Eli onnistuuko purkitettujen hyönteisten kuten sirkkojen ja hämähäkkien tuominen ulkomailta ilman mitään tullausta tms byrokratiaa?
EU-maissa onnistuu varmaan aika hyvin, mutta voi olla aika tapauskohtaista. Minä nyt olen aina tuonut ja joskus joudun ihan tappelemaan asiasta. Päästävät minut sitten läpi kun eivät jaksa kuunnella huutoa. Yleensä muutama puhelinsoitto riittää, esim. opas voi yrittää selvittää asiaa paikallisten kanssa lentokentällä. Varsinaisia lupia ei minusta tarvita EU-alueella (en ole ihan varma). Meillä pelätään sitä että ne karkaavat luontoon ja talvehtivat siellä. Ja sitten keväällä ne käyvät viljelyskasvien kimppuun.
Kun soitin Eviraan niin piti vähän aikaa selittää, että hämähäkit eivät syö viljaa.
Ja voiko elukat ottaa käsimatkatavaroihin?
Ei voi. Ruuma on ainoa vaihtoehto ja kannattaa aina selvittää, että onko se lämmitetty vaiko ei. Finnair nyt ainakin on, mutta halvempien yhtiöiden kanssa voi tulla pulmia. Minulla kävi ihan tuuri Madeiralla, sillä rupukoneen ruumassa olikin pieni lämmitetty koppi leikkokukkia varten. Paikalliset heittivät ötökkäkassini sinne.