Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua luonnonvaraisista matelijoista, sammakkoeläimistä ja selkärangattomista.

Moderaattori Wilkku

AIHE: Ötököiden tuominen lomamatkalta

Ötököiden tuominen lomamatkalta 28.06.2007 16:50 #208439

• Lethe
  • Lethe hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
En tiedä mihin osioon tämmönen tiedustelu kuuluisi, kokeilen nyt täältä jos joku osaisi kertoa. Eli onnistuuko purkitettujen hyönteisten kuten sirkkojen ja hämähäkkien tuominen ulkomailta ilman mitään tullausta tms byrokratiaa? Näkyyhän ne kun laukut menee siitä röntgenistä vai mikä läpivalaisujuttu se on, että siellä on jotain elävää. Ja voiko elukat ottaa käsimatkatavaroihin - hui mikä turvallisuusriski kun aurinkorasvatkin jo on muuttuneet vaarallisiksi!
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Ötököiden tuominen lomamatkalla 28.06.2007 17:01 #208443

Oma mielipiteeni on että ota niin paljon kun haluat! Kannattaa kysyä lentokentällä mitä mieltä ne siellä on.

Vs:Ötököiden tuominen lomamatkalta 28.06.2007 19:56 #208462

• G.rosea
  • G.rosea hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kyllä voi ottaa, jos ei ota mitään CITES-lajeja.

Ötököiden tuominen lomamatkalta 28.06.2007 20:33 #208470

• Håkke
  • Håkke hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Eli onnistuuko purkitettujen hyönteisten kuten sirkkojen ja hämähäkkien tuominen ulkomailta ilman mitään tullausta tms byrokratiaa?
EU-maissa onnistuu varmaan aika hyvin, mutta voi olla aika tapauskohtaista. Minä nyt olen aina tuonut ja joskus joudun ihan tappelemaan asiasta. Päästävät minut sitten läpi kun eivät jaksa kuunnella huutoa. Yleensä muutama puhelinsoitto riittää, esim. opas voi yrittää selvittää asiaa paikallisten kanssa lentokentällä. Varsinaisia lupia ei minusta tarvita EU-alueella (en ole ihan varma). Meillä pelätään sitä että ne karkaavat luontoon ja talvehtivat siellä. Ja sitten keväällä ne käyvät viljelyskasvien kimppuun.

Kun soitin Eviraan niin piti vähän aikaa selittää, että hämähäkit eivät syö viljaa.
Ja voiko elukat ottaa käsimatkatavaroihin?

Ei voi. Ruuma on ainoa vaihtoehto ja kannattaa aina selvittää, että onko se lämmitetty vaiko ei. Finnair nyt ainakin on, mutta halvempien yhtiöiden kanssa voi tulla pulmia. Minulla kävi ihan tuuri Madeiralla, sillä rupukoneen ruumassa olikin pieni lämmitetty koppi leikkokukkia varten. Paikalliset heittivät ötökkäkassini sinne.

Vs:Ötököiden tuominen lomamatkalta 28.06.2007 23:15 #208501

• vivi93
  • vivi93 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minä olen tuonut kotilot aina käsimatkatavaroissa, ei niitä tartte kellekkään näyttää eikä ne läpivalaisussakaan ihmetelleet. Lentoemännät vaan nauroi niille kun annoin niiden möyriä käsillä matkan aikana...:)

Vs:Ötököiden tuominen lomamatkalta 28.06.2007 23:36 #208505

• Håkke
  • Håkke hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minä olen tuonut kotilot aina käsimatkatavaroissa, ei niitä tartte kellekkään näyttää eikä ne läpivalaisussakaan ihmetelleet. Lentoemännät vaan nauroi niille kun annoin niiden möyriä käsillä matkan aikana...:)

Omat hämähäkkini sun muut sellaiset eivät varmaan menisi läpi.

Salakuljetus on asia erikseen, minä en ole viitsinyt ottaa sitä riskiä. Saattaisin menettää urheilukassillisen ötökkää. Elävät elukat on kuitenkin kielletty käsimatkatavaroissa.

Vs:Ötököiden tuominen lomamatkalta 09.07.2007 15:45 #209524

• Lethe
  • Lethe hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Yritin selvitellä asiaa etukäteen ja kysyin matkatoimistosta tarvitaanko jotain lupia tms. Ne lupasi ottaa selvää ja sieltä soitettiin äsken että oli kysytty Finnairilta ja ne sanoi ettei käy ollenkaan, lomalennoilla ei saa tuoda hyönteisiä! Ideoita?

Vs:Ötököiden tuominen lomamatkalta 09.07.2007 16:22 #209529

Ota mukaan lomalla ja kato miten kentällä käy. Sanot ihan rennosti että siel on ötököitä( rukoilijoita, torakoita yms.), ja ne on tulossa lemmikiksi.

Vs:Ötököiden tuominen lomamatkalta 09.07.2007 16:58 #209535

• G.rosea
  • G.rosea hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Yritin selvitellä asiaa etukäteen ja kysyin matkatoimistosta tarvitaanko jotain lupia tms. Ne lupasi ottaa selvää ja sieltä soitettiin äsken että oli kysytty Finnairilta ja ne sanoi ettei käy ollenkaan, lomalennoilla ei saa tuoda hyönteisiä! Ideoita?

Öö...Lahjo tulli. ;)

Vs:Ötököiden tuominen lomamatkalta 11.07.2007 22:29 #209938

• Lethe
  • Lethe hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Lähinnä kaipaisin kokemuksia siitä miten joku on saanut elukat tuotua kotiin, kai joku muukin niitä on matkoilta tuonut? Miten tarkkaan käsimatkatavarat mahdetaan tutkia, jos pistäis vaikka vitamiinipurkkiin jonkun pikkuisen hämpyn -? Vai olisko eteläeurooppalaisella lentokentällä vähän rennompi tyyli että saisi ihan reilusti tuoda?

Vs:Ötököiden tuominen lomamatkalta 17.08.2007 13:37 #213794

• _sheila
  • _sheila hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Siskoni kävi unkarissa ja bulgariassa viime kesänä tanssiryhmänsä kanssa esiintymässä siel. Sen yks ryhmäläinen toi yhestä maasta rukoilia sirkan, ja toisesta jonkun hämähäkin. Ne tuli finnairilla ja meni kans. Niiltä ei kielletty niitä ötököitä kun olivat ehtineet tuoda ne jo lentokentällä, sanoivat vaan että jos ne ois ensin soittaneet sinne ja kysyneet niin sillon oltas kielletty. Mutta kun lähtöön oli minuutteja niin sai elukat ottaa mukaansa.
Minä ja minun pieni eläin tarhani =)...
Sivu luotiin ajassa: 0.300 sekuntia

Yhteistyössä