä, et ku multaa puristaa kädessä se jää muotoon, eli palloksi pitkulaksi tms.

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 17.10.2008 08:23 #257029

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ittelläni niille oon laittanut kepin missä kiipeillä kuorin sen niin iillä on helpompi siin liikkua, ne taitat siitä saada jotn, koska tuo yks mupeltaa keppiä vähän väliä.

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 18.10.2008 21:17 #257194

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mää täs ihmettelen. Mun toinen etana käy vaan syömässä ja on sika läski, siis todella levee kaveriinsa verrattun , vai onkos ne alkkanu perhet kyhää? Siivotessa siirsin lehtee ja siin ne torkku vierekkäin ja toinen kävi välillä kiehnäämässä vieressä, ku tutki mun siivotessa karkaamis mahiksii..

Tai sitten on vaan kasvanu pituut, ku näyttää pitemmält ku toinen, ku lähtikin liikkeelle äsken tutkimaan paranneltua kotia. :]

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 27.10.2008 01:04 #258069

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tänään tulin mökilt ja mukanani toin 6etanaa, yhteensä mulla nyt 8kpl etanoita. Ekat 5kpl jotka löysin heti päivän tutustuttuaa uuteen kotiinsa pyöräyttivät 4munaa. Katsotaan tuleeko niistä mitn, ku nyt on täällä lämpimämpää, ku mökillä sisällä. :P

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 21.05.2009 16:21 #275390

• Luurankorotsi
  • Luurankorotsi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • She always smells like vacation.
Koiran kanssa olin tänään metsässä seikkailemassa ja törmäsin suureen ukkoetanaan.. Eihän sitä voinut sinne metsään jättää. Niin kovasti tekisi mieli pitää se. On niin mahtavan näköinen ja kokoinen! Huh, lähinnä paineissa olen siitä, millaisen kodin voin sille antaa, korvaako se metsän. Nyt exoterrassa turpeen, sammaleen ja kuolevien oksien sekä lehtien seassa. Kurkkua annoin, syö jos kelpaa. Kuinka limaisiksi saavat faunat ja terrat? Ajattelin, että voisihan olla mahdollista miksata se samaan purkkiin jonkun muun vege-ötökän kuten esim. kaksioistuhatjalkaisen kanssa.. Mutta se lima.... Sehän on niin tavattoman paksua ja vahvaa.. Ei taida onnistua, mutta sanokaa vain, mikäli olen väärässä.

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 25.05.2009 04:07 #275655

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse pitäisin kaikki lajit erillään, joko iso tuhis liiskaa etanan tai päinvastoin. Etanalla on hyvät oltavat kuvailemassasi paikassa, jos haluat etanan olevan enemmän näköisällä laita sille pieni kiipeily keppi terraan. Muuten etanat lähinnä ovat lehtien seassa, mutta jos keppi löytyy siinä on hauska keikkua. Etanakin tarvitsee kalkkia, onhan sillä surkastunut kuori nahkansa alla. Eli kananmunan murskattu kuori,seepia tai liitujauhetta hiemaan terraan. Toinen vaihtoehto on että pidät terrassa säännöllisesti koivunlehtiä, ne ovat luonnon etanoille varmaan parhain kalkin lähde. :)

Tosin voithan sinä hetken katsoa miten tuhiksen ja etanan yhteiselo sujuu, ja tarvittaessa voit eroittaa heidät toisistaan. Jos kaikki ei mee nappiin.

Terran limaisuutta vähennetään, päivittäin tai terranlasien likaantuessa (riippuen paljonko aikaa vietetään seinillä) pyyhkimällä kostutetut seinät esim rätillä, pesusieni joka ei naarmuta terraa on myös hyvä, tai jos terra on pieni kätevin on pehmeä harjaksinen hammasharja jolla pääsee joka koloon. Limaa erittyy vähemmän jos pidät terraanrion kosteuden aika korkealla, silloin etana erittää limaa enemmän vain esim herätessää, kun lima vähän sitkistyy, jos päivällä on kuivempaa tai liman eritys pikkuhiljaa "ns käynnistyy" kun etana lähtee taas seikkailemaan terraan..

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 26.05.2009 02:31 #275766

• Luurankorotsi
  • Luurankorotsi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • She always smells like vacation.
Noniin. Eli kalkkia ja muuta on annettu.. Unohtui mainita.

En viitsinyt tuhiksia laittaa samaan pönttöön Ukon kanssa, kun ovat vielä niin pieniä (max 7cm). : )

Mitä limaneritykseen tulee, oleilee Ukko sammaleiden alla päivän, yöllä katoavat kurkunpalat ja ei limaa näy missään. Taitaa siis kosteus olla kohdillaan. Sumuttelusta tykkää kovin, täytyy vain varoa, ettei pääse käymään tuo pohja-aines liian kosteuden vuoksi.

Vs:Ukkoetana lemmikiksi? 26.05.2009 18:03 #275825

• CroSSLeSS
  • CroSSLeSS hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse annan hieman pohjamateriaalin emsin kuivahtaa silloin tällöin ennen kun sumutan lisää, ettei hometta pääse muodostumaan riesaksi asti.
  • Sivu:
  • 1
  • 2
Sivu luotiin ajassa: 0.713 sekuntia

Yhteistyössä