Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua luonnonvaraisista matelijoista, sammakkoeläimistä ja selkärangattomista.

Moderaattori Wilkku

AIHE: Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica

Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 15.08.2007 00:47 #213578

• Håkke
  • Håkke hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Päätin aloittaa ihan oman aiheen vesihämähäkille. Niistä on keskusteltu vähän siellä sun täällä, mutta minusta näin hieno ja erikoinen otus ansaitsee ihan oman topicin ;)

Argyroneta aquatica eli vesihämähäkki asustelee nimensä mukaisesti vedessä. Se suosii reheväkasvuisia järviä, lampia, ojia, soita jne. Vesihämähäkkiä pidetään Suomen myrkyllisimpänä hämähäkkinä ja se voi purra ihmistäkin. Hämähäkki rakentaa itselleen ns. "kellon" joka on aika yksinkertainen. Ensin kudotaan seittiteltta ja sen jälkeen sinne haetaan ilma. Vesihämähäkki nousee toistuvasti pintaan ja vie yhden kuplan kerrallaan teltan alle ja vapauttaa sen sinne. Se viettää lähes kaiken aikansa kellossa. Saalista etsiessään hämähäkki voi kuitenkin eksyä. Jos niin käy, niin se tekee uuden kellon jonnekin muualle. Itse olen myös todistanut, että vesihämähäkki luo nahkansa kellossaan. Joidenkin kirjojen mukaan tämä laji luo nahkansa vain maalla.

Tänään otin itseäni niskasta kiinni ja lähdin polkemaan Littoisten järvelle (Turun kulmilla). Onnistuin pyydystämään 2 yksilöä, molemmat vasta noin puolen sentin pituisia. Nuppineulan pään kokoisia pentuja oli paljonkin, mutta ne saivat jäädä kasvamaan :) Sen verran mielenkiintoinen on, että meinaan pitää niitä kotona pienessä vesiastiassa. Voipi olla, että saavat tulevaisuudessa ihan akvaarionkin.

Kuvan yksilö oli juuri luonut nahkansa, siitä tuo kalpea väritys:

Toinen nuorukainen alkoi heti tekemään kelloa. Tässä kuvassa se kutoo seittitelttaansa:

Nyt kun teltta on valmis, niin pitää hakea se ilma:

Ja sitten sopiikin jo levätä kun kello on valmis:

*Semmosta tällä kertaa, tylsänä koti-iltana :D*
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 15.08.2007 10:22 #213610

• NisseR
  • NisseR hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hei, hienoa että teit näistä tällä kertaa aiheen. Nyt vielä kovemmin ois itselläni innostusta kerätä mutama tollainen johonkin noista vapaana oleviin faunabokseihin, tarvis vaan ensiksi löytää niitä :D Hyviä vinkkejä olen toki saanut sitä varten (Kiitos heille, jotka ovat niitä anteneet), joten heti kun ehdin niin paria kohdetta läpikäymään ja ehkä hyvässä lykyssä noita voi pian löytää meiltäkin :)

Vs:Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 15.08.2007 20:29 #213647

Kiva kun sait uuden pikku projektin:)Nää luonnosta otetut hämähäkit varmasti kiinnostavia, vaikka en kyllä haluaisi tuosta uinti seuraa tarantellan kokoisena ;) Mutta mahtavat kuvat ja kerro jos ne tekee jotain kiinnostavaa:)

Vs:Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 15.08.2007 20:37 #213648

• Eremita
  • Eremita hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itsekään en ole eläissäni vielä kertaakaan vesihämähäkkiin törmännyt, joten pitänee tehdä taas reissu DJ_AlMightyn luokse joku päivä, niin tulee tuokin otus nähtyä ihan livenä.. ja tietysti pakko napsia itsekin siitä parit kuvat :) Onko noita veden alla eläviä hämähäkkilajeja muita kuin tuo yksi?

Vs:Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 15.08.2007 20:45 #213650

Kai niitä on, (en ole 100% varma) mutta suomessa niitä on vain tämä laji.
Korjatkaa jos olen väärässä.

Vs:Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 15.08.2007 20:49 #213651

• Eremita
  • Eremita hahmo
  • POISSA
  • Jäsen

Siitä olin tietoinen, että Suomessa vain tämä yksi laji, mutta näin maailmanlaajuisesti?

Vesihämähäkki - Arqyroneta aquatica 15.08.2007 20:51 #213652

• Miikuli
  • Miikuli hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
hienoja kuvia! voisi kyllä käydä itsekkin pyydystämässä tollaisen kun aikaa viellä on.

Vs:Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 15.08.2007 20:54 #213653

• G.rosea
  • G.rosea hahmo
  • POISSA
  • Jäsen

Siitä olin tietoinen, että Suomessa vain tämä yksi laji, mutta näin maailmanlaajuisesti?

Ei ole olemassa muuallakaan maulimassa. Ainutlaatuinen laji.

Vs:Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 15.08.2007 21:40 #213665

• Håkke
  • Håkke hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ei ole olemassa muuallakaan maulimassa. Ainutlaatuinen laji.

Näin se taitaa olla. Rantahämähäkki ja jotkin trooppiset lajit voivat sukeltaa kalan perään, mutta pinnalle on tultava syömään. Hämähäkki ei voi syödä vedessä. Tuo vesihämyn kotikello onkin tavallaan "kuivaa maata"

Vs:Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 18.08.2007 00:54 #213882

• Spiro
  • Spiro hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hieno kuvasarja! Mielenkiintoinen otus myös, olisi kyllä kiva nähdä livenä ja pitää jonkin aikaa lemmikkinä/tutkimuskohteena.
Täytyykin vähän tutkiskella mistä moisen voisi löytää...
Pienoiseläintarha kotona =)

Vs:Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 18.08.2007 14:13 #213905

• Håkke
  • Håkke hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Olen varmaan ensi viikon aikana menossa suoalueelle.

Kerään mielelläni teillekin niitä vesihämähäkkejä jos te niitä haluatte. Tunnissa kerää purkillisen niin siitä ei ole minulle mitään vaivaa :) Hämähäkeistä en kehtaa pyytää rahaa, mutta voin lähettää niitä lähetyskuluja vastaan. Ne pärjäävät ihan hyvin kostean vessapaperin joukossa. Pommittakaa vaikka yv:llä jos kiinnostaa...

Vs:Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 18.08.2007 23:54 #213935

• NisseR
  • NisseR hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Todella kiinnostava tarjous, pitää tota vielä hetki kyllä miettiä, kun olisi ainakin 3 mahdollista paikkaa josta noita melko todennäköisestikin löytyisi, joten en ehkä viitsi sinua vaivata vähääkään vaan käytän ihanan viikonloppupäivän huomena noita etsien, jos vain suinkin säät hiemankaan sallivat, eikä tule muuta menoa.

Mutta kuitenkin kiitos nyt ainakin minun puolestani tuosta tarjouksesta, todella mukavaa kun on teitä mukavia ja ystävällisiä ihmisiä löytyy vielä. :)

Vs:Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 19.08.2007 00:19 #213942

• G.rosea
  • G.rosea hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Saimpahan idean... Aijemmin rapulaksi ajateltu 11litrainen akvaario taitaa kyllä tulle vesihämylaarioksi... Ravut voin ostaa isompaankin altaaseen.

Vs:Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 19.08.2007 14:04 #213969

Harmi vaan, ettei ole mitään sopivaa purkkia vesihämppyä varten, sillä muuten kyllä ottaisin:(

Vs:Vesihämähäkki - Argyroneta aquatica 19.08.2007 14:09 #213972

• Håkke
  • Håkke hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Harmi vaan, ettei ole mitään sopivaa purkkia vesihämppyä varten, sillä muuten kyllä ottaisin:(

Osta Tiimarista isohko lasinen astia ;)

Nahkansa luonut yksilö teki suuremman kodin,

Kuvasta näkee aika hyvin miten tuo kupla on sidottu kiinni. Kekseliästä toimintaa.
Sivu luotiin ajassa: 0.358 sekuntia

Yhteistyössä