Jotain nopsahämähäkkejä (heimo Philodromidae) nämä hämähäkit ovat. Muistan joskus nähneeni tämän ison vaalean lajin poikasenkin, joten tuskin se mikään suuri harvinaisuus on. Suomessakin on lajeja kai kymmeniä.
Alunperin olinkin enempi kiinnostunut näistä muista kuvatuista selkärangattomista. Tummasta hämähäkistä olin arvellutkin sen olevan sukua Suomessa harvinaiselle luolahämähäkille
Meta menardi. Eilen löysin arkistoistani muistiinpanon jostakin lukemastani kirjasta, että kosteissa tiloissa yleinen tumma aukkohämähäkki on nimenomaan laji
Meta merianae.
Isosta vesiäisestä olin ollut pitkään epätietoinen. Leningradin alueen eläimistöstä kertovassa lehtiartikkelissa vuodelta 2003 mainittiin:
"Yksi uusi tulokas on Haminan Kirkkojärveen asettunut vesihiisien sukuun kuuluva, sukeltajan näköinen kovakuoriaislaji, jolla ei ole suomalaista nimeä. Mistä noin nelisenttinen kovakuoriainen on tullut, ei ole tiedossa."
Arvelin "vesihiiden" olevan jokin
Hydrophilus- tai
Hydrous -suvun laji, mutta tarkempaa tietoa en silloin löytänyt. Vanhoissa kirjoissani oli vain jättivedensuosija
Hydrous piceus 34-47 millimetriä, Ahvenanmaalla elävä isovesiäinen
Hydrochara caraboides 14-18 mm ja "lampien liejupohjilla aika yleinen"
Hydrophilus aterrimus, 32-40 mm.
Olen pari kertaa lehdissä nähnyt maininnan ilmeisesti suurikokoisesta, vaaleasta ja hiekkarannoilla elävästä hietikkohämähäkistä. Tietäisikö joku tästä lajista jotain, vaikkapa levinneisyyttä, kokoa tai tieteellistä nimeä?