Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua luonnonvaraisista matelijoista, sammakkoeläimistä ja selkärangattomista.

Moderaattori Wilkku

AIHE: Herppien kevätseuranta 2007

Herppien kevätseuranta 2007 13.03.2007 12:06 #197294

• Petri
  • Petri hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hei,

Kevät tulee kohisten, lämpötila huikea ja lumet katoaa vauhdilla. Onko joku jo ehtinyt käydä maastossa katsomassa joko kaverimme ovat tulleet nauttimaan auringosta.

t. Petri

* Otsikkoa muokattu viime vuoden mallin mukaan (LINKKI), eli kaikki havainnot ja kuvat tähän viestiketjuun. Jokaiselle havainnolle ei tarvitse aloittaa uutta viestiketjua. ;) -Asta A.- *
Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 13.03.2007 18:20 #197320

• Tuntematon
  •  hahmo
Ei ole vielä uroot nousseet ainakaan täällä Pirkanmaalla. Tossa olen lämpiminä päivinä niitä käynyt katsomassa. Täytyy odotella vielä muutama viikko.

J
Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 13.03.2007 18:27 #197321

Millaisten yö/päivälämpötilojen aikaan kyyt alkavat luonnostaan heräillä?
I am going to live forever... or die trying!
RogueStar kotisivu :: RogueStar YouTube
Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 13.03.2007 18:39 #197322

• Tuntematon
  •  hahmo
Millaisten yö/päivälämpötilojen aikaan kyyt alkavat luonnostaan heräillä?

Lämmintä täytyy olla. No joo kyllähän se lussaa vaatii yöllekkin.
Sanotaan nyt että +1-5c/yö ja päivällä siinä +10c tietämillä(tietenkin auringossa ja suojaisassa paikassa lämpötila nousee helposi 20 asteen tietämille...)

J
Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 13.03.2007 19:05 #197325

• Jarmo
  • Jarmo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ei vaadi plussaa yöllä. Vaikka päivälämpö olisi nollan tuntumassa, mutta aurinkoa piisaa, niin kyllä kyyt saattavat kömpiä koloistaan lämmittelemään. Saarikiven Jammun kanssa löydettiin muutama vuosi sitten aurinkoisella ilmailla kyitä, vaikka varjossa oli -1 astetta pakkasta.

Tänä vuonna en ole vielä ehtinyt katsomaan, mutta on sen verran lämmintä, että olettaisin kyiden olevan jo liikkeellä pääkaupunkiseudulla (yleensä ovat +/- 20. päivän tienoilla).

- Jarmo
Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 13.03.2007 19:21 #197326

• Tuntematon
  •  hahmo
Ei vaadi plussaa yöllä. Vaikka päivälämpö olisi nollan tuntumassa, mutta aurinkoa piisaa, niin kyllä kyyt saattavat kömpiä koloistaan lämmittelemään

Itse en ole moiseen törmännyt. Mutta miksikäs ei. Naaraita saadaan odotella vielä viikko tai pari.

J
Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 13.03.2007 19:51 #197328

Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 13.03.2007 21:30 #197340

Itse olen myös hytissyt malttamattomana ihan samaa jo parisen päivää ja maastoon pitäisi päästä hyvin hyvin pian. Näyttää kyllä sikäli heikolta, että juuri tällä hetkellä mun vapaa-aika on minimaalista ja tuskin mun elämässä on koskaan ollut näin kiireistä ja hektistä kuin juuri tänä keväänä kaikenlaisten muiden juttujen viedessä sen vähänkin potentiaalisen luppoajan.

Nyt kyllä kutkuttaa kevät rinnassa jo niin, että ihan mielenkiinnosta on pian vaikkapa sitten väkisinkin lintsattava muutamasta opetustunnista ja livistettävä kyylaitumille hetkeksi tallailemaan.

Jos Akia ei joku päivä näy Viikissä, hän on todennäköisesti etsimässä termoregulointiseuraa jossakin pk-seudulla...
The Ambassador of All the Amphibians in the World

"Science is a wonderful thing if one does not have to earn one's living at it. - Albert Einstein"
Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 13.03.2007 21:58 #197346

• Kiemura
  • Kiemura hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ei näkynyt vielä tänään.
Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 13.03.2007 23:04 #197370

Mä näin tänään kyyn, siinä se lekotteli auringossa ihan huoletta. Harmi kun ei ollu kameraa mukana.
Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 13.03.2007 23:13 #197375

• Tuntematon
  •  hahmo
Mä näin tänään kyyn, siinä se lekotteli auringossa ihan huoletta. Harmi kun ei ollu kameraa mukana.

Ihanko Järvelässä näit?
Huomena lähden kyymetsälle, toivottavasti näen edes yhden.

Olisiko ideaa jos laitettaisiin tänne kyyn ensinäkemiset? Eli päivämäärä ja paikka. Tietäis sitten vähän että kuinka paljon paikkakunnilla on väliä tuon "heräämisen" suhteen.

J
Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 14.03.2007 03:46 #197432

• Jarmo
  • Jarmo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Esim.

http://www.luontoliitto.fi/kevatseuranta/

Ja linkit sieltä.

- Jarmo
Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 14.03.2007 12:19 #197444

juu, eilen varmasti oli sellainen päivä, että kyitä on jossakin päin eteläistä tai läntistä Suomea pulpahdellut pintaan. Valtaosa kyistä lojunee yhä maan alla, mutta havaintojen määrä on luultavasti juuri tällä hetkellä enemmänkin riippuvainen potentiaalisten luontoentusiastien ajoituksen ja paikoituksen (so. panostuksen ja onnen) osumisen kanssa kuin siitä, moniko kyy nyt lopulta esim. eilen käväisi paistattelemassa kevätauringossa.

Eli nyt vain kaikkien talvirähmät pois simmuista ja hipsien peukut pystyssä maastoon!
The Ambassador of All the Amphibians in the World

"Science is a wonderful thing if one does not have to earn one's living at it. - Albert Einstein"
Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 14.03.2007 13:25 #197452

Oulun korkeudellakin voinee valmistautua bongaushommiin pikkuhiljaa, joten heti pitää kysellä: mitä luottopaikkoja alueen harrastajat suosivat? Kameran kanssahan sitä maastoon kuitenkin joutaa jonakin viikonloppuna lähtemään ja tällä kertaa olisi hyvä syy jättää lapset ja vaimo kotiin.

-Sale
Sauli Särkkä (ex. SarkkaS)
Lygodactylus.com
Aihe on lukittu.

Vs:Herppien kevätseuranta 2007 14.03.2007 15:07 #197462

• Tuntematon
  •  hahmo
Huhtikuun alusta alan varmaan kiertelemään paikkoja. Oulunsalostakin mulla on tiedossa pari ihan ok paikkaa ja useita hajanaisia "kesähaviksia" kyistä.
Aihe on lukittu.
Sivu luotiin ajassa: 0.346 sekuntia

Yhteistyössä