Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: Pöpöjen poisto hiekasta...

Pöpöjen poisto hiekasta... 26.02.2003 21:07 #21630

• jurre
  • jurre hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kysyisin vaan, että kauan hiekan pitää olla uunissa ja missä lämpötilassa, jotta kaikki pöpöt lähtee??? Olen jo pessyt ja kuivattanut hiekan.
Life is a bitch and then you die.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 26.02.2003 21:20 #21636

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minä pidin 110C asteessa noin pari tuntia. Tosin hiekka oli märkää.'
Ei kai se haittaa jos hieman "ylilämmittää :wink: .
-geggo-
-geggo-

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 26.02.2003 22:46 #21652

• jurre
  • jurre hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Niin ja kuinka isoja määriä olette kerralla "paistaneet" tuota hiekkaa? Mulla ois sitä 25kg...

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 26.02.2003 23:48 #21665

• geggo
  • geggo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Sellainen "uunipannullinen" (siis se reunallinen pelti) täynnä.En tiedä kilomäärää. Periaatteessa voi laittaa vaikka kahteen kerrokseen niitä peltejä, eköhän ne sitenkin kuumene tarpeeksi.
Monet kyllä "paistavat" matalammassakin lämmössä , mutta itse olen maksimoinut tuon varmuuden :wink: .
-geggo-
-geggo-

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 27.02.2003 11:36 #21698

• Ana
  • Ana hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Eikös hiekan voi keittääkkin ja sitten kuivattaa uunissa.

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 27.02.2003 12:16 #21700

• Hilkka
  • Hilkka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
:roll: Hiekan voi toki keittääkin, mutta kuivaaminen uunissa kestää ikuisuuden. Valuta suurimmat vedet siivilän läpi ja levitä sitten sanomalehtien päälle kuivumaan, niin saat nopeammin kuivaksi!
Terveisin Hilkka

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 27.02.2003 16:28 #21726

• Ana
  • Ana hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meinaan vaan, että minä olen tehnyt jo niin eli keitin hiekan levitin leivin paperille ohuen kerroksen hiekkaa ja uuniin ei mennyt kuivumiseen kauaa.

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 27.02.2003 16:45 #21727

• Hilkka
  • Hilkka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
:? Epäilen, että sinun tulee ikävä siinä hommassa, jos sinulla on hiukankaan enempi sitä kuivattavaa hiekkaa. Ja tulee kyllä aikas paljon sähkölaskuakin, jos joudut useita pieniä määriä sillein kuivailemaan. :wink: Sanomalehtien päällä pystyt kuivattamaan hieman paksumman kerroksen kerrallaan, eikä paljoa maksa, kun jätepaperisanomalehtiä käytät.
Terveisin Hilkka

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 27.02.2003 17:56 #21740

• Ana
  • Ana hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Niin, mutta meillä on puuhella mutta voinhan toki käyttää sitä sanomalehti tyyliä.

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 28.02.2003 00:21 #21778

• Hilkka
  • Hilkka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
:oops: Äts, ihanko totta? Mää oon luullut, ettei kellään muulla kuin mulla, ole sellasta :lol: :lol: "ylellisyyttä kuin leivinuuni olohuoneessa" :lol: :lol: , kuten meijän pojat aikanaan kauhisteli, kun sitä ruvettiin muuraamaan. :wink: On kyllä niin oiva kapistus, ettei parempaa löydy ainaskaan pakkastalvina. Ja mulla sinne sopii pari-kolme peltiä kerrallaan, mutta sittenkään mun pinna ei riitä siellä hiekan kuivaamiseen!
Terveisin Hilkka

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 28.02.2003 23:54 #21875

• Sonja
  • Sonja hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse en ole koskaan hiekkaa uunissa puhdistanut, mutta luin eräästä kirjasta, että +80 celsiusta riittää tappamaan bakteerit. Aikaa siellä ei ollut, mutta ei kai ne pöpöt kauaa sellaista lämpöä kestä.
Ja kuvittelisin, että puhdistus käy kätevästi, kun laittaa uunin päälle ja samaan aikaan hiekan pellillä uuniin :arrow: kun uuni on lämmennyt siihen 80 asteeseen, voi olla varma, että silloin hiekkakin on samanasteista. :)
Ajattelin vaan... :)
Aivot ovat sitä varten, että hiukset pysyisivät kiinni. - NINA 5 V.

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 01.03.2003 13:43 #21924

• jurre
  • jurre hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kiitoksia neuvoista! Pitääpä lähteä "paisteleen" :wink:

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 01.03.2003 23:45 #21983

• Hilkka
  • Hilkka hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
:roll: Joo kyllä se uuni pöpöt tappaa, mutta ne pölyt on siitä poistettava joko huuhtomalla tai siivilöimällä sopivalla sihdillä.
Terveisin Hilkka

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 25.08.2008 12:28 #251153

Eli ulkoa sellaiselta hiekkamontulta kävin hakemassa hienoa hiekkaa ja nyt se pitäisi "desinfioida" ennen terraarioon laittoa. Sitä on melkoisen reilusti (kolme vajaata muovisäkillistä). Uunissa ajattelin pöpöt tappaa. Kauanko pellillistä hiekkaa täytyy pitää uunissa (100 astetta) että pöpöt kuolee?

Ja perään vielä sellainen kysymys, että kun se hiekka on kuumaa uunista tullessaan, niin ajattelin, että voisiko sen kipata terraarioon suoraan? Kestääkö silikoni vai sulaako?

Vs:Pöpöjen poisto hiekasta... 25.08.2008 15:26 #251174

Älä kippaa sata-asteista hiekkaa suoraan lasille, kun se halkeaa 110%:lla varmuudella, ellei kyse satu olemaan pyrexistä, jota se terraario ei takuulla ole. Muutenkin lämpötila voisi olla enemmän kuin 100 astetta, eli 125-140 astetta alkaa olla ns. varma lämpötila, etenkin, kun uunien lämpötilatarkkuuksissa voi olla useamman kymmenen asteen heittoja. Ainakin salmonelloosi vaati muistaakseni 125 astetta.

Tavara uuniin pariksi tunniksi (hiekka ei läpeensä lämpene samaan tahtiin uunin kanssa, vaan tulee huomattavan myöhään perässä), uuni pois päältä ja luukku auki, antaa jäähtyä vaikka tunnin siinä, jolloin uunista pääsee myös kosteutta poistumaan. Kunhan hiekka on sen lämpöistä, että sitä kestää käsitellä paljain käsin, ei siitä pitäisi tulla ongelmaa kipata terraankaan.

-Sale
Sauli Särkkä (ex. SarkkaS)
Lygodactylus.com
  • Sivu:
  • 1
  • 2
Sivu luotiin ajassa: 0.313 sekuntia

Yhteistyössä