Sennukka: Oi kun mukavaa, että joku heinolalainen ilmoittaa havainnoistaan täällä. Jos sinulla ei ole kissojen puolesta mitään ongelmaa siinä, että rantakäärmeet tulevat kissoille varattuun ulkotarhaan, mielestäni sinun ei kannata eikä tarvitse tehdä yhtään mitään "ongelmalle". Käärmeiden poistaminen alueelta on monipiippuinen ja hankala operaatio ja laji (rantakäärme) on kovasti viime aikoina harvinaistunut. Lisäksi sille sopivien habitaattien määrä on monin paikoin voimakkaasti vähentynyt. Jos rantakäärmeet viihtyvät tontillanne ja tonttinne lähialueilla, ne voivat olla niitä harvoja paikkoja, joissa niitä Heinolassa vielä esiintyy. Niistä siis kannattaisi olla enemmänkin ylpeä ja ilahtunut, kuten joku jo täällä kehoittikin. Lopuksi... laji on luonnonsuojeluasetuksella rauhoitettu.
Rauhoitettua eläintä ei saa ominpäin alkaa siirtelemään eikä siirtoistuttelemaan minnekään toisaalle vaan se pitäisi jättää pääsääntöisesti "omiin oloihinsa". Jos matelija toimittaa itse itsensä kissa-aitaukseenne ja saa siellä nokkiinsa, sehän on toki käärmeen oma vika. Jos et siis ole huolissasi kissojesi puolesta (joiden suhteen ei rantakäärmeen kohdalla tarvitse ollakaan), kehoittaisin sinua olemaan tekemättä asialle mitään sen kummempaa. Käärmeiden toimittaminen muualle olisi itse käärmeille ja populaation tulevaisuudelle paljon katastrofaalisempi asia kuin se potentiaalinen riski yhdelle tai kahdelle yksilölle kesässä, jonka kissanne voivat omassa aitauksessaan tai vaikka vapaanakin maastossa viipottaessaan aiheuttaa. Ja rauhoitetun eläinlajin kohdalla siirtäminen ei voisi olla vaihtoehtona muutenkaan. Nähtävästi alue on hyvää maastoa rantakäärmeille ja ne viihtyvät parhaiten juuri siellä, missä tällä hetkellä asustelevat.
Olen jonkun verran kartoitellut matelijoita ja sammakkoeläimiä Heinolan ja ylipäätään Päijät-Hämeen alueella ja hyviä rantakäärmekohteita ei ole jäljellä enää kovinkaan montaa Heinolan alueella. Olen alituisesti kiinnostunut edelleen kaikista Heinolaa ja muuta Päijät-Hämettä koskevista sammakkoeläin- ja matelijahavainnoista ja olisinkin enemmän kuin kiinnostunut ja kiitollinen, mikäli voisit Sennukka välittää tarkempia tietoja tästä kohteesta (esim. tarkempi tieto sijainnista) minulle, vaikka yv:nä. On mahdollista, että se on jokin minullekin uusi rantakäärme-paikka Heinolassa ja mielelläni kävisin haahuilemassa vähän tarkemminkin alueella, jos se ei ole jo ennestään tiedossani.
PS. Jos kissatarha on häkki-tyyppinen iso verkkotarha, yksi vaihtoehto käärmeiden vähentämiseksi voisi olla vaikkapa metrin korkuisen levyn asentaminen koko tarhan ympärykseltä sen alareunasta (hieman maahan upottaen) ylöspäin.