Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua luonnonvaraisista matelijoista, sammakkoeläimistä ja selkärangattomista.

Moderaattori Wilkku

AIHE: Kyytä purrut joku

Kyytä purrut joku 03.04.2005 22:47 #126939

Hei!

Porukat kun oli mökillä nytten viikonlopun, niin olivat tänään päivällä kuulemma mökin vieressä nähnyt kyyn jota oli purtu, tai muuten vaan saanut purema jäljen näköisen jäljen vartaloonsa. Porukat olivat vaan katsoneen hölmistyneenä kun kyy hävisi pusikkoon, mutta mitä olisi oikeasti pitänyt tehdä?

Viedä kyy eläinlääkäriin, lopettaa se vai antaa asian olla, vai olisiko pitänyt itse yrittää hoitaa, jos on tälläinen herppi harrastaja... Vai mitä olisi pitänyt tehdä?

- ZeBeZuZi
Nettiriippuvainen Herppihörhö
Viimeksi muokattu: 03.05.2010 03:07 Kirjoitti: . Syy: Otsikkoa muokattu.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Kyytä purrut joku... 03.04.2005 23:26 #126940

• ara
  • ara hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
En näe velvollisuudekseni maksaa rahaa villieläimen hoidosta ja lääkityksestä eläinlääkärillä enkä halua leikkiä terveydelläni pyydystäessä myrkyllistä käärmettä.
Jos elukka olisi pahasti vahingoittunut, antaisin kyylle armoniskun metrisellä koivuhalolla.
Just siistii!

Vs:Kyytä purrut joku... 04.04.2005 02:12 #126960

• Kati
  • Kati hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
En mäkään täysin kokemattomana käärmeen käsittelijänä sitä lähtisi mihinkään kuskaamaan.
Muuten, kunnan eläinlääkäri on velvollinen hoitamaan vahingoittuneet villieläimet. Eli jos jonkun eläimen sinne kuskaa, siitä ei koidu kuluja.

Vs:Kyytä purrut joku... 04.04.2005 03:58 #126962

• Krisu
  • Krisu hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
En näe velvollisuudekseni maksaa rahaa villieläimen hoidosta ja lääkityksestä eläinlääkärillä enkä halua leikkiä terveydelläni pyydystäessä myrkyllistä käärmettä.
Jos elukka olisi pahasti vahingoittunut, antaisin kyylle armoniskun metrisellä koivuhalolla.

Vain pahainen ja tiätämätön pikkulapsi pystyisi vastaamaan samalla tavalla.

Itse asiassa se on jokamiehenoikeus ja velvollisuus, auttaa vahingoittuneita eläimiä.
Minulla on dysleksia, pahoittelen kirjoitusvirheitä sun muita.

Vs:Kyytä purrut joku... 04.04.2005 05:39 #126964

• ara
  • ara hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Krisu, älähän nyt vedä hernettä nenääsi, äläkä rupea haukkumaan toisia :/

Tuota kunnan eläinlääkärin velvollisuutta en tiennyt aikaisemmin, kiitos Kati tiedosta :)
En kuitenkaan silti lähtisi myrkyllistä eläintä pyydystämään sillä en osaa enkä halua pyydystää kyitä, varsinkaan haavoittuneita sellaisia - kuka tietää miten aggressiivisesti ne voi käyttäytyä. Enkä yleensä kuljeta mukanani SmartStore-varastolaatikkoa, käärmekoukkua ja paksuja hanskoja...

Vai pitäisikö se kyy pyydystää ja viedä eläinlääkärille, riskeistä huolimatta?
Just siistii!

Vs:Kyytä purrut joku... 04.04.2005 13:40 #126972

Vai pitäisikö se kyy pyydystää ja viedä eläinlääkärille, riskeistä huolimatta?

Ei tietenkään. Ainahan otuksen voi dissata, kuten minkä hyvänsä muunkin luonnonvaraisen ja loukkaantuneen eläimen. Itselläni on vähän sen suuntainen periaate, että auttamiseen tulee motivaatio vasta sitten, jos vamma tai ongelma on selvästi aiheutunut ihmisen toiminnan tai sen välillisten seurausten ja vaikutusten kautta. Toisin sanoen suhde on vähän samanlainen kuin ammattimaisilla luontokuvaajilla ja -dokumentin tekijöillä. Jos jokin eläin on hyökännyt toisen kimppuun luonnossa, se kuuluu luonnon normaaliin toimintaan, johon minun ei tule puuttuman. Voihan se toki olla jokin ihmisen seuralainenkin, kuten koira tai kissa, mutta sitä on hankala selvittää. Yleisesti ottaen minä koen siis velvollisuudekseni ja oikeudekseni auttaa luonnonvaraista eläintä tai lajia, jos se on joutunut uhatuksi tai ongelmalliseen/vaaralliseen tilanteeseen ihmisen läsnäolon ja toiminnan välittömänä tai välillisenä seurauksena. Muussa tapauksessa tapaus on luontoäidin omissa käsissä...
The Ambassador of All the Amphibians in the World

"Science is a wonderful thing if one does not have to earn one's living at it. - Albert Einstein"

Vs:Kyytä purrut joku... 04.04.2005 14:54 #126975

Akilla on hyvä pointti.
Birds came from dinosaurs!? What sort of evolution goes RRAAARRGGHH > GRRrrr > grumble > tweet?
-Rob Grant (Facebook-comment 20.8.2009)

... 04.04.2005 23:02 #127040

• Zelda
  • Zelda hahmo
  • POISSA
  • Jäsen

Vain pahainen ja tiätämätön pikkulapsi pystyisi vastaamaan samalla tavalla.

Itse asiassa se on jokamiehenoikeus ja velvollisuus, auttaa vahingoittuneita eläimiä.

Itse asiassa se ei ole jokamiehenoikeus, vaan laki. Ja tuosta koivuhalosta - jos eläin todella näyttää kituvan niin täytyy vähän pohtia omia periaatteitaan. Se on aika lailla mielipidekysymys että mihin se raja vedetään, eli toisinsanoen viedäkö hoitoon vai lopettaa...

Itse todennäköisesti antaisin tässä vaiheessa armoniskun.

Vs:Kyytä purrut joku... 06.04.2005 23:13 #127271

• Mikko
  • Mikko hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
joo, eipä noihin luonnon juttuihin tule puututtua. Se toimii ilan minuakin. Ja paremmin.

Mikko
"Vegetarians are cool. All I eat are vegetarians"

Vs:Kyytä purrut joku... 12.04.2005 17:17 #128017

tuosta myrkyllisen eläimen kiinniottamisen pelosta sen verran, että eikös se näin ole, että kyyn purema on vaarallinen ainoastaan pienille lapsille ja niille jotka ovat yliherkkiä esimerkiksi ampiaisen pistoille. Itse en ainakaan oloani tuntenut yhtään turvattomaksi kun kävin viime viikolla kuvailemasa ensimmäisiä heränneitä kyitä Turussa ruissalossa.

Vs:Kyytä purrut joku... 12.04.2005 17:45 #128023

tuosta myrkyllisen eläimen kiinniottamisen pelosta sen verran, että eikös se näin ole, että kyyn purema on vaarallinen ainoastaan pienille lapsille ja niille jotka ovat yliherkkiä esimerkiksi ampiaisen pistoille. Itse en ainakaan oloani tuntenut yhtään turvattomaksi kun kävin viime viikolla kuvailemasa ensimmäisiä heränneitä kyitä Turussa ruissalossa.

Tämä on vähän suhteellista. Myrkytyksen tulo riippuu suuresti niin käärmeestä (koko, ikä, ruiskutetun myrkyn määrä), ihmisestä (yksilöllinen reaktio myrkkyyn, ikä ja koko) sekä muista tekijöistä, kuten vuodenajasta.

Kyy on itse asiassa hyvinkin myrkyllinen (suhteellinen käsite), mutta puremassa ruiskutetun myrkyn määrä on moniin kyylajeihin verrattuna erittäin pieni. Pahimmassa, ja poikkeuksellisessa, tapauksessa purema saattaa johtaa jopa kuolemaan esimerkiksi anafylaktisen shokin vuoksi, mutta yllättävän suuri osa puremista johtaa voimakkaisiin oireisiin. Purema on vaarallinen lapsille ja vanhuksille, ja eipä siitä odottaville äideillekään hirveästi hyötyä ole. Kyyn myrkky aiheuttaa melko laajaa hemolyysia (punasolujen tuhoutumista) joten luulisin pureman olevan vaarallinen myös henkilöille, joilla on munuaisten vajaatoiminta.

En usko että herkkyydellä ampiaisenpistoille ja herkkyydellä kyyn myrkylle on juurikaan yhteyttä. Tämähän johtuu reaktiosta myrkyn johonkin aineosaan, joka johtaa anafylaktiseen shokkiin. Herkkyys jollekin ampiaisen myrkyn aineosalle ei välttämättä viitta herkkyteen jollekin kyyn myrkyn aineosalle.

-Martti

Vs:Kyytä purrut joku... 10.05.2007 15:34 #204126

Kirsu kirjoitti:

Itse asiassa se on jokamiehenoikeus ja velvollisuus, auttaa vahingoittuneita eläimiä.[/quote]
Sivu luotiin ajassa: 0.355 sekuntia

Yhteistyössä